Moeren m33 x 3,5mm

Kdoemarwat

Nieuw lid
12 aug 2015
5
0
Beste mensen

ik ben op zoek naar moeren met de maat 33x3,5mm die op mijn Nova draaibank passen. Ik wil er enkele schuurplaten en platen waarop ik met tweezijdig tape te draaien hout op kan bevestigen. Waar zijn die te koop?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
De moeren an sich zijn voor enkele euro's te koop op ebay duitsland, maar juist het stuk zonder schroefdraad is belangrijk voor het rondlopen van je opspanplaten, en dat kan niet met moeren, want dat heeft doorsnede 34 mm.

Wat dacht je van een tap in M33x3.5 en dan een dik stuk berkenmultiplex? Dan kun je zelf het gat maken, en het afdraaien tot het rondloopt.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Beste mensen

ik ben op zoek naar moeren met de maat 33x3,5mm die op mijn Nova draaibank passen. Ik wil er enkele schuurplaten en platen waarop ik met tweezijdig tape te draaien hout op kan bevestigen. Waar zijn die te koop?

K, Ik heb een paar kleine faceplates gemaakt van een moer die Ik op een grote revet heb gelast, je moet wel een spacer/ring gebruiken tussen de schouder van de as en de moer, werk goed.

sommige draaibanken komen met zo’n spacer die daarvoor word gebruikt, zie fotos :)

small faceplate.jpg Spacer between shoulder and faceplate.jpg
 

Kdoemarwat

Nieuw lid
12 aug 2015
5
0
Ok, dank. Ik had op internet een vergelijkbare oplossing gevonden door de moet met epoxyhars in hout te verlijmen. Begrijp nog niet goed waarom je een spacer tussen as en moer plaats. Je kunt de moet toch gewoon "vastdraaien" op de as (uiteraard zolang de raaibank in de juiste "niet losdraaiende" richting draait)

een tap is ook een slim idee (kun je er net zoveel maken als je wilt) maar lijkt me een prijzige optie, of niet
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Dankzij die spacer (zeg maar grote rondel) wordt de wrijving op de vlakke kant van de as beperkt bij het vastdraaien zodat de as niet beschadigd geraakt. De moer is zo ook altijd weer los te maken de as zal wellicht gehard zijn en de rondel van zachter staal. Mocht die moer wat krom of beschadigd zijn komen er ook geen krassen en beschadigingen op de vlakke kant van die as.
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Je kunt ook een M33 bout nemen en dan in de lengte 2 of drie groeven er in vijlen. Je kunt de bout dan gebruiken om draad te snijden in een houten faceplate.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ok, dank. Ik had op internet een vergelijkbare oplossing gevonden door de moet met epoxyhars in hout te verlijmen. Begrijp nog niet goed waarom je een spacer tussen as en moer plaats. Je kunt de moet toch gewoon "vastdraaien" op de as (uiteraard zolang de raaibank in de juiste "niet losdraaiende" richting draait)

een tap is ook een slim idee (kun je er net zoveel maken als je wilt) maar lijkt me een prijzige optie, of niet

K meeste draaibanken hebben een schouder waar de chuck overheen past en dan tegen de achterkant van een hogere schouder vast gezet word, een paar foto’s zal dit wel duidelijker maken denk Ik.

Dit geld ook voor een moer die in een stuk hout gelijmd word.

Zoals je hier kunt zien hebben de assen een schouder juist voorbij het einde van de schroef draad, waar een chuck precies over zou moeten passen en dan een verticale schouder waar de chuck of faceplate tegen aan gedraaid word, omdat schroefdraad nogal wat ruimte heeft tussen de draad van de as en chuck etc., krijg je bijna nooit een precies draaiende chuck en faceplate etc.

En since de draad ook niet to het einde van de as loopt, moet je wel een spacer gebruiken, of ruimte zonder draad hebben in de stukken die je er aan draait, chucks en dergelijke hebben dat meestal wel maar een gewone moer heeft dat niet

Spindle shoulder.jpg Lathe spindle shoulder.jpg as einde.jpg

Zo kun je hier zien dat de moer dus niet tegen de verticale schouder geschroefd kan worden, dus de spacer is nodig, of ruimte maken zoals in deze faceplate foto’s te zien is.
Gap between.jpgSpacer between shoulder and faceplate.jpg Faceplate.jpg faceplates.jpg
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
weer eens erg interessant ;
nog een vraag: wat gebruik je nu als spacer, en wat zou men kunnen gebruiken als men niet over een metaaldraaibank beschikt om zo'n spacer te draaien.

groeten,
Ornament
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
weer eens erg interessant ;
nog een vraag: wat gebruik je nu als spacer, en wat zou men kunnen gebruiken als men niet over een metaaldraaibank beschikt om zo'n spacer te draaien.

groeten,
Ornament
k
Als je een hout draaibank hebt kun te een ring van een messing of alluminium pijp kunnen maken, Ik kan een ring op mijn bank draaien, en zo hoef niet te zoeken voor een ring, je kunt een dikke rivet proberen als die goed vlak is en niet te breed
 

Kdoemarwat

Nieuw lid
12 aug 2015
5
0
Goh dat je door het stellen van een vraag zoveel snelle en goede antwoorden kunt krijgen. Begrijp het helemaal. Ik heb via eBay in Duitsland moeten en stelringen gevonden. Die ga ik bestellen, en uitproberen of mijn plannen lukken. Heb er met deze informatie veel vertrouwen in. Als het werkstukken gelukt is zal ik er (met eventuele ervaringen) een foto van plaatsen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.