Lintzaag zoekwerk

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
690
28
Vlaams Brabant (be)
Ik zoek een lintzaag aan te kopen eind dit jaar of begin volgend jaar, maar heb er geen ervaring mee.
Deze zou moeten dienen om hobbymatig hout voor te bereiden om te draaien of te snijden.
Deze moet werken op de gewone netspanning (230V), en ik had graag 30cm kunnen zagen in de hoogte.
Het budget zou ik graag zien rond de €1500, maximum €2000 en aan te kopen liefst in België, Nederland kan ook.
Lintzagen die binnen deze criteria vullen, zijn Record Power BS400, Hammer N3800 en N4400.
Nu de vragen:
1. Andere merken en modellen die binnen deze criteria vallen?
2. Welke heeft de beste prijs/qualiteitsverhouding?
3. Specifieke voor- en nadelen van deze machines die de keuze kunnen beïnvloeden?
Ronny
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Prijs/kwaliteit gaat Hammer (en eventueel Felder) de beste keuze zijn. In die klasse ga je niet veel keuze hebben.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ben het met Mathieu eens:
Ik heb zelf sinds een aantal maanden een Hammer N3800 en ben daar zeer tevreden over.
De N4400 kun je krijgen op 230V, maar de importeur raadde mij dit af. Hier moet je eigenlijk krachtstroom voor hebben, te zwaar voor het gewone net. Is denk ik voor jouw doeleinden ook overkill.
De Record Power valt in een totaal andere categorie. Heb de vraag bij Baptist voorgelegd en zij gaven zelf aan dat er een enorm gat zit tussen de kwaliteit van een Record Power en een Hammer.

Kortom, als je het geld ervoor hebt zou ik je een Hammer N3800 adviseren. Zul je geen spijt van krijgen.
Houd wel rekening met een levertijd van 3-4 maanden.

Met vriendelijke groet,

Hans
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ik weet niet wat het prijsverschil is, maar als ik het goed begrijp wordt de lintzaag alleen gebruikt voor het voorbereiden van hout voor werkstukken. Dit hout wordt middels de verdere handelingen nader bewerkt. Waarom zou de Record Power dan niet volstaan? Kan iemand dit voor een geïnteresseerde meelezer uitleggen?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik denk dat ook met deze lintzagen 30 cm hoog recht en dun zagen niet eenvoudig is. Je zou is bij rick koorman kunnen informeren. Hij heeft pas een nieuwe lintzaag
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik weet niet wat het prijsverschil is, maar als ik het goed begrijp wordt de lintzaag alleen gebruikt voor het voorbereiden van hout voor werkstukken. Dit hout wordt middels de verdere handelingen nader bewerkt. Waarom zou de Record Power dan niet volstaan? Kan iemand dit voor een geïnteresseerde meelezer uitleggen?

De Hammer N4400 en de Record zijn naar specificaties gelijkaardig. Alleen heeft de Hammer 1 Kw meer vermogen (2,5 tegen 1,5). Zeker als je naar de max zaaghoogte van 30 cm gaat kan dit toch wel verschil maken.
De Hammer is ook iets zwaarder gebouwd (weegt wat meer). De prijs van beide machines is ongeveer gelijk.
Waarom de Hammer? Ik, en verschillende andere leden zijn tevreden gebruikers van De Hammer (wat niets wil zeggen over de Record!).
En een machine van Hammer zal waarschijnlijk ook beter zijn waarde behouden mocht hij ooit terug verkocht worden.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
De N4400 kun je krijgen op 230V, maar de importeur raadde mij dit af. Hier moet je eigenlijk krachtstroom voor hebben, te zwaar voor het gewone net.

Hans
Hallo allen,

Dit is toch gewoon uit te rekenen? De N4400 verbruikt 2500 Watt. Een standaard automatische zekering voor een gewoon "huis stopcontact" is 20 Ampère, en je kunt verbruikers op aansluiten die samen maximaal een vermogen (230 volt x 20 Ampère) van 4600 Watt vragen. Of toch ongeveer. Zelfs zekeringen van 16 Ampère leveren stroom aan verbruikers die samen maximaal 3680 watt vermogen leveren. Geen idee hoe comfortabel het zal zijn om het maximale vermogen aan te sluiten , maar de N 4400 zit er wel ver onder. En die start traag op. . Eigenaardig dat ze bij de invoerder van Hammer beweren (niets over gehoord bij de Belgische invoerder) dat dat de motor te zwaar is voor het gewone net, terwijl ze de " onbruikbare Hammer machine" wel leveren, en dat Hammer die op de markt zou brengen "tegen beter weten in".

Zeker weten, dat geeft geen enkel probleem, is niet te zwaar voor het " gewone huis net" (mono)

Zaaglinten lopen comfortabeler over grotere wielen, en die van de 4400 zijn werkelijk niets te groot. Indien het een Hammer wordt, zou ik ( heb ik) voor een 4400 (ge) gaan. Het prijs verschil met de N 3800 is niet immens . De extra sterkte van de motor is inderdaad zeker nog een ander argument dat voor de N 4400 pleit, zoals Mathieu al aangaf.

Geen enkele ervaring met de Record, kan niet vergelijken



groeten

Ornament
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik heb zelf sinds enige tijd de record power BS400.
Vermogen is 2pk afgegeven en 2,7 pk opgenomen ( staat bij Baptist verkeerd.)
Diameter wielen is 42cm.
Zaag is inderdaad wat lichter als de Hammer, maar dat komt ook omdat de deurtjes en dergelijke wat lichter zijn uitgevoerd.
Verder loopt en zaagt deze zaag prima.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ornament,
Als je de mogelijkheid hebt om driefasig te werken moet je dat zeker doen.
Het gaat, maar driefasig is comfortabeler. Bij het vermogen van de lintzaag moet je ook nog de afzuiging tellen, en dan kan het wel kantje/boordje worden. Het is niet leuk (ook niet voor de huisgenoten) als de zekering er uit gaat.
Bovendien is de opgenomen stroom toch nog iets hoger (cos phi).
Ik heb deze week nog gemerkt dat de driefasige zekering van 16 A eigenlijk onvoldoende is voor afzuiging en machine. Totaal vermogen is 5 Kw wat ongeveer 8 A zou moeten zijn. Voor de C31 wordt 5,5 A opgenomen stroom vermeld op het kenplaatje (wat klopt met berekening), maar bij het schulpen van balken hardhout van 50 mm dik en 2000 mm lengte ging na een snede of 6 de zekering er gewoon uit. Drie zekering van de werkplaats tot de teller af (waarvan 2 van 20 A).
En het is niet zo dat ik het hout door de machine stamp. De aanvoer gebeurt met beleid.
 

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Als je op een normaal openbaar elektriciteitsnet zit, dat heb je tussen de 0 en de fase 240 V en tussen de fasen 400 V. Lang geleden heb ik een fabriekje gewerkt waar we zelf stroom opwekten met een aggregaat, een oude Kromhout 3 cilinder, en die leverde maar 220 V tussen de fasen; maar dat is wel lang geleden ;).

jaap
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ik weet niet wat het prijsverschil is, maar als ik het goed begrijp wordt de lintzaag alleen gebruikt voor het voorbereiden van hout voor werkstukken. Dit hout wordt middels de verdere handelingen nader bewerkt. Waarom zou de Record Power dan niet volstaan? Kan iemand dit voor een geïnteresseerde meelezer uitleggen?
Ronald,
Ik heb voor de Hammer gekozen vanwege de goede naam en ervaringen van andere mensen. En zoals gezegd gaven ze bij Baptist aan dat de kwaliteit van Hammer niet te vergelijken was met Record Power (ze hadden overigens toen nog niet de BS400 in het assortiment).
De Record Power wordt in China gemaakt (ook al staat er groot Sheffield op) en de Hammer in Oostenrijk. Ik hoor overal, maar of dat zo is weet ik niet uit eigen ervaring dat Europese machines beter van kwaliteit zijn.
Budget had ik ervoor, dus daarom voor de Hammer gekozen.
Ik heb overigens een vlak-vandiktebank van Record Power waar ik prima tevreden over ben.

Waarom een N3800?
Deels prijstechnisch, je moet ergens de grens trekken en de N4400 is toch ruim €400,- duurder.
Daarnaast het 220V versus krachtstroom verhaal (zie post hierboven van Mathieu. Dat risico wilde ik niet lopen).

Ik zaag geen dikke balken van 20cm of meer, heb ook de mogelijkheden niet om die in mijn eentje te verwerken.
Schulpen (ook heel dun) tot 15cm gaat prima. Daarboven weet ik het niet.
Kortom, hier een zeer tevreden N3800 eigenaar.

Vriendelijke groet,
Hans
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als je op een normaal openbaar elektriciteitsnet zit, dat heb je tussen de 0 en de fase 240 V en tussen de fasen 400 V. Lang geleden heb ik een fabriekje gewerkt waar we zelf stroom opwekten met een aggregaat, een oude Kromhout 3 cilinder, en die leverde maar 220 V tussen de fasen; maar dat is wel lang geleden ;).

jaap
In België is een belangrijk deel van het openbare net (ik schat de helft van de particuliere aansluitingen) nog het oude 3 x 220V, soms zelfs zonder nulleider.
Misschien als je dit vraagt bij Felder dat ze een geschikte motor leveren. De motor die er standaard op zit heeft effectief 400 V nodig en kan dus niet omgeschakeld worden (ster versus driehoekschakeling)
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
690
28
Vlaams Brabant (be)
Mathieu,
Ik denk dat het inderdaad 230V is in driehoek (zonder de 'neutraal' geleider), maar zal het eens checken in de verdeelkast.
Ik zal het navragen (3 x 230V motor) wanneer ik ver genoeg zit in mijn selectie, maar wil toch vermijden om een niet standaard machine te hebben.
Ronny
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
690
28
Vlaams Brabant (be)
Na wikken en wegen is het de Hammer N4400 geworden.
De foto is van net na de levering, ondertussen heb ik al een paar blokken voor schalen voorbereid, zaagt als boter door hout van 10 cm dik.
Bedankt voor jullie info.
Ronny

P1000445 (Custom).jpg
 
P

Pel

Guest
Mooie degelijke machine Ronny, gefeliciteerd met de aankoop, heb het filmpje over de Hammer bekeken, begrijp goed dat je voor de Hammer bent gegaan.

groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Vond deze reactie toch wat vreemd.
Hierbij de reactie van Baptist:

Dank voor je bericht. Ik ben blij dat je dat aangeeft. Ik denk dat hier een vergissing is ontstaan. In de winkel praten wij nooit over Hammer machines. Ik heb dat ook zojuist bij Pierre en Alex nagevraagd en zij geven dat ook aan. Wij kennen de Hammer machines ook alleen van internet, maar niet in het echt. Daardoor kunnen wij er ook niets over zeggen. Of een vergelijking maken.

Wat in dit geval besproken is denk ik, zijn de machines van Hema. Dit zijn lintzagen van een ander niveau en prijsklasse en dat voorbeeld wordt wel eens genoemd hier. Wij hebben die ook eerder wel eens aan klanten geleverd, vandaar dat we dit merk wel durven te noemen. Ook overwegen we het kleinste model in onze winkel op voorraad te zetten.

http://www.hema-saegen.de/

En tussen Record en Hema zit een groot gat, bij Record en Hammer niet of minder.

Ben het met Mathieu eens:
Ik heb zelf sinds een aantal maanden een Hammer N3800 en ben daar zeer tevreden over.
De N4400 kun je krijgen op 230V, maar de importeur raadde mij dit af. Hier moet je eigenlijk krachtstroom voor hebben, te zwaar voor het gewone net. Is denk ik voor jouw doeleinden ook overkill.
De Record Power valt in een totaal andere categorie. Heb de vraag bij Baptist voorgelegd en zij gaven zelf aan dat er een enorm gat zit tussen de kwaliteit van een Record Power en een Hammer.

Kortom, als je het geld ervoor hebt zou ik je een Hammer N3800 adviseren. Zul je geen spijt van krijgen.
Houd wel rekening met een levertijd van 3-4 maanden.

Met vriendelijke groet,

Hans
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Vond deze reactie toch wat vreemd.
Hierbij de reactie van Baptist:

Dank voor je bericht. Ik ben blij dat je dat aangeeft. Ik denk dat hier een vergissing is ontstaan. In de winkel praten wij nooit over Hammer machines. Ik heb dat ook zojuist bij Pierre en Alex nagevraagd en zij geven dat ook aan. Wij kennen de Hammer machines ook alleen van internet, maar niet in het echt. Daardoor kunnen wij er ook niets over zeggen. Of een vergelijking maken.

Wat in dit geval besproken is denk ik, zijn de machines van Hema. Dit zijn lintzagen van een ander niveau en prijsklasse en dat voorbeeld wordt wel eens genoemd hier. Wij hebben die ook eerder wel eens aan klanten geleverd, vandaar dat we dit merk wel durven te noemen. Ook overwegen we het kleinste model in onze winkel op voorraad te zetten.

http://www.hema-saegen.de/

En tussen Record en Hema zit een groot gat, bij Record en Hammer niet of minder.
Beste Handig18,
Er was absoluut geen sprake van een verwarring of misverstand.
Ik heb bij Baptist aangegeven dat ik twijfelde tussen een Record Power en de Hammer N3800.
En dat was het antwoord dat ik kreeg.
geloof het of niet....

Ik ben het ook niet eens met je conclusie dat er geen kwaliteitsverschil zit tussen Record Power en Hammer.
Ik heb 2 zagen van Hammer en een vvd-bank van Record Power.
De laatste heeft beduidend meer plastic aan boord (lees: Hammer heeft totaal geen plastic in de constructie).
Ik weet dat dit deels appels en peren vergelijken is, maar in het dagelijks gebruik merk ik toch echt een groot verschil tussen de 2 merken.

Ik heb geen aandelen in Hammer en ben ook best tevreden over mijn Record Power VVD-bank, maar persoonlijk vind ik dat er een wereld van verschil zit tussen de 2 merken (nog los van het feit dat de ene Uit China komt (massa productie en de andere op bestelling in Oostenrijk).

Maar nogmaals: dit is mijn persoonlijke mening.

Groet,
Hans
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Hoi Hans,
Ik ben destijds gewoon op mijn eigen oordeel afgegaan. Heb de 3800 en de BS 400 beide bekeken en heb toch gekozen voor de BS400.
De wielen zijn wat groter dan deze van de Hammer 3800, zodat ik in de breedte wat meer doorlaat heb.
Ook de 5 jaar garantie sprak me wel aan.
Tot op heden heb ik in ieder geval geen spijt gehad van mijn beslissing..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.