Welk hout is dit?

Sellies

Actieve deelnemer
12 feb 2012
33
0
Elburg
Beste mensen,
Ik moet een duim van een heng vervangen. Verroest en het hout aangevreten. Dat wordt dus hakken en een nieuw stuk hout plaatsen.
Onlangs gehoord dat het nieuw te zetten stuk hout eenzelfde houtsoort moet zijn om krimp en uitzetten te voorkomen.
Ik hoop dat iemand bij het zien van de foto kan zien om welk hout het gaat. Het is vrij taai hout!
Vriendelijke groet, Frans

IMG_0175.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Hetzelfde krijg je toch niet. Zal wel amerikaans grenen zijn. Verschillen in uitzetting heb je Toch. Er is epoxy van repaircare welke gemaakt is voor hout renovatie.
Ik zou de 16 uurs variant nemen. Je hebt grote kans dat als je alle troep en houtrot eruit hebt je het met dit spul kan repareren. Anders schuin afzagen.
Nieuw stuk grenen erin een cm kleiner en de rest met epoxy vullen. Ben je voor een groot deel van de krimp van het hout af. De epoxy blijft iets werken. D.w.z. zet het hout uit bolt de epoxy iets op. Krimpt het hout dan krijg je een
soort uitholling. Niet veel hoor. Nadeel je moet handschoenen gebruiken en voorstrijk. Het is zeker aan de prijs denk zeker aan 50 euro voor een spuitkoker. Kijk maar eens op het www naar repair care
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
maakt voor de reparatie niet zoveel uit wat voor hout het is; als je het inzetstuk maar een stukje kleiner houd en alle kopse kanten goed behandeld met een epoxy.
De ruimte tussen het bestaande hout en het inzet stuk ook goed vullen met een epoxy zonder vulstoffen dan ben je flexibel genoeg. Bij Sigma en Sikkens hebben ze eigen systemen/merken, een zeer goed alternatief is repair care ( www.repaircare.com ) gebruiken wij al jaren.
 

Sellies

Actieve deelnemer
12 feb 2012
33
0
Elburg
Dank voor jullie adviezen. 'Handig 18' Het lijkt op de foto inderdaad op multiplex. Maar het heeft wel degelijk een taaie vezel. Het advies om met expoxy en (eventueel) met grenen te vullen spreekt mij wel aan. Nogmaals dank en ik zal t.z.t. het eindresultaat laten zien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.