Wandmeubel studentenkamer, een beetje van mezelf........

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
De resultaten van het ene project lukt soms boven verwachting (zie http://www.woodworking.nl/showthread.php?14842-Sesam-open-u!-Ofwel-de-bouw-van-een-dubbele-poort), andere....:(

Onze zoon gaat op kamers, of is eigenlijk sinds vorig weekeinde op kamers gegaan. Na lang zoeken had hij eindelijk een geschikte kamer gevonden, nu nog meubileren. Met 2,92 x 3,75m is de kamer niet al te groot, maar als slaapkamer van een maisonnette ook weer niet al te klein. Samen eens naar de Ikea gegaan om eens te oriënteren naar de wensen en mogelijkheden. Tja, en dan kom je als student natuurlijk tot het volgende wensenpakket:

- bed, liefst tweepersoons want...... (studeert dat gemakkelijker :confused:)
- bureau, royaal want dat schijn je nodig te hebben als student bouwkunde :p
- en natuurlijk opbergruimte voor de kleren en boeken :p

Gezamenlijk dan maar eens een tekeningetje gemaakt hoe dat zou kunnen.
We have a plan.jpg
Bij de geelblauwe winkel wel leuke deurtjes gezien, maar niet de gewenste rompen. Papa had nog twee weken vakantie (de eerste was aan de poort opgegaan :rolleyes:) dus hupsakee aan de slag nadat ik overmoedig had aangegeven dat ik dat wel kon maken.
Nu was het niet de eerste keer dat ik een kastje in elkaar had geflanst, dus materiaal uittrekken, zaagplan maken, materiaallijst enzovoort. Omdat hij natuurlijk niet om de hoek gaat studeren alles zo gemaatvoerd dat het gemakkelijk te vervoeren is en in elkaar te zetten. Lang leve minifix. Malletje maken, zodat alle gaten goed komen te zitten. Kind kan de was doen, toch?
Mal.jpg
Helaas niet aan gedacht om foto's te maken, behalve van de voorbereiding van de verlichting. De spotjes met minimale inbouwdiepte van onze (voorheen) nationale gloeilampen fabrikant gevonden, en zo slim geweest om de loop van de leiding te vereeuwigen.
Lichtplan.jpg
So far, so good......

Nog even lakken, niet mijn sterkste punt. Eigenlijk wilde ik ook polijsten, maar de tijd begon een beetje te dringen (tja, ik had ook vakantie dus eerst koffie en dan pas starten). Toch niet helemaal ontevreden met het resultaat.
In de lak.jpg
Tussendoor nog een dacht naar de kamer geweest om te schilderen, dus we hoefden een de dag van de verhuizing alleen maar het meubel te instaleren.....:)
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
En toen ging alles fout en begon het gemartel. :mad:

Het in elkaar zetten van de kastjes ging nog goed. Ach, dat waren ook standaard gemelamineerde rompen. Boardje aan de achterzijde, gaatje erin voor het stopcontact, boardje omdraaien en vastspijkeren. En klaar is ....... shit gat gespiegeld door het omdraaien :mad:. Tja niet in het zicht, dan maar een iets bredere sparing.

Tussenstuk uitlijnen en verankeren. Prima, volgend element het hangende kastje. Kastophangers gekocht, extra zware uitvoering. Appeltje eitje....
Tja, als je met z'n tweeën het kastje moet tillen en heeeeel voorzichtig tussen muur en schap moet manoeuvreren, wie tekent dan af? :confused:
O, had dat malletje toch even gemaakt, maar goed ik til even en als jij dan aftekent.....
Wankel, wankel... schommel, schommel.... wat kan oranje toch afgeven.
Ja, afgetekend!
- Waterpas gebruikt?
Huh?
- Ligt naast je! Belletje in het midden... pff, pff, hijg, hijg.
Zullen we maar even wisselen?
- Jahhhhhhh....oef
Schraap, schraap etc.

Je raakt steeds vermoeider. Tussendoor ook nog een bedbodem naar zes hoog (past niet in de lift, we leveren maar tot vier hoog meneer :() door een smal trappenhuis mogen zeulen. De geest wordt steeds minder helder. Maar goed, na veel gemartel alles afgetekend. Boren maar. Alle gaten goed, alleen in de linker bovenhoek ging het niet lekker. De stelplaat zit wel, op hoop van zegen dan maar.
Het was inmiddels al laat geworden en lange dag geweest en weer 2 uur terugrijden. Dus we stoppen ermee en zaterdag dan maar verder. Dan ook maar een trapje meenemen, want dan kun je toch echt overal beter bij.
trapje.jpg

Zoonlief was blijven slapen, want die moest de volgende dag op kennismakingsweekeinde, dus papa stond er de zaterdag alleen voor. Hij was wel zo slim geweest om niet met z'n hoofd onder de kast te slapen. ;)
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Enfin. Vrijdag gebruikt om de deurtjes van het bovenkastje op maat te maken. Drie losse schuifdeuren in plaats van de oorspronkelijk bedachte brede schuifdeur. En zaterdag weer vroeg in de auto, twee uur rijden en aan de slag!

Kastje hing nog, das mooi! Dan gaan we de verlichting aanleggen. Trekdraad door de buis, connector eraan en trekken maar..... Oh, oh, connector wel door de rechte buis gepast, maar niet door het (halve) bochtje. En waar bleef die steken? :mad:
Dus friemel, friemel. O jee, bochtjes zitten wel erg vast. Knippen, trekken, shit....buis los!
Enfin, jullie begrijpen het al. Een hoop gemartel en gepruts verder eindelijk de draad er in. Lampjes aan de connectoren, trafo erin.... trafo erin!!!! TRAFO ERIN!!!! Shit, shit shit.... rekening gehouden met inbouwdiepte, maar een extra plaatje ter versteviging minus inbouwdiepte......... Ronald kl..tz.k! Rekenen is ook een kunst!
Gelukkig decoupeerzaag meegenomen. Mooi onder 45graden bochtje zagen.... Oh jee, zwarte streep van de zool in de lak. :(
Nou ja, dat kan er ook wel bij.... en na veel getrek en geduw was er licht!
Licht.jpg
Toch nog even kijken of ik het kastje linksboven kan nastellen. De deurtjes sluiten scheef aan.
Boem........ Kast in mijn armen!
Snel de trap af, maar hoe laat ik hem aan rechter steunpunt hangen? Trap op de box van de boor, waterpas er tussen.... past precies.:p
Half zes, bouwmarkt kwartier rijden, OPSCHIETEN..... Vijf minuten voor sluitingstijd (hopelijk geen rolletjes in de camera's) sprint naar binnen en draadbout en chemische troep voor de verankering gehaald. Terug.... via de roodblauwe winkel om daar nog een paar accessoires te halen en aan de klus maar weer.
Tafeltje, stoeltje erop, Ronald erop, chemisch goedje inspuiten, draadbouten erin, uurtje drogen, ringetje, moertje en hangen! jippie......
Boem........ Kast in mijn armen!
Bouten en stukwerk uit de muur! :mad::mad::mad:
Nog maar proberen wat dieper te boren, weer chemisch goedje (gelukkig zaten er twee tuitjes op), draadeind erin... Inmiddels was het weer 10uur. Klap, deur dicht...... morgen een nieuwe dag.

Afgelopen zondag. Weer vroeg op, gauw een balkje op maat zagen als steun zodat ik de trap kan gebruiken (waarom niet eerder aan gedacht!) twee uur heen...
Langs een bouwmarkt die open is. Voor de zekerheid hoekijzers, bouten inslaan en op naar de kamer.
Steun er onder, trap op. Ringetje, moertje, aandraaien, kast aan steun hangen, balk er voorzichtig onder weg......... HIJ BLIJFT HANGEN!!!!!

En toen ging het voorspoedig. Afstellen, beschadigingen aanhelen/bijwerken en langzaam een terugtrekkende beweging maken... het resultaat na veel bloed, zweet en tranen:
eindresultaat 1.jpg
eindresultaat 2.jpg
Het is nog niet helemaal af, maar hopelijk is het zwaarste deel van de bevalling achter de rug...........:eek:
 

Bijlagen

  • trapje.jpg
    trapje.jpg
    74 KB · Weergaven: 552

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Je hebt het heel leuk gedaan maar ga niet meer op tafel en stoel staan. Daar kunnen hele nare dingen van komen.

Mijn zoon appte deze foto doodleuk naar mijn vrouw met de tekst "de nieuwe Houdini" ;)

Je hebt volledig gelijk Wim, ik deed het ook niet met plezier! Brr...
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Een hoop gedoe, maar wel de mooiste kamer van het hele complex! Zo chic was mijn studentenkamer absoluut niet. Mooi hoor!
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Prachtig gedaan Hunto.
Mijn compliment.
Dat de zoon maar nu heel goed kan studeren en mooie resultaten behalen.
Succes.
 

pboerhof

Nieuw lid
13 jan 2013
2
0
Ziet er goed uit. Mijn dochter gaat volgend jaar op kamers maar als ik dit zo lees ben ik voorzichtig met "klussen".
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.