Huh, Balken aan het bekanten al Weer

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Vandaag een nieuwe techniek proberen, inkepingen haken in mijn eentje. Is verassende goed gelukt moet ik zeggen.
P8091855_zpsbdmmm3mw.jpg
P8091869_zps3c5dqqyn.jpg
P8091871_zpsq0hquwak.jpg
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Mooi werk Ernest! Nu zou je verder moeten gaan met zo'n hele brede beslagbijl om het vlakker te krijgen?
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
De reden om nu een balk te gaan beslaan was het uitproberen van een kantbijl die ik net heeft opgeknapt. Je weet hoe het is waarschijnlijk, je heb een nieuwe stuk gereedschap al klaar sta en je krijg de neiging om te zien hoe het is in zijn werk. Helaas is mijn vermoeden dat er was een probleem met het staal bevestigd na de eerste paar hakken een deuk en omgevouwen snij. Ik ga een wat groter hoek aan de vouw slijpen voor de sterkte en zien als dat helpt.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Aha, ik snap het. Zoiets heb ik eens met een schaafbeitel gehad. Die wou ook telkens omvouwen. Die heb ik helaas niet meer aan de praat gekregen, maar hopelijk gaat het beter met jouw bijl.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Met een dissel kan je de oppervlakte fijner afwerken na het bekanten met bijlen of je kan andere vormen in het hout bewerken, denk aan bochten of uithollingen enz. Voor het vlaken gebruik je bijlen en niet de dissel.

Of de smid moet een nieuwe snij van koolstofstaal erop lassen, en dat is veel vragen, zelfs als hij heel aardig is.
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Ik heb veel bewondering voor al hetgeen je reeds op dit forum heb gepost!
Zelf zou ik het (voorlopig?) niet zien zitten.
Petje af
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Mooi werk dat je hier laat zien, voor mij zelf is het wel een beetje te hoog gegrepen om alles zo echt op de oude manier uit te voeren.
Waarvoor ga je deze balken gebruiken? Door al de dingen die ik al heb gelezen van jou en aan de antwoorden die ik van jou heb mogen ontvangen, ben ik er van overtuigd dat Je voor deze balken zeker al een bestemming in gedachten hebt.

Mvg Bart
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Dit is een sort van werk die is begonnen uit nood meer dan dat ik wil werken in ene af andere manier toen wij hier kwamen wonen met weinig voorzieningen. Net zoals veel hier vind ik het onpraktische om alles mooi kant en klaar te bestellen ik vind de commercie ook meer een noodzakelijk kwaad en probeer het zo veel mogelijk te vermijden. Het is sinds kort dat ik meer en meer machines tot beschikking hebben en dat is even wenen. Natuurlijk ga je niet van de dag tot dag over op wat kan gezien als een primitief mannier van houtbewerking zo heb ik ook niet gedaan maar ik moet zeggen ik vind het verslavende en veelzijdig om zo te werken. Ok, bla bla bla

Dit en nog een stuk of 13 vergelijkbaar balken word mijn nieuw schapenhok, een vervanger van die ene die onder de boom kwam te liggen na een zwaar storm hier.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.