Veranda: eiken liggers aan muur bevestigen.

rhemerik

Nieuw lid
22 aug 2015
2
0
Wij zijn bezig een overkapping van ons terras te maken van 6,90x3,00mtr.
De hoofdconstructie bestaat uit eiken balken van 16,5*26,0cm:
3 staanders, daarop een balk en daarop 3 liggers (schuin ingezaagd) van 3 meter lang.

Tussen de liggers komen haaks vuren balken om de 60cm. Daarop dan weer vuren visbek delen (14cm breed, 2cm dik) waarop de panlatten komen voor de kruispannen. Afwerking vervolgens met eiken latten.

Puzzel die ik momenteel heb is hoe de liggers aan/in de muur te bevestigen. De balken wegen nogal en de muurbevestiging moet ook het kantelen van de staanders tegen gaan natuurlijk. Tevens weegt de constructie best wel wat door de dikke eiken balken en kruispannen. Bijkomende uitdaging is dat aan 1 zijde een plat dak zit waar de ligger op moet aansluiten. Daar is niet veel ruimte.


Ons idee is om allicht met een stuk balk tegen de muur te bevestigen waar de ligger op steunt. Eventueel de balk in de muur te leggen door een gat te slijpen. Maar eigenlijk ben ik op zoek naar een robuuste en elegante oplossing. Heeft iemand een goede oplossing?

Veranda 3.jpgVeranda 2.jpgVeranda 1.jpg
 

tuoh

Oud hout
Ligger tegen de muur met eveneens drie staanders eronder, zo komt het gewicht van het dak niet op de muurbevestigingen maar op de vloerplaat. De bevestigingen in de muur dienen dan om de hele boel stabiliteit te geven. Muurbevestigingen best met chemische ankers en draadstangen, als de muur stevig genoeg is tenminste. Komen er bij de buitenste rij staanders nog schoren tussen? Voor de zijdelingse stevigheid is dat wel nodig.
 

rhemerik

Nieuw lid
22 aug 2015
2
0
Hallo Tuoh,
Dank voor je reactie. Staanders tegen de muur willen/wilden we eigenlijk liever niet; de betonplaat is daar ook niet verstevigd (bij de andere staanders ligt 40cm beton op die punten). Echter met chemische pluggen in de muur komt niet alle gewicht op de plaat, dus zou kunnen. Overigens komen op de andere staanders idd schoren, was ik vergeten in te tekenen :)
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
balk aan de muur maken, mits muur stevig genoeg is waar de liggers op komen te rusten. Beste is zoals tuoh aangaf gewoon staanders aan de muur te maken zodat de verticale kracht op een aantal punten de muur in gaat. De fundering onder de muur neemt dan de kracht op.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Ik zou de bevestiging van de balk hoog houden als de fundering kritisch is. Door het hoge aangrijppunt van de kracht is er dan een betere spreiding vanuit de muur naar de fundering. Dus geen kolommen, maar een ingehakte oplegging (geen/weinig moment) of eventueel een horizontale balk met chemische verankering is beter.
Schoren heb je waarschijnlijk wel nodig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.