Dado blades

tuoh

Oud hout
http://www.archdaily.com/769146/watch-how-this-blade-uses-one-cut-to-make-a-perfect-corner
dus zijn deze ook verboden...
was anders een leuk idee om zo op een snelle manier laden te kunnen maken

Voor thuisgebruik is er niks verboden, je moet alleen weten waar je mee bezig bent. De enige restrictie thuis is de (zelf)kennis van de man en de maximum capaciteit van de machine.
Het is enkel bij bedrijven met werknemers dat één en ander wat meer gecompliceerd is, een zelfstandig werker is hier beter af, minder reglementitis:p

Het is goed dat er een arbeidswetgeving is, maar soms draven ze wel wat ver door, er bestaat ook nog zo iets als gezond verstand.
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Moet binnenkort naar Amerika, was van plan om bij Woodcraft een 6" of 8" Dado "instapset" (de goedkoopste dus) van Freud te kopen. Met een asgat van 5/8" passen die direct op mijn Startrite 10" zaagtafel. Die as is ook lang genoeg, wellicht niet helemaal tot de 7/8" (2.22cm dado).
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Op een Hammer of FELDER zaag kun je ze ook krijgen.
Wel erg prijzig (voor de Hammer): voorbereiding kost € 250,- en blad zelf kost +/- €500,-
Voor dat geld maak ik wel een paar extra zaagsnedes of pak mijn frees.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
http://www.archdaily.com/769146/watch-how-this-blade-uses-one-cut-to-make-a-perfect-corner
bestaan er misschien topie-freezen om hetzelfde resultaat te krijgen als in bovenstaand filmpje?

Dit hier, bestaat voor freesmachines of bovenfreestafels. Eénmaal instellen en dan één stuk liggend op de tafel frezen en het ander rechtopstaand tegen de aanslag.
Dan passen ze perfect in elkaar. Ik heb er zo één voor de freesmachine, maar buiten een snelle test heb ik ze nog nooit gebruikt. Ik maak vaak eenvoudiger rabat verbindingen op de zaagtafel. Ideaal voor plaatmateriaal, eens gelijmd en genageld is dat niet te breken.

Deze lock miter verbindingen zijn mooier maar kosten veel tijd om te maken en je bent beperkt in de diktes en breedtes die je gebruikt. te klein is gevaarlijk en te groot kan niet meer onder de aandrijver door.
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Ben weer terug uit de VS en heb de Freud 6" Pro Dado set aangeschaft bij Woodcraft. Mooie winkel is dat, vergelijkbaar met Baptist, maar dan met net iets meer leuke spullen. De 8" set was loei zwaar waarbij ik ging twijfelen of mijn Startrite 175 dat wel aan zou kunnen. Daarnaast had the woodwhisperer verteld dat je met 6" (1" netto cut) meestal voldoet.

Mijn Startrite heeft een as van 5/8", ook de meest gebruikte maat in de VS, dus de set kan er zo op.

Volgende de specificaties kun je van 1/32" (0,8mm) to 29/32" (23mm) groeven mee zagen met stapjes van 1/32 er tussen in. De set bestaat uit 2 buitenbladen met elk 10 tanden. Hier tussen kun je dan in verschillende combinatie 1, 2 of 3 chippers doen en een hele reeks platte ringen.

2015-10-09 12.23.40.jpg 2015-10-09 13.09.54.jpg

Ik wist van te voren dat de hele stack niet op mijn as zou passen, die is gewoon te klein. Maar een paar bladen moest wel lukken.

Er maar wat geprobeerd. De stack moest eerst door de insert plate heen (vergeef me de engelse termen, ik lees teveel amerikaanse tijdschriften).

De eerste poging zag er een beetje raar uit. De bladen waren niet goed gecentreerd. Mijn zaagas wordt net voor het schroefdraad iets dunner om daarna weer dikker te worden. Dus kennelijk viel daar het rechter buitenblad in.

2015-10-09 12.36.39.jpg2015-10-09 12.43.56.jpg2015-10-09 12.39.03.jpg

Vervolgens een paar platte ringen verwijderd en een chipper overgehouden. En met een keurige groef als resultaat.

2015-10-09 12.43.51.jpg

Nou kon ik ook eens gaan spelen met mijn Incra I-Box, die ik al een tijdje geleden had gekocht.

Eerst maar eens instellen. Mijn Startrite heeft een mitre slot diepte van 1/2", terwijl moderne machine een diepte hebben van 3/4". Vandaar het houtje van 1/4" dik om de I-Box recht te houden. Even provisorisch gedaan, wilde gewoon even kijken hoe de I-Box met een Dado zich zou verhouden. Wil overigens bij een metaalhandel nieuwe miter sliders laten maken voor zowel de I-Box als de Miter V27. Heb in de VS meteen ook schroeftappers gekocht van 10-24 en 10-32, net zo handig. Dan kan ik de schroeven van Incra meteen overzetten zonder al te veel modificaties...

2015-10-09 13.01.05.jpg

Het resultaat is prima. Jammer maar helaas is die 1" dan weer net te weinig, want de I-Box steekt toch wel een endje boven de tafel uit. Goed geschikt voor kleine kistjes van dun materiaal. Die I-Box gebruik ik ook op mijn freestafel dus geen man over boord.

2015-10-09 13.09.07.jpg

Zo ver weer mijn avonturen in de werkplaats. Eens kijken of ik mijn as kan vervangen door een langere... Soms is het net buurman-en-buurman, van het een komt het ander en het wordt er niet goedkoper van :), maar wel leuker.
 

Bijlagen

  • 2015-10-09 12.37.09.jpg
    2015-10-09 12.37.09.jpg
    99,9 KB · Weergaven: 273

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
leuk om te lezen. Ik ben er ook mee aan het experimenteren. Dan niet met de I-box maar met een zelf gemaakte slede. Dat werkt eigenlijk heel erg goed. Heb dezelfde freud set, dat is een prima set. Overigens een harvey zaagtafel.
Als jij je as nog wilt laten verlengen, geleiders maken etc kun je haast een nieuwe tafel overwegen...:)

Ik begrijp overigens je opmerking niet helemaal over de hoogte irt de Ibox. Je werkstuk staat in dit geval toch gewoon op de zaagtafel?
 
Laatst bewerkt:

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Kun je in plaats van een Dado set ook een x-aantal zaagbladen (eventueel met sluitringen tussen de bladen) op de as op rij zetten? Ik heb een Inca zaagtafel waarbij o.a. een frees of slingerblad kan worden gemonteerd. ( geen rem) Het nadeel van de Inca-frees is de beperkte hoogte/diepte, nadeel van het slingerblad de ietwat holle/bolle snede.

Is dit te proberen of is het te gevaarlijk?

Groeten Willem
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Dat is gevaarlijk. Je wilt niet dat de carbide tanden tegen elkaar komen als de bladen verschuiven, dan heb je geen tijd meer om te bukken.

In het onderstaande filmpje gebruikt de maker thin kerf zaagbladen met daartussen rubberringen (van fietsband). Lijkt wel aardig te gaan, overigens.

 
Laatst bewerkt:

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Dank Harold, filmpje is duidelijk. Vergt dus wel enige voorbereiding om het veilig en optimaal te krijgen..
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Klopt. Je kan altijd de box joint jig van Matthias Wandel maken. Dan kun je met een gewoon zaagblad dado's maken.

 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Harold, Iets dergelijks heb ik al eens gemaakt, maar ik ben niet enthousiast over dat gedraai.. Wat voor type blad heeft een dado, vlak-dak?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.