Werkplaats, freestafel en dank.

Richardoe

Actieve deelnemer
29 mrt 2014
103
0
Omg. Groningen
hout-kado.nl
Vorig jaar mij voor het eerst hier aangemeld, toen omdat ik wat vragen had over mijn werkplaats inrichting in een te bouwen tuinhuis. Het tuinhuis heb ik inmiddels laten bouwen. Zelf doen was voor mij nog geen optie, dan zou het een meerjaren plan worden. en ik heb geen behoefte in het programma "help mijn man is klusser." te komen

Zoals hier al eerder geplaatst had ik geen ruimte om fatsoenlijk wat te doen qua klussen (staat ook nog een zitmaaier in normaal):
2014_05_04_5396.JPG

Voor wie het leuk vindt, de bouw van het tuinhuis heb ik voor dat bedrijf in kaart gebracht met een timelapse vanuit de slaapkamer.


off-topic: Daar liggen inmiddels op 1 zijde ook volledig zonnepanelen op en ook daar voor het bedrijf een timelapse van gemaakt.
[video=youtube;Tfmxc49ZlI4]https://www.youtube.com/watch?t=88&v=Tfmxc49ZlI4[/video]

Weer terug on topic.

Zolder was zo netjes genoeg, die zal ook alleen ter extra opslag dienen dus met wat lampen en electra was die klaar:
2015-05-17 16.14.11.jpg


Toen moesten we toch echt zelf aan het werk, eerst maar eens schilderen binnen, op advies van aantal topics, hier voor lichte wanden gekozen (bovenste deel althans)
Voor (OSB beplating):
2015-05-11 16.40.43.jpg

Na (OSB grondverf en 2 lagen verf):
2015-05-13 20.36.46.jpg2015-05-13 20.36.35.jpg

Na schilderwerk de basis electra en TL geïnstalleerd, ik wil eerst weten hoe ik het verder ga gebruiken en dan de rest van de WCD op basis daarvan plaatsen op nuttige plekken.

Binnen net als buiten laten bestraten en de eerste spullen verhuizen:
2015-06-07 16.48.54.jpg2015-06-07 16.49.08.jpg

De oude "tijdelijke" werkbank meegenomen en aangezien ik daar voorlopig nog wel mee verder kan, eerst maar eens begonnen aan wat andere dingen, daadwerkelijk een genot om met iets bezig te kunnen zijn en dat gewoon te kunnen laten staan en een dag later verder te kunnen. Ik wou eerst een werkbank in het midden van de ruimte, maar twijfel daar nu over omdat de extra ruimte toch wel erg prettig is om grotere meubels bijv te kunnen maken.

Eerste kleine projectje wat uit deze schuur kwam, onderstel was van oud bijzettafeltje, bovenblad is van douglas met zwarte beits (bijpassend bij tuinhuis):
2015-07-19 11.01.18.jpg

Al snel kwam het verzoek dat er ook een paar luie stoelen moesten komen bij het tuinhuis. Op basis van deze plannen (http://www.buildeazy.com/capecod-contents.html#contents) dus maar eens begonnen aan wat groters. Vooral hierbij erg prettig om binnen de ruimte te hebben eea op te bouwen. (ondanks dat ik de ruimte natuurlijk ook weer moest gebruiken voor een nieuw speeltje (nadeel van ruimte hebben) zie achtergrond :)
2015-07-29 10.06.45.jpg

Al doende kwam ik erachter dat je bij ongeschaafde planken wel heel veel moet schuren dus een Dewalt 733 mobiele vandikte bank aangeschaft (leuke prijs via Marktplaats) en dat is toch wel een genot, dus de 2e stoel was een stuk sneller af te werken dan de eerste.

Eindresultaat (plankjes nog even ivm uitharden van verf):
IMG_0690.jpg

En dit alles voor de aanloop om jullie te bedanken. Ik lees duidelijk meer dan dat ik reageer. Maar toch een heel aantal zaken opgestoken hier waardoor ik weer een stapje verder ben. Op dit moment op basis van de vele voorbeelden hier op het forum begonnen met de freestafel en ook daar veel aan de tips gehad, (inlegplaat van baptist, profielen van alu-spezi.de) afmetingen etc.
IMG_0698.jpg

Al doende nog wel een leuk wensenlijstje te gaan:
Afzuiging (denk iets van een HBM 100/200)
Draaibank (met volle aandacht de discussie rondom Wimmel zijn nieuwe draaibank gevolgd)
Cursus/priveles houdraaien (veiligheid vooral) daarna vooral zelf stoeien en dan nog eens een vervolgcursus)
Nieuwe werkbank maken.
Houtopslag maken zit nog in de planning
Er moet nog een tuintafel komen.
Etc.
Etc.

Oh ja nog wat klein werk van eerdere periodes:
Houtbranden op wat resthout:
2014-05-26 09.51.24.jpg

Steigerhout (wie begint er niet mee tegenwoordig) en van pallet afvalhout een eerste tafeltje (dan kom je erachter dat haaks toch wel van belang is :))
2012-09-22 16.24.41.jpg2014-04-18 17.55.42.jpg

Dus allen die hier posten, ondanks dat er wellicht niet altijd gereageerd wordt word het zeer zeker wel gewaardeerd door de stille lezers en ik ben vast niet de enige.

Dus Dank en ik zal proberen wat vaker te reageren zoals dat op een forum hoort.
 

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
Dat is een mooi tuinhuis en een mooie ruimte voor een werkplaats. En ruimte kun je inderdaad nooit genoeg hebben. Ook bedankt voor de timelapse filmpjes: erg leuk. Veel succes ermee!
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Heel erg mooi tuinhuis/werkplaats, gaaf gedaan met de timelapse filmpjes en leuke stoelen om uit te rusten!! Veel plezier ervan gewenst en bedankt voor het delen!!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Leuke timelapse!

Aparte keuze voor houten delen in de verdiepingsvloer en dak. Ik zou gewoon underlayment kiezen op de vloer en geisoleerde dakplaten. Dat zal bij elkaar even duur zijn denk ik. Ondanks dat je misschien je werkplaats niet verwarmd, geeft isolatie toch wel een comfort- en waardeverbetering.
 

Richardoe

Actieve deelnemer
29 mrt 2014
103
0
Omg. Groningen
hout-kado.nl
@Bijtel, snap wat je zegt, ik was op zich ook verbaasd (prijs was op basis van OSB in mijn idee) toen dit als vloer kwam (wel mooi en daardoor ook mooi plafond vanaf beneden gezien.) Beneden wanden zijn al vast geïsoleerd (thermopane, glaswol in wanden) zolder is afsluitbaar tov beneden verdieping, ik ben dan ook zeer benieuwd hoe dat gaat deze winter. Immers de zolder werkt als een soort van isolatie (stilstaande lucht) en ik verwacht daarom dat ik met minimale verwarming het beneden wel rond de 5-10 graden kan houden. Dus de zaken waar je later lastig wat aan kan doe (ramen/wanden) zijn al geïsoleerd, als het niet afdoende is, dan is de zolder qua dak ook vrij simpel te isoleren en ben ik klaar.
 

Richardoe

Actieve deelnemer
29 mrt 2014
103
0
Omg. Groningen
hout-kado.nl
Nav het kleine tafeltje het verzoek van de baas in huis :D ook een grotere te maken, nu had ik daar ook nog een oude tafel voor staan van hardhout waarvan het onderstel nog goed was. Wel gelijmd aan het blad maar met behulp van een recipro zaag waren die wel te scheiden van elkaar.
Tafelblad heb ik vervolgens gemaakt van lariks wat ik nog over had van de stoelen (2 planken van 3m)
Bevesting volledig met lammelo's en houtlijm.
Verder een mooie test voor de freestafel omdat alle plankjes rondom afgerond moesten worden.

Blad gaat in de zwarte beits omdat het dan past bij rest van het tuinhuis. Onderstel moet nog wit, zal eind foto hier ook nog even posten als die klaar is.

image.jpgimage.jpgimage.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.