Nieuwe Slijpsteen Kopen

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik ben sinds kort de eigenar en gebruiker van de slijpsteen van mijn dromen, een uit de IJmuiden Slijpsteenfabriek die niet meer bestaat. Ik merk dat met regelmatig gebruik en onderhoud de steen ervan verleest snell in omvang en dat is geen probleem maar betekent op een gegeven moment ik moet een nieuwe hebben dus ik vraag me af waar koop ik een reserve steen nu?
P8061809_zpsyeajcdct.jpg


Ook moet je de moer zien, zo'n grote sleutel heb ik momenteel niet en daar moet veranderingen in komen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Een fatsoenlijke slijpstenenfabrikant kan stenen op maat maken, van materiaal (korrelgroote/bindmiddel) wat jij aangeeft.
Ik heb laatst slijpstenen 400x50x76 (buitendiameter x breedte x binnendiameter) bij de Bötzower Schleifwerkzeuge GmbH
bestelt, in 2 verschillende groftes 'Edelkorund' voor HSS draaibeitels. Werden door een zuchtende postbode keurig thuis
gebracht. De prijs lag inkl. verzending en btw tegen de 400 euro.

Zo te zien heb jij geen aluminiumoxide maar een soort van zandsteen? Afhankelijk van wat je er mee slijpt is dat misschien
ook de oorzaak dat de steen snel slijt? Deze stenen zijn volgens mij meer voor koolstofstaal.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Het is wel een zandsteen, ik dacht aan een Bentheimer. Ik vind dit steen een goeie en wil iets vergelijkbaar en inderdaad ik heb bijna niks anders dan koolstofstaal tenminste day probeer ik altijd. Ik neem aan van wat jij schrijft Jurriaan dat ik moest in ieder geval in het buitenland op zoek dwz geen Nederland leveranciers van iets vergelijkbaar.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
De slijpmachinefabriek ijmuiden bestaat nog gewoon. Ik zou beginnen met hun een mailtje te sturen.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Zoiets als de sandsteine.de website lukt het mij niet te vinden maar dat lijkt inderdaad de oplossing want bij Orsasten geven ze geen antwoord op berichten.

De nieuwe IJmuiden fabriek heb ik wel kunnen vinden maar ik dacht deze mensen zijn te veel van deze tijd en waarschijnlijk doen ze niet meer aan de ouwe spul maar ik kan het proberen, wie weet.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb diverse machines van deze fabriek gehad. En nog steeds twee in gebruik. Deze machines zijn zeer duurzaam . Levensduur van 50 jaar wordt vaak gehaald. Gewoon proberen. Ze weten wel raad met de zin beter duur dan niet te koop. Succes.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik zie dit type zandstenen nogal eens op marktplaats. Ooit gebruikt op de boerderij maar nu tweedehands te koop aangeboden als een soort tuinatribuut. Vaak zijn ze niet echt meer rond denk ik. Daar moet je dan iets aan doen.

mvg
klaas0639
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo Ernest,

Volgens mij heb ik nog een steen liggen. Een vierkant gaf, ik heb geen idee of hij nog goed rond is. Zat op een oude trap-natslijper.
Je mag hem zo hebben. Ophalen in Apeldoorn.

Groet Jos
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Hallo Jos,

Dit huis waar ik nu woon was tot die tijd die wij hier kwamen in handen van de familie Mellema al 300 jaar lang. Dat waren niet alleen gardinieren maar ook de dorps timmermannen. Een klein deel van hun spullen lag hier nog ondermeer een stuk of drie van de slijpstenen. Ik vind het leuk dat je jouw steen willen opofferen aan mij maar, en dit wou ik ook aan Klass laten weten, ik ben bang dat het wordt heel veel werk om een van de oude stenen in goed orde, vlaken en rond, te krijgen. Ik heb uren aan de ene trap natslijper zitten slijpen en hij is steeds nog niet so goed, daarom ben ik overgestapt naar een krachtig machine versie. Ik vind de prijzen van, bijvoorbeeld, de Duits zandstenen niet slecht en dan een heleboel minder inspanning.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Mooie steen heb je gescoord!
Heb je de sleutel ook al bemachtigd?
Vind het asgat wel aan de kleine kant voor zo een grote diameter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.