Welke houtsoorten zijn dit?

chihwahli

Actieve deelnemer
7 aug 2015
31
0
Beide voelen niet zwaar aan. Ik heb ooit een Ebbenhout achtige hout in mijn handen gehad en die was zwaar vergeleken met het hout in de foto's

20150815_141815[1].jpg 20150815_142042[1].jpg

De linker hout versplintert.

Ben benieuwd of er iemand is die het weet =) Ik vraag mij uberhaupt af of ik dit hout kan gebruiken als heft voor mijn open scheermes.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Ernest, een open scheermes handgreep bestaat uit 2 (platte/afgeronde) delen van 2,5-3mm die gebogen vastgemaakt worden en dus onder spanning staan, daarnaast wil het oog ook wat. Niet elke houtsoort is daarvoor geschikt.

chihwahli, het onderste lijkt wel wat op meranti of het dat is kan ik niet met zekerheid zeggen, maar op het eerste gezicht lijkt het me niet geschikt. Eiken is geschikt, niet ideaal naar mijn idee, maar wel leuk om mee te beginnen of te oefenen.

Stukjes mooi fijnhout van 16x3x1cm voor een gespiegeld setje kun je bij menig houtbewerker zo uit de afvalbak vissen en anders zijn er wel die voor wat euros een mooi stapeltje voor je willen zagen. Gezien de prijs die je al hebt geinvesteerd in je gereedschap en de tijd die je gaat steken in het restaureren van je open scheermessen waarom zou je met minder hout genoegen nemen?

Je kan zelfs buiten takken oprapen die na drogen meer geschikt zijn om mooie handgrepen van te maken.
 
Laatst bewerkt:

chihwahli

Actieve deelnemer
7 aug 2015
31
0
@Jan-Pieter: Dank je. Zou best kunnen dat het meranti is. Als ik het hout zie, en de online omschrijving lees.

Wat ik opgemerkt heb is dan een kromme lijn in eik hout niet gemakkelijk gaat. Het laat zich wel snijden, maar dat moet vrij langzaam en bij het uitschieten beschadigd het hout. Als je een verfschraper gebruikt, dan veroorzaakt dat strepen als de schraper vanuit de dal weer omhoog gaat in de golf vorm van het hout. Het lukt mij niet om een vlakke golf vorm in het hout te krijgen. Of ik doe iets verkeerd of ik gebruik het verkeerde gereedschap om een golf vorm in het hout te maken.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Ik heb een foto gevonden van de eiken scales, 6 jaar oude foto alweer. Kromme lijn uitzagen in het eiken ging prima, het afronden niet. Als je goed kijkt zie je dat de afronding in stapjes gaat. De azobe scales eronder zijn mooi afgerond.

Dit zijn trouwens 2 paar scales met beiden zijden op elkaar geplakt. Je kunt ze plat maken maar ook van binnen plat en de buitenkant meer afgerond. Op http://www.maggardrazors.com/ vind je mooie voorbeelden. Hij heeft ook video tutorials.

ronny's scales 2.jpg
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik scheer al 30 + jaar met een open scheermes en van puur technische uitgangspunt, als ik de mes van mij ziet, zou elke soort hout kunnen voldoen als hecht. Belangrijk is welke stuk hout maar niet welke sort. Zo ver als hoe het uitziet dat lijkt mijn een persoonlijk keuze.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
De onderste houtsoort lijkt wat op angelim vermelho. Maar zoals steeds kan je meer zeggen over een houtsoort als er een zuivere kopshoutsnede te zien is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.