Met een draaibank ben ik er zeker nog niet?

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik loop al een tijdje te zoeken naar een draaibank.
Het plan was eigenlijk iets 2e hands te kopen, omdat er dan vaak vanalles meekomt in de koop.
Een verrassingspakket aan chucks of gutsen etc.

Dat wil niet erg lukken, dus loop ik zoetjes ook te kijken naar nieuw.
Nu weet ik zo langzaam aan wel waar ik op moet letten als ik een draaibankje koop, maar waar ik nog niet echt een beeld bij heb is wat ik sowieso nodig heb om een bezemsteel te verfraaien :D
Heb al wat lopen zoeken op het net, maar kan dat niet echt vinden terwijl hier vast mensen zijn die dat zo uit hun mouw schudden.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.247
659
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
De vraag is waar je de draaibank voor wil gebruiken, voor het maken van pennen, potjes en/of schalen heb je steeds ander gereedschap nodig.

In ieder geval hoort er bij een draaibank + gutsen ook een manier om je gutsen te slijpen. Afhankelijk van je instelling kan dat handmatig (diamantblokje), gemotoriseerd (werkbankslijpmachine met stenen voor HSS, dus niet die grijze) of extra luxe (Tormek + veel dure hulpstukken). Een chuck is, voor schalen of potjes of vazen, uiterst fijn om te hebben, maar net iets minder noodzakelijk dan een draaibank, gutsen + slijpmogelijkheid.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Kijk een slijpmogelijkheid, had ik mooi over het hoofd gezien! Niet onoverkomlijk zeker als dat het enige is.
Mijn instelling: Ik begin wel te slijpen met de hand, totdat dat verveeld, en dan gaan we op zoek naar een luxere optie.
Datzelfde geld dus voor de chuck: als dat niet per sé nodig is, dan eerst een beetje spelevaren zonder. Begint het te kriebelen dan komt er wel een chuck.
Dan vind ik wel een excuus, verjaardag, kerst , sinterklaas, vakantiegeld net gevangen. etc.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Hoi Lemen, welke bank heeft op dit moment je voorkeur, is die al licht gewijzigd of nog steeds de 2 welke je initieel wilde kopen?

En wat wil je gaan draaien, aan de hand daarvan is te vertellen wat je nog meer nodig hebt.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Op dit moment staat voor mij de record dml305 boven aan de lijst.
In mijn geval telt verkrijgbaarheid ook mee. De record staat te koop voor nok 3500,- ( ca €390,-) de Jet JML1014l is zo'n nok 500 duurder ( €55,-)
Beide banken hebben een half PK, dus dat ontloopt elkaar niets. De record heeft een iets lagere laagste snelheid. Hoewel de een zegt 350 rpm de ander 370 en ik heb ook een keer 400 rpm gezien.
Eerst had ik wel een grotere bank op het oog, maar gezien mijn locatie, bovenverdieping van een houtenschuur ben ik bang dat grote zaken teveel ellende geven mbt tot onbalans.
En eigenlijk heb ik geen toepassing voor grote draaiwerken. Zou niet weten wat ik draaien moet :)
Dus eigenlijk wil ik de dingen draaien zoals jij aangeeft in je andere draad. Misschien eens een kandelaar ofzo. Een set drumstokken lijkt me ook wel leuk om eens te maken. Hoewel ik ook daar niks aan heb want ik gebruik alleen drumstokken met nylon tips. Setje breinaalden voor mijn vrouw. Dat soort dingen.

Als ik die beitels en gutsen niet meer breek en de stukken me niet meer om de oren vliegen wil ik wel een fruitschaal maken. Maar ja, we zijn maar met zijn tweeën dus erg groot hoeft die ook niet te zijn.

Een traploze snelheid lijkt me ideaal, maar vooralsnog te duur. Ben onderhand aan het uitzoeken hoe dat later in te bouwen is. Volgens mij red je dat onder de €100,-.


EDIT: de noorse verkoper spreekt over 1/2 pk, maar ik zat nog even te twijfelen, en hier gaan we weer: in Duitsland spreken ze over 500Watt!!!!! ( en dat is dan weer opgenomen vermogen!!!!)
Ik zoek dit verder uit. Maar het lijkt erop dat de Record dus echt een half Pk heeft.
 
Laatst bewerkt:

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ok, wat ik draai:
  • Pennen: hiervoor heb je een pen mandrell nodig, althans, ik vind dit echt een aanrader. Zorg dat je de juiste morse taper gebruikt. voorbeeldje: http://www.axminster.co.uk/axminster-pen-mandrels
  • Mini vogelhuisjes, paddestoeltjes, tolletjes, ringen: Beitels naar keuze en ik raad je aan om naast je schuurpapier tot en met 600 korrel ook michromesh te kopen OF SiaVlies, daar is een topic over op het forum: http://www.woodworking.nl/showthread.php?14650-Schuren. Deze moet ik zelf nog kopen en testen maar dat gaat zeker gebeuren nog.
  • Finishing: Ik ben sinds kort aan de gang met EEE Ultrashine en Shellawax. Let wel, dit werkt perfect bij zaken welke je wegzet. Gebruiksartikelen is nog niet bekend bij me, ik heb zelf een pen in gebruik voor een paar weken nu welke op die manier is verwerkt en ik zie nog geen problemen of doffe plekken, maar dat kan natuurlijk nog komen. http://www.woodturning-polish.eu/
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Oke Wimmel bedankt.

Dat siavlies is hier zowaar goed te verkrijgen! Althans rood weet ik zeker: Loodgieters gebruiken het ipv schuurpapier om koperen leiding te schuren. En inderdaad vroeger deed ik dat ook met schuurlinnen, maar dit gaat super. Veel minder verontreiniging aan je 'geschuurde' pijpje.

De pennen zullen niet het eerste werkstuk gaan worden, dus tegen die tijd ik daar aan toe ben kan er wel een mandrell aangeschaft worden.
Nu nog een knoop doorhakken welke bank het wordt. Als 't aan mijn vrouw ligt had ik de record al moeten bestellen, maar ik wil nog even meelezen. En ik wil dat ik ook een degelijke plek heb om 'm meteen te plaatsen.
En aangezien er eindelijk knap weer lijkt te komen hier ga ik daar eerst van genieten en benutten voor buitenklussen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.