afstellen zaagtafel

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Forumleden, ik heb veel moeite om mijn zaag goed haaks en parallel af te stellen.

De 5 zaagsnede methode levert een goed resultaat op zie bijgaande foto's

IMG_0499.jpg

IMG_0500.jpg

Als ik dan een framing square tegen de afkortgeleider aanhoud zie ik een "grote" afwijking, zie foto...

IMG_0502.jpg

Als ik de haak, deze of een andere, tegen de afkortgeleider en langsgeleider houd klopt er helemaal niets meer van

Het zaagblad staat voor zover ik dan kan controleren best goed in relatie tot de langsgeleider en de langsgeleider loopt mooi parallel aan de opening van het zaagblad in het tafelblad

Toch als ik ga zagen merk ik redelijk grote afwijkingen in mijn (voornamelijk) plaatwerkstukken, maar ook schulpen lijkt niet helemaal top

Ik ga haast denken dat het zaagblad/as scheef gemonteerd is:(

Wat kan ik nog meer doen ter controle??
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Over welk merk/type zaag hebben we het hier?

En is je winkelhaak wel recht? (controleren met de spiegel-methode)

We hebben het over een roltafel zaag en ja ik heb 3 haken die allemaal dezelfde afwijking laten zien maar zal de spiegel-methode gelijk even toepassen op de grootste haak! (een schrijfhaak en een winkelhaak)

Gelijk nog even een blokje tegen het zaagblad aan gehouden en de roltafel verschoven met het volgende resultaat...

IMG_0505.jpg

IMG_0506.jpg

Ik raak steeds meer in de war, grrr
 
Laatst bewerkt:

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Misschien dat je zaagblad iets uit het lood staat? Er zijn meer fabrikanten die het zaagblad iets laten afwijken zodat de opkomende tanden iets van het werstuk afstaan en er nooit in kunnen grijpen.

Vooral europese fabrikanten hebben dat. Mijn eigen tafel, Erica 85 heeft dat ook.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Misschien dat je zaagblad iets uit het lood staat? Er zijn meer fabrikanten die het zaagblad iets laten afwijken zodat de opkomende tanden iets van het werstuk afstaan en er nooit in kunnen grijpen.

Vooral europese fabrikanten hebben dat. Mijn eigen tafel, Erica 85 heeft dat ook.

Dat idee had ik ook, alleen zou dat met het afstellen van de langsgeleider teniet gedaan kunnen worden? Ik vermoed steeds meer dat vooral de roltafel niet goed parallel staat.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Het niet haaks staan van de roltafel op de zaag moet vrij eenvoudig te verhelpen zijn. Dat deze niet evenwijdig loopt, hoe dat te stellen is, is afhankelijk van het type roltafel. Een paar overzichtsfoto's kunnen helpen.
Is de zaag heel warm geweest? Ik zie wat verkleuring.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Het niet haaks staan van de roltafel op de zaag moet vrij eenvoudig te verhelpen zijn. Dat deze niet evenwijdig loopt, hoe dat te stellen is, is afhankelijk van het type roltafel. Een paar overzichtsfoto's kunnen helpen.
Is de zaag heel warm geweest? Ik zie wat verkleuring.

Ik heb wat dikker hout geschulpt...ging wel maar ik zag de verkleuring ook gelijk en heb een schulpblad besteld en inmiddels in huis
Wat betreft de afstelling van de roltafel neem ik contact op met Barneveld, dank voor de tip, ik moet zo werken maar zal morgen nog wat foto's posten van de roltafel
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Dat idee had ik ook, alleen zou dat met het afstellen van de langsgeleider teniet gedaan kunnen worden? Ik vermoed steeds meer dat vooral de roltafel niet goed parallel staat.

Als het zo is dat je blad iets 'scheef' staat om die reden is de enige methode omdat eruit te halen je blad 100% haaks af te stellen tov het tafelblad. Ik zou nooit de langsgeleiding dezelfde afwijking geven.

Of dat kan zal afhangen van de tafel. Bij mijn Erica is dat niet mogelijk, het is inherent aan de bouw van de tafel. Ik heb daarvoor zelfs contact gehad met Mafell.

Ik heb er in het begin aan moeten wennen maar nu weet ik niet beter dan dat ik links altijd de 'schone, haakse' snede heb en rechts een 'vuile'.
Bij het afstellen van de roltafel of langsgeleiding zorg ik dat deze altijd haaks lopen tov van de neergaande tanden van het blad.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Als het zo is dat je blad iets 'scheef' staat om die reden is de enige methode omdat eruit te halen je blad 100% haaks af te stellen tov het tafelblad. Ik zou nooit de langsgeleiding dezelfde afwijking geven. *knip*
Ik begrijp wat je bedoelt, ook vermoed ik dat als de roltafel parallel staat er al veel gewonnen is , daarna kan ik nog eens kijken of ik hier nog aan moet stellen!
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Als het zo is dat je blad iets 'scheef' staat om die reden is de enige methode omdat eruit te halen je blad 100% haaks af te stellen tov het tafelblad. Ik zou nooit de langsgeleiding dezelfde afwijking geven.

Of dat kan zal afhangen van de tafel. Bij mijn Erica is dat niet mogelijk, het is inherent aan de bouw van de tafel. Ik heb daarvoor zelfs contact gehad met Mafell.

Ik heb er in het begin aan moeten wennen maar nu weet ik niet beter dan dat ik links altijd de 'schone, haakse' snede heb en rechts een 'vuile'.
Bij het afstellen van de roltafel of langsgeleiding zorg ik dat deze altijd haaks lopen tov van de neergaande tanden van het blad.

serieus? dat is knap lastig als je dan strips wilt zagen van een plank.

dat levert een hoop bewerkingen op zeg dan, terwijl je normailter dan gewoon rechte strips krijgt zit er aan elke strip een "vuile kant" die je er dan weer af moet zagen om een rechte strip / latje te verkrijgen.
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
serieus? dat is knap lastig als je dan strips wilt zagen van een plank.

dat levert een hoop bewerkingen op zeg dan, terwijl je normailter dan gewoon rechte strips krijgt zit er aan elke strip een "vuile kant" die je er dan weer af moet zagen om een rechte strip / latje te verkrijgen.

Tja, dat vond ik in het begin ook, en dacht serieus dat er iets met de tafel was. Maar het blijkt bij meer fabrikanten zo te zijn.

Nu dat ik er aan gewend ben vind ik het eigenlijk wel goed zo. Ik zaag strippen inderdaad allemaal eerst overmaats en daarna op exacte maat.
Mijn ervaring is dat mijn maatvoering nu nauwkeuriger is en de zaagvlakken veel strakker.

Als je niet al te nauwkeurig hoeft te zagen dan merk je er overigens niks van en zaag je keurig rechte strippen.

Bij mij staat hij rond de 0,15mm uit het lood. (de opkomende tanden staan dus ongeveer 0,15mm van de hartlijn af).
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Nog even 2 foto's van de bevestiging roltafel
IMG_0507.jpg

IMG_0508.jpg

Ziet er niet extreem ingewikkeld uit maar doe dit liever niet zelf, er zijn veel variabelen, ik bel eerst even met Barneveld.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ben terug gebeld met advies van de monteur, van de 6 bevestigingsbouten van de roltafel er 5 van onderaf lossen dan de roltafel richten, minimaal naar links laten weglopen om te voorkomen dat de achterkant van het zaagblad "plekken op je zaagsnede" achterlaat en dan weer bevestigen en de afkortgeleider opnieuw afstellen. (zou wat mij betreft af fabriek beter kunnen:confused:)

Moet ik wel kunnen dacht ik, dus ga het binnenkort opnieuw afstellen.;)

Over de telefonische ondersteuning niets dan lof, ben ook teruggebeld of alles naar wens was afgeleverd en een weekje later of ik nog vragen had. Met "whatsapp" nog wat finetuning kunnen doen.
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Zelfde filosofie dus als zaagblad iets uit het lood zetten. Ik zou alleen niet beiden doen. Als je zaagblad al iets scheef staat waarom dan je roltafel nogmaals??

Het zaagblad staat uit het lood om klemmen en terugslag te voorkomen bij schulpen, rechts van het zaagblad. De roltafel moet dus ook 0,05mm naar links tov het zaagblad om te voorkomen dat de achterkant sporen achterlaat. Zo heb ik het begrepen tenminste:confused:
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik raak er ook van in de war:confused: maar ga het op deze manier instellen en laat nog wel even weten of het resultaat goed is!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.