Bowl blanks maken met de kettingzaag

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi iedereen
Ik wou even laten zien hoe met de juiste techniek
ik bowl blanks uitzaag zonder de stam vast te klemmen
ik gebruik enkel het gewicht van de stam

Het stammetje ligt enkel op deze 2 balkjes
tijdens het zagen is de blok niet 1 keer weg gesprongen

Ik ben er zeker van dat met een beetje uitleg en wat oefenen iedereen dit kan leren
op een veilige manier
moesten er mensen zijn die intresse hebben in een namidagje
uitleg over zaagtechnieken / veilig vellen van draaihout en kettingzaag onderhoud
en het zelf slijpen van de ketting met de hand
ik weet zeker niet alles wat er te leren valt maar heb zelf al van veel dingen geleerd hoe het niet moet
en door die al eens te horen
hoef je die al niet meer zelf te maken
en door ervaringen uit te wisslen leren we weer van elkaar
ik heb hier op het forum al enorm veel geleerd van jullie
en op deze manier hoop ik voor diegene die dit interessant vinden iets terug te doen :)
bij intresse laat hier maar weten en bij +- 4 geintreseerde
Kunnen we een datum gaan prikken
mvg tom
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    101 KB · Weergaven: 192
  • image.jpg
    image.jpg
    104,6 KB · Weergaven: 191
  • image.jpg
    image.jpg
    100,9 KB · Weergaven: 191

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
I heb een hekel aan zagen met m’n kop op de grond, bijna, maar verder gebruikte Ik ook zoiets, tegenwoordig is het meestal voorgedraaide stukken die Ik afwerk, maar Ik heb wel een foto van de stand.

Ketting zagen moet je met eerbied gebruiken, of ze bijten je, vriend hier in Thunder Bay was wat slordig met het zagen van een stam die tussen anderen lag, het verschoof en een andere stam kwam omlaag, zaag klimt omhoog en in z’n gezicht, hield met zijn hand zijn oogbal omhoog die uit zijn hoofd hing, ze hebben hem opgelapt, maar hij zal nooit meer hout draaien zoals voorheen.

Ik weet van nog een paar meer gevallen, oververmoeid en ook dronken domheid die de oorzaak waren van verwondingen met een kettingzaag.

De foto is blauw geworden en Ik kan dat niet veranderen, sorry, de twee bovenste balken zijn met houten pennen vastgezet op de balken eronder, dus geen bouten of schroeven die met de zaag geraakt kunnen worden.
als die bovenste balken te ver weg zijn kunnen ze makkelijk vernieuwd worden, ook laat Ik de pennen boven het hout uitsteken, helpt met het hout oriënteren Better Chainsaw Horse.jpg Ik heb geen tekening van dit, hoeft alleen maar zoiets te zijn, gebruik zwaar hout en stevige bouten, werk zeer goed voor halveren en afkorten.

Ik ben goed druk geweest de laatste maanden (zomer), bomen rooien en stookhout er van maken, plus een nieuw onderdak om m'n kachelhout te laten drogen, maakt voor weinig tijd om te draaien :(

De wood shed moet nog met preserveer bespoten worden en de ramp die binnen staat nu word dan er voor geplaatst
clearing Balsam Firs.jpg Split Balsam Fir.jpg firewood and kindling.jpg New wood shed.jpg
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi Leo
je hebt helemaal gelijk ik had om te zagen
de blok ook op tafelhoogte liggen dit is ook nodig om de zaag in de juiste werkhouding te kunnen gebruiken
Nou mijn motto is zo een beetje
je bent een rund als je met kettingzagen stunt
En om nu de blanks te zagen droeg ik toch enkel mijn helm als PBM
ik stond stabiel
heb niet gelopen met een draaiende motor
en ben niet in de buurt van mijn benen geweest met de zaag

met de kettingzaag die ik gebruik ( heeft een kettingvanger )
en de helm die ik ophad vond ik verdere PBM's
niet nodig ik heb de zaag altijd recht voor me gehouden enige wat er kon gebeuren was een kettingbreuk
en dit vangt de kettingvanger gegarandeerd ( en meermaals ondervonden ) op
Leo jou blok ziet er nog beter uit dit ga ik zeker proberen :)
en respect voor je harde werk Leo dat gaat je hopelijk warm houden deze winter
ik heb zelf in 3 weken nu al 54 kruiwagens onkruid uit mijn nieuwe zwaar onderkomen tuin gehaald
een overkapping afgebroken een hoop gesnoeid enne je begint het resultaat nu een beetje te zien :)
dus hier ook niet zoveel draai tijd daar is de winter voor als ze buiten al zo vroeg het licht uitdoen
mvg tom
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.