Tips gevraagd m.b.t. inzagen Azobé schuttingpalen en m.b.t. betonpoer voor staanders.

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Voor het plaatsen van een schutting i.c.m. een overkapping vraag ik nog om enkele tips:



  • De schutting wordt gemaakt van Azobé palen met Douglas Zweeds rabat. Bovenop de schuttingpalen komt een horizontale balk als gording voor de overkapping.
    De tien Azobé palen gaan ongeveer 80 cm de grond in. Om de gording te bevestigen gebruik ik een halfhoutverbinding (heet dat zo? de Azobé paal wordt half ingezaagd zodat de gording er keurig als een T op past).
    Om de reeds in de grond geplaatste Azobé palen ter plekke in te zagen lijkt me lastig, liever doe ik dat in de werkplaats. Ik heb eens geprobeerd een zachtere reeds geplaatste paal met een handzaag te "snellen", dat ging lastig. Met een decoupeerzaag al helemaal niet door het vibreren. Als ik ze in de werkplaats voorbereid, is het op exact de juiste hoogte in de grond plaatsen weer iets moeilijker.
    Knipsel.JPG
    Wat is jullie advies?



  • De vrij staande Douglas palen (150x150) van de overkapping komen op betonpoeren. De meeste commercieel verkrijgbare poeren zijn 60 cm of korter, een stukje boven de grond stekend betekent dat de onderzijde niet onder de vorstgrens steekt. Is dat noodzakelijk voor houtbouw?
    Als ik besluit om zelf betonpoeren te gieten (iedere poer krijgt een stuk dak van ongeveer 8m2 te dragen) moet er dan wapening in?

Alvast dank voor het meedenken!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Azobe in de werkplaats zagen. Op hoogte stellen doe ik door er op grondniveau een plank op te klemmen met een lijmtang. Als het zachte grond is leg ik aan weerskanten van de paal een tegel. Daar rust het dwarshout op. Zo zet je al je palen iets onder het gewenste niveau. Nu kan je de palen op hoogte brengen met vulhoutjes en spieen. Monteer de ligger. Stel al je palen. Gooi de gaten vol beton. Als de palen een weinig gedwongen moeten worden, sla ik een piketpaaltje en gebruik een houtje en twee lijmtangen om de paal in het gareel te krijgen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Betonpoeren van 60 cm hoog geven niet snel problemen. Het moet echt lang en hard vriezen voor de vorst 60 cm diep in de grond dringt. Als je ze zelf stort doe je een stuk wapening onderin. Als je een plaat stort van 15 cm dik met onderin een net van 8mm ban je sterk zat voor jou toepassing. Daarna kan je de poer gewoon opmetselen.
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Dank je voor de reactie, handige tip, fixeren met een lijmtang en dan stellen en vastzetten!

Op 80 cm diepte zit "oergrond", keihard dus verzakken zal niet gebeuren. Over een lengte van 8 meter gaan er 10 palen (70x70) de grond in. Is beton dan nodig tegen opwaaien of zou de kleefkracht van de grond voldoende zijn om negatieve belasting te weerstaan?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik gebruik de beton als ik de palen in een geboord gat moet vastzetten. Je stelt de palen en daarna laat je beton met fijn grind in de gaten lopen. Dit is vooral voor het gemak.Als je de gaten weer met grond moet vullen, moet je het verdichten en dan verlopen de palen vaak. Bij de beton houd je een klein schuurmachientje tegen de paal en alle lucht komt eruit en het gat wordt goed gevuld.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als je de palen en liggers met bouten wil verbinden, boor dan ook alle gaten alvast op de werkbank.Ik gebruik hier een staalboor voor. De boor loopt wel snel vol, dus steeds even terughalen uit het boorgat. Doe je dit niet dan kan je boor zo vollopen, dat hij afbreekt in de balk. En het afgebroken stuk zit dan ook echt muurvast. Ervaringsdeskundige.
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Als je de palen en liggers met bouten wil verbinden, boor dan ook alle gaten alvast op de werkbank.Ik gebruik hier een staalboor voor. De boor loopt wel snel vol, dus steeds even terughalen uit het boorgat. Doe je dit niet dan kan je boor zo vollopen, dat hij afbreekt in de balk. En het afgebroken stuk zit dan ook echt muurvast. Ervaringsdeskundige.
Ja, er komt een slotboutje door. Aan de Azobé kant komt dan de gladde bolle kop, aan de Douglas kant de moer, die wordt verzonken in het zachtere hout. In mijn enthousiasme zou ik inderdaad kunnen vergeten die gaten voor te boren. Gat hoeft maar 6mm, ik hoop dat een goede scherpe ijzerboor dit wel kan. Ik heb ook wel eens (wie niet) een in het werkstuk afgebroken boor gehad, wat een gedoe om je werkstuk niet te beschadigen .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.