Ik ben bang dat mijn bankje de geest gegeven heeft....

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Voorlopig wellicht geen hout draaien meer...... Zojuist was ik aan het draaien en plots viel in het hele huis de stroom uit. Hoofdschakelaar even snel omgezet, stop vervangen en alles getest, het huishouden was weer op gang.


Houtbankje aan, PLOP, weer alles uit. Hoofdschakelaar nogmaals omgezet, nog een stop vervangen. Alles getest en weer werkend, mijn draaibank aan proberen te zetten maar nee. Alleen een lichte klik maar geen beweging in te krijgen. Wanneer ik andere apparaten op dat stopcontact aansluit dan werken ze wel.


Ik ben bang dat het oude beestje de geest gegeven heeft. Nu is een ander draaibankje best te kopen voor een leuke prijs, maar ik weet nog niet welke en feitelijk heb ik geen zin in die markplaats machines van 100 euro. En daarnaast zijn al mijn hulpstukken zoals chuck van een andere maat dus wordt een dure grap en wel op een heel ongunstig moment.

Pfff, dat word een paar uurtjes flink chagrijnig zijn.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Wel erg snelle en voorlopig te pessimistische conclusie :). Lijkt meer op ""gewoon"" sluiting in bedrading of condensator of in het vervelendste geval de motor. Mocht het toch de motor zelf zijn: Motor vervangen door een tweedehandsje?

mvg
klaas0639
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Slaat de automaat af of de aardlekautomaat ? Gezien je schrijft dat het hele huis zonder stroom zit, lijkt het me dat laatste. Als er een defecte condensator in zit zou je de motor even moeten horen brommen, het zou toch kunnen dat ie defect is maar ik vermoed een ander probleem. Op afstand moeilijk te zeggen natuurlijk.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Wel erg snelle en voorlopig te pessimistische conclusie :). Lijkt meer op ""gewoon"" sluiting in bedrading of condensator of in het vervelendste geval de motor. Mocht het toch de motor zelf zijn: Motor vervangen door een tweedehandsje?

mvg
klaas0639

Ik ben niet zo heel handig in Electronica Klaas. Ik ben eerst 11 jaar kok geweest en nu al zo'n 18 jaar kantoorklerk ;). Het openmaken is al een probleem en vervangen... ehhh...

Wat ik denk ik ga doen is mijn chucks en de spulletjes die ik vaak opspan in een tas gooien en eens naar een winkel waar ze bankjes hebben staan bezoeken om te kijken wat ik allemaal nieuw moet kopen en wat ik kan behouden. Daarna budget bepalen en een keuze maken. Wellicht nog een tussenmaatje eerst voor ik een echte aan ga schaffen. Een midi bijvoorbeeld is nog te ver weg voor me. Maar een Jet of een HBM is voor mij al een hele verbetering. Ik kan nu max 11 cm hoog draaien en met een motor van 160 watt is dat soms al te veel, vandaar dat ik alleen pennen en mini spul draai. Daarnaast is mijn hobbyhok vooralsnog zeer klein dus een grote machine is nog niet wenselijk.

- - - Updated - - -

Slaat de automaat af of de aardlekautomaat ? Gezien je schrijft dat het hele huis zonder stroom zit, lijkt het me dat laatste. Als er een defecte condensator in zit zou je de motor even moeten horen brommen, het zou toch kunnen dat ie defect is maar ik vermoed een ander probleem. Op afstand moeilijk te zeggen natuurlijk.

Het laatste inderdaad.

En de motor bromt niet, ik hoor alleen een mechanische klik wanneer ik op de aan of uit button druk en dat is het dan. Geen enkel geluid van de motor.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Het goede nieuws is motoren gaan niet zo snel kapot. Als ik het zo lees acht ik de kans dat de condensator de geest geven heeft.
Je kan denk ik de volgende testen doen:
0. Check of je schade ziet.
Haal de stekker uit het stopcontakt
1 draait de motor nog goed rond. Zo nee dan heb je wellicht problemen met uitgelopen lagers.
2. meet fase en null met randaarde(dus fase met randaarde en null met randaarde van de motor). als deze laag ohmig is < 100 kohm dan zit daar je probleem.
3. Haal de condensator los en meet deze door. Deze moet hoog ohmig zijn en je ziet ,als het goed, is de weerstand oplopen. Als de condensator Bol staat moet je hem ook vervangen.
4. Sluit je multimeter aan op de motor draden en zet deze op AC voltage en draai met de hand aan de motor. Als het goed is zie je spanning staan op de multimeter. Zo niet dan heb je wellicht kortsluiting in je wikkelingen. Dat is wel einde motor.

Ik denk dat je hier wel even mee opweg bent.
Succes.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Het goede nieuws is motoren gaan niet zo snel kapot. Als ik het zo lees acht ik de kans dat de condensator de geest geven heeft.
Je kan denk ik de volgende testen doen:
0. Check of je schade ziet.
Haal de stekker uit het stopcontakt
1 draait de motor nog goed rond. Zo nee dan heb je wellicht problemen met uitgelopen lagers.
2. meet fase en null met randaarde(dus fase met randaarde en null met randaarde van de motor). als deze laag ohmig is < 100 kohm dan zit daar je probleem.
3. Haal de condensator los en meet deze door. Deze moet hoog ohmig zijn en je ziet ,als het goed, is de weerstand oplopen. Als de condensator Bol staat moet je hem ook vervangen.
4. Sluit je multimeter aan op de motor draden en zet deze op AC voltage en draai met de hand aan de motor. Als het goed is zie je spanning staan op de multimeter. Zo niet dan heb je wellicht kortsluiting in je wikkelingen. Dat is wel einde motor.

Ik denk dat je hier wel even mee opweg bent.
Succes.

Ehh... Heel moooie uitleg welke zelfs voor een beginner als mij (wanneer ik het stap voor stap netjes volg) goed te begrijpen is. Ik ga zo naar de stad en zal gelijk even kijken voor spanningsmeters etc.

Thanks!
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
209
7
65
Drachten - Buitenpost.
Heb je ook een foto van de aan/uit schakelaar?, het zelfde probleem gehad en toen bleek de uit knop niet helemaal vrij kwam.
Misschien is het maar een hele kleinigheid.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Wimmel, waar woon je? Wellicht kan ik of iemand anders even naar je draaibank kijken, zo ingewikkeld kan het niet zijn. Een schakelaar, een motor, een condensator en wat bedrading....ik vermoed dat het probleem binnen 10 minuten gevonden en misschien opgelost is....

Groeten,
Patrick
 

Tool1

Actieve deelnemer
26 jun 2014
95
0
De lier
Als ik het goed heb heb je een haager bankje heb je de 5 amp zekering gecontroleerd cg op het knop gedrukt
grt eelco
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.