Domino XL

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Volgende week ga ik beginnen aan een garagepoort in grenen. Hoogte wordt 2 meter en breedte 1,25 meter.
De verbindingen ga ik maken met de Domino . De afmetingen van het hout zijn 45 x 120 mm, onderregel 200 mm.
Festool geeft aan om verschillende deuvels te gebruiken en telkens de dikte van een deuvel tussen de verschillende gaten te laten.
Is dit de beste oplossing of is het beter om een doorlopend gat te frezen en dan een deuvel (valse pen) met de afmetingen van het gat te gebruiken.
De deuvels maak ik zelf waardoor ik me niet hoef te houden aan de beschikbare afmetingen.
Is er misschien ook ergens een document beschikbaar met aanbevelingen over de uitvoering van verbindingen met de Domino. Op de site van Festool is er niet echt iets te vinden.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb ondervonden dat hoe minder pennen, hoe makkelijker de assemblage. In het begin maakte ik deuren met soms tot 4 normale XL pennen per verbinding, dit was een ware sprint om allemaal gelijmd en samengeperst te krijgen voordat de lijm begon te pakken. En vaak met de hakken net niet over de sloot...

Maak de pen hoe je ze normaal zou maken zonder rekening te houden met de standaard freesbreedte, je hebt bij losse pennen sowieso al 2x meer lijmwerk dan bij klassiek pen en gat. Als je dan nog eens het aantal pennen verhoogt dan kom je er niet meer aan uit.
Als je lange gaten freest met de xl dan moet je eerst de twee uiteindes frezen, en dan het midden, maar in geen geval gaten langs elkaar frezen, er moet altijd wat hout tussen zitten. Als je dat gedaan hebt dan kan je dat hout eruit frezen maar telkens de machine zetten met het middenpunt op dat stuk hout. Als het meer naar één kant staat dan gebeuren er nare dingen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Dan ga ik dat zo uitvoeren met één pen. Lijmen moet inderdaad snel gaan want het zullen twaalf verbindingen zijn die moeten worden gelijmd.
Maar ik kan de valse pen ook al op voorhand in bijvoorbeeld de regels lijmen. Dat scheelt dan de helft van het werk bij de montage.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.