trage lijm

bartw

Nieuw lid
21 aug 2015
3
0
Beste Houtbewerkers,
Ik ben bezig een drumstel te bouwen uit massief eikenhout. Ongeveer zoals te zien in deze video:
https://www.youtube.com/watch?v=CfQtsFnrvp4

Je ziet dat er een behoorlijk dikke ketel wordt gebouwd. Dat wil ik niet, ik wil de ketel heel dun maken, zo'n 5 mm. Om er voor te zorgen dat hij toch sterk is en niet al openscheuren ga ik werken met een verlijmfrees; over de lengte komen er groefjes die in elkaar passen. Ik heb nu een test trommel gemaakt uit een paar planken vuren hout en kwam het volgende probleem tegen:

Ik heb aardig wat tijd nodig om de plankjes goed aan elkaar te krijgen voor dat ik het geheel met banden ga spannen. Wel een kwartier of twintig minuten. Ik merkte dat de houtlijm al begon te drogen vóór dat ik ging spannen. Dat is natuurlijk niet goed. De vraag is:

WIE KENT ER EEN HOUTLIJM DIE EEN LANGE OPEN TIJD HEEFT????

Het maakt mij niets uit als die lijm vervolgens bijv. 24 uur nodig heeft om uit te harden of zo, ik heb de tijd.

Met vriendelijke groet, Bart Westera
 

DaandeW

Actieve deelnemer
22 jun 2015
61
2
Doorwerth
Huid- of beenderlijm? Geen ervaring mee zelf. Ik heb een bruislijm met volgens het etiket een open tijd van een half uur (frencken).
Temperatuur is ook van invloed op de open tijd.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Je zou ook een helft of kwart eerst aan elkaar kunnen lijmen, en dan als volgende stap 2 helften of 4 kwarten aan elkaar kunnen lijmen.
Je moet alleen een mal maken waarin je zoiets kunt klemmen, voor een kwart bijvoorbeeld twee planken haaks op elkaar met 2 latjes die 'uitbreken' van het kwart voorkomen en dan een spanband er om heen, door gaten in de twee haaks op elkaar staande planken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
De open tijd van lijm hangt ook samen met de omgevingstemperatuur. Een koele plek kan helpen om een langere open tijd te bekomen.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Titebond III, heeft volgens mij een open tijd van 10 minuten. En zoals al is aangegeven, kun je het dan in meerdere delen lijmen eventueel.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
http://www.maiburg.nl/lijmen/houtverwerkende-industrie/pu-lijmen-3/
Hier hebben ze een eenkomponenten PU lijm met een opentijd van 45 minuten, en een tweecomponentenlijm met een opentijd van 60 minuten.

Een andere optie die je wellicht hebt is het inschakelen van hulp, met meer handen kan je sneller werken. Ook het goed organiseren van het lijmproces zelf helpt (alle te lijmen zijden naar boven, en er snel met een kwast overheen, zorgen dat je al je klem gereedschap klaar en afgesteld hebt etc)

3M heeft het volgende product:
"3M™ Scotch-Weld™ DP190 EpoxylijmGrijze fl exible lijm met lange verwerkingstijdDP190 is een grijze, twee-componentenlijm in een snelmengsysteem met een uithardingtijd tothandvast: in 8 uur. DP190 is een zeer fl exibel product met een uitstekende weerstand tegen schokbelasting en veroudering.ToepassingenGeschikt voor het verlijmen van metaal, glasvezelversterkte kunststoffen, rubber, hout, keramieken kunststoffen in het algemeen. Inzetbaar waar krachtdragende verbindingen gewenst zijn.Bijzondere kenmerkenKleur: (gemengd) GrijsVerwerkingstijd: 90 minUitharding: Bij 23°C 24 uur, handvast: na 240 minuten"


Succes!
 
Laatst bewerkt:

bartw

Nieuw lid
21 aug 2015
3
0
Allen bedankt, ik ga proberen klant te worden van malburg en een fles van die pu lijm bestellen die heeft een open tijd van 45 min. als dat niet lukt ga ik voor bison professional pu, die heeft een open tijd van 30 minuten. met wat extra handjes en een goede voorbereiding (goede tip!!!) zo dat toch moeten lukken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Is PU geschikt voor instrumentenbouw?
PU geeft een andere verbinding dan PVAC lijm (witte lijm), wan PU gaat bruisen.
Heeft dit geen invloed op de klank van de trom.
Los daarvan is PU voor mij altijd de laatste oplossing omdat het rotzooi is om mee te werken (en lijmresten te verwijderen).
 

bartw

Nieuw lid
21 aug 2015
3
0
Da's een goeie.
Mogelijk heeft het een effect, maar de verbinding wordt zeer goed sluitend, dus er zal geen ruimte zijn om te bruisen. dus ik denk dat de ene plank goed trilling door kan geven aan de andere, even zo goed als met houtlijm.

troep om mee te werken idd, maar dat maakt niet veel uit, want als de lijm droog is frees ik de ketels toch van buiten en van binnen helemaal rond.

ik weet dat instrumentbouwers spugen op pu lijm, maar ja.... ik ben geen purist, meer een pragmatist.

de test ketel die ik gemaakt heb was met gewone d3 pattex. ik zal morgen eens kijken hoe sterk die geworden is. als dat nu gewoon goed is.... tja, waarom dan moeilijk doen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.