Houten rollers voor een antieke schuifdeur

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Een buurman vroeg mij hulp bij het volgende: uit de geleiding van de schuifdeuren van zijn antieke kast zijn een aantal rolletjes verdwenen waardoor deze niet meer schuift.
Het gaat om houten rolletjes van 19mm doorsnede en 15mm dik met een asgat van 3,5mm.
Die rolletjes zitten in een houten plank waarin rechhoekige gaten zzitten waar de rolletjes percies in passen en waardoor een 3 mm stalen asje steekt waar het rolletje omheen draait.
Kent iemand dit systeem,
Van welk jout maakten ze destijds de rolletjes?
Hoe maak ik het best rolletjes van 19 mm diameter en 15mm dik met een asgat van 3,5mm.
Ik heb al een rondhoutje van beuken gedraaid, tussen de centers van mijn Emcostar, maar het lukte onvoldoende om de gaten netjes centraal te krijgen.
Ik dacht zelf het volgende: eerst een 3,5 mm gat in een stuk hout boren, dar tussen de centers klemmen met het boorgat als centreerpunt en dan afdraaien naar 19mm. Allen kan ik dan maar heel weinig rolletjes per keer draaien omdat 3,5 mm boottjes erg kort zijn.
Wie weet een slimmere manier?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Pokhout wellicht? Maar als de rolletjes onzichtbaar zijn, zou ik er geen kostbaar/zeldzaam/ecologisch onverantwoord tropisch hardhout in verwerken, maar een plaatje trespa nemen.....

Meer tegelijk is dan weer lastig, want zo dik is trespa niet.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
áls je denkt voor een kunstof te gaan neem dan een stukje delrin (ook wel pom genoemd)
dat is perfecht materiaal voor dergelijke lagertjes van te maken
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ik snap niet precies hoe deze 'rolletjes' er uit zien, maar als ik zoiets moest maken, koos ik haagbeukenhout.
Het centreren van een boorgat gebeurt op de draaibank toch automatisch, met boorkop en boor in het tegencenter?
Als dat onvoldoende centreert, is het idee goed om eerst het gat te boren en je blokje hout op een asje te schuiven en dan verder af te draaien.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.062
109
Pokhout wellicht? Maar als de rolletjes onzichtbaar zijn, zou ik er geen kostbaar/zeldzaam/ecologisch onverantwoord tropisch hardhout in verwerken, maar een plaatje trespa nemen.....

Meer tegelijk is dan weer lastig, want zo dik is trespa niet.
je gaat toch geen antieke kast restaureren met trespa.:eek:
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Pokhout wellicht? Maar als de rolletjes onzichtbaar zijn, zou ik er geen kostbaar/zeldzaam/ecologisch onverantwoord tropisch hardhout in verwerken, maar een plaatje trespa nemen.....
Meer tegelijk is dan weer lastig, want zo dik is trespa niet.

Trespa (HPL) is in 15mm ook verkrijgbaar.
Mvg.:)
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Ik wil de rollers liefst authentiek houden, en dus van houten rollers voorzien.
Een eerste poging met beuken lijkt er al aardig op, maar het centreren van de asgaten viel tegen. Ik ga het nu proberen met eerst het asgat boren, dan inspannen met de centers van de draaibank in de boorgaten..
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik zou veel vragen willen beantwoorden voordat ik gaan beginnen met nieuwe rollers maken. Waarom zijn sommige stuk en anderen niet? Wat voor hout zijn die van gemaakt? Waren die gedraaid of rond geschaafd? Het ziet uit als een mooi werk om die te restaureren, vooral omdat je de keuze gemakt heeft om dat te doen en niet een stuk kunststof erin te zetten.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Heb je nog een 'stuk' rolletje? Het is inderdaad interessant om te kijken wat er stuk ging - het loopvlak, gespleten, of het gat uitgelubberd. Evt. kun je een buisje (van brons o.i.d.) inlijmen zodat de as met een likje vet in het buisje draait en dus het asgat niet steeds groter wordt.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Ik heb een rolletje dat nog goed is, alle overige zien er ook nog goed uit, alleen ontbreken er veel..
Bij sommige ontbreekt een asje en soms is het asje uit de houten plank gebroken.
Volgens de eigenaresse zijn de rolletjes wel ingeklonken cq afgesleten en heeft de deur daardoor bovenaan te veel ruimte gekregen.
Ik ga aan het draaien binnenkort, en vervang ze allemaal door beuken, kijken wat dat doet.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Je zou een steel kunnen kopen die je normaal voor bezems gebruikt en dan afdraaien, kost je weinig op die manier.
Als je de rolletjes dan plaatst is het misschien een goed idee om ze even langs een waxinelichtje te halen, zowel op de as als aan de buitenkant, dan lopen ze lekker soepel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.