Voor/nadelen speedboor/forstner boor

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
179
's-Hertogenbosch
Beste forumleden,

Zoals het onderwerp als zegt vroeg ik me af wat de voor of nadelen zijn van een speedboor ten opzichte van een forstner boor of andersom. Voor mijn aller eerste project wil ik mariniersklemmen maken uit beukenhout. Hiervoor moet ik gaten boren van +/- 25mm. Dit moet geheel door een balk van het 45mm. Met welke boor zou ik hoogstwaarschijnlijk het minste uitbraak hebben, en wat is de geschikte methode? Waarschijnlijk kan ik een kolomboor van een kennis hiervoor gebruiken.

Alvast bedankt,
Bart
 
  • Leuk
Waarderingen: wevedeka

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Een goede forstnerboor boort altijd schoner dan een speedboor. Dus niet een setje van de Aldi, maar een echte, zoals van Famag bijvoorbeeld.
Als je naar het snijvlak kijkt, dan schraapt een speedboor en snijdt een forstnerboor. Dat geldt ook aan de zijkant van het gat.

Om uitbreken aan de onderkant te voorkomen, leg er een stukje resthout onder en klem het geheel op elkaar.

Succes!
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
Ik zou voor zo'n diep gat eerder een slangenboor gebruiken, met een booromslag of gewoon voor de boormachine / kolomboor. Maakt veel mooiere gaten dan een speedboor. Afhankelijk van de kwaliteit kosten ze een paar euro tot een paar tientjes.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
179
's-Hertogenbosch
Dankjewel voor de snelle reacties. Nu nog kiezen tusen de forstner of de slangenboor. Nu werk ik sinds kort bij een praxis en daar hebben we meen ik forstner boren van wolfcraft, zou dit wat zijn? Of mocht ik forstner kiezen kan ik beter bij baptist kijken? Ik ga ook eens even info voor de slangenboor opzoeken
Nogmaals bedankt
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
De forrstnerboor van wolfcraft zal je waarschijnlijk eerst moeten slijpen.
Moet je een paar gaten boren, dan zou ik ze nemen, neem anders een betere kwaliteit.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Voordeel van een forstner is dan weer de lengte van de boor als je met een tafelkolomboor werkt, dit kan dan ook weer het nadeel zijn als je diepe gaten moet boren. Daar is een slangenboor dan weer sterker in en heeft het bijkomende voordeel (ten opzichte van de forstner) dat er meteen een spaanafvoer is. De forstner zul je meerdere keren terug moeten halen.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
179
's-Hertogenbosch
Ik hoef maar een stuk of 10 gaten te boren maar beschikt helaas niet over de spullen om te slijpen. Dankjewel voor de informatie allemaal:)
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
179
's-Hertogenbosch
Gelukkig heeft die kennis een flinke "oude" stationaire kolomboor, dat zou geen probleem moeten zijn;) vind het altijd leuk om er verhalen over te horen, man is 70+ en nog altijd graag bezig. Heeft die machine ooit voor een habbekrats gekocht van een bedrijf dat failliet ging. Ik zal mocht het project een beetje goed uit de voeten komt nog wel fotos maken.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Een forstnerboor kan je slijpen met een 3 hoekvijltje, te koop bij je baas.
Hangt gewoon in het schap.
Met een platte vijl wil het ook wel.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Een vraag met betrekking tot het gebruik van forstnerboren:

Ik wil een ronde tafel maken met ronde poten (3) onder een hoek.
De poten worden in het blad gelijmd als een soort pen/gat verbinding.
Het boren moet dus zeer nauwkeurig gebeuren.

Mijn voorkeur gaat uit naar een forstnerboor (40-50mm zal het worden). ik weet alleen niet hoe ik nauwkeurig onder een hoek en recht kan boren daarmee.
Ik heb zo'n boorhulp als dit maar dat is naar mijn mening niet nauwkeurig genoeg.
810543_LB_00_FB.EPS_1000.jpg
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Ik gebruik de Wolfcraft zelf ook, doet het goed voor het geld. Er zit echter wel speling op.
Voor iets stabilere varianten betaal je meteen de hoofdprijs.
Rutlands, Famag 1404, Mafell BST 460S en of je in de laatste 2 ook Forstner boren in kwijt kunt weet ik niet. Die zijn voornamelijk bedoeld voor slangenboren.
Kun je de gaten niet iets minder nauwkeurig boren en opvullen met bv. epoxy?
product-image-c.php
1404_322.jpg
mafell-bohrstation-bst-460-s.jpg
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Een plankje met de juiste schuinte op je hout plakken (doe er een stuk krant tussen)
Nu kan je boren en heb je de juiste hoek, daarna tik je het plankje zo weer weg dankzij de krant.
Ik zou het wel met een forstner- of voorsnijboor doen.
 

erdevee

Actieve deelnemer
27 dec 2012
92
0
Haarlem
Met welke boor zou ik hoogstwaarschijnlijk het minste uitbraak hebben, en wat is de geschikte methode? Waarschijnlijk kan ik een kolomboor van een kennis hiervoor gebruiken.

Alvast bedankt,
Bart
Ik boor altijd totdat de centerpunt net door het hout komt en draai dan het werkstuk om. Dat geeft bij mij de twee mooiste schone kanten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.