Zaagsneden tegen krimp.. aan welke zijde?

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Hallo forummers,

Ik heb een stuk onbekant Douglas van ca. 2200* 550*60mm. Dit wil ik halveren en beide helften tot een blad van ca. 1100*1100*60mm maken. Om te sterke verhollen/verbollen te voorkomen wil ik zaagsnedes in de onderzijde maken.

Nu zit ik me te bedenken, wat is de onderzijde? hart naar boven of hart naar onderen?

In afwachting van uw gewaardeerde tip,

Groeten Willem
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
DSCF1017_zpsyhen5vyh.jpg


Een stuk inlandse Douglas.

Ik denk altijd zo, ik wil de langste jaar ringen doorsnijden, de geeft de sterkste trek.

Hol trekkende zijd.
 

tuoh

Oud hout
Bij een tafelblad gewoon aan de onderzijde doodzagen en klaar, bolle kant of holle kant heeft geen belang hier. Hier is het er enkel om te doen om de vervorming in de hand te houden en de spanning in het hout te verminderen, het aantal zaagsneden is daarom veel belangrijker. Een tafelblad word meestal opgebouwd uit planken die om en om geschikt worden, dit is al een eerste remedie tegen kromtrekken, het inzagen of doodzagen is een andere.
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Bij een tafelblad gewoon aan de onderzijde doodzagen en klaar, bolle kant of holle kant heeft geen belang hier. Hier is het er enkel om te doen om de vervorming in de hand te houden en de spanning in het hout te verminderen, het aantal zaagsneden is daarom veel belangrijker. Een tafelblad word meestal opgebouwd uit planken die om en om geschikt worden, dit is al een eerste remedie tegen kromtrekken, het inzagen of doodzagen is een andere.

Is er een verhouding ' aantal zaagsnedes - diepte zaagsnedes - dikte van het hout' ?
 

tuoh

Oud hout
Er is niet echt een regel voor het aantal sneden of voor hun onderlinge afstand van elkaar, dat hangt af van de mate van (te verwachten) vervorming en, of, de breedte van de diverse delen. Hoe breder de diverse dosse planken hoe meer zaagsneden. In veel gevallen volstaan drie zaagsneden per plank ( bij ong.130mm breedte)

De zaagdiepte best 2/3 van de houtdikte diep, in extreme gevallen zelfs wel eens 3/4 van de dikte. Bij tafelbladen nooit tot de einden zagen maar een paar cm van de randen stoppen, anders zijn de zaagsneden te zien op het kopshout.

Als je schaaldeel echter uit kwartiers hout bestaat is dit hele verhaal zonder onderwerp, omdat kwartiers tijdens het drogen niet schotelt.
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
@Tuoh dank je voor je reactie. Het is een dosse gezaagd schaaldeel waar de kern net buiten valt. Er is reeds enige lichte vervorming. Ik ga nu dan uit van 4 zaagsneden per deel op 2/3 van de houtdikte (40 mm diep).

@Ernest, dank voor het meedenken!

Groeten Willem
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.