Kreg jigs - waarom zo populair in de USA?

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik zit zeer veel op Youtube om dingen te leren omtrent houtbewerking.
Via Pinterest probeer ik wat ideeën/ervaringen op te doen, met behulp van de (meestal) bijgeleverde plannen.
Iets wat ik vrijwel altijd terugzie zijn de Kreg Jigs, het is alsof ze daar niets anders gebruiken?
Is daar een reden voor?
Je kan misschien snel dingen in elkaar steken, maar je blijft altijd met die lelijke boorgaten zitten.

Mijn vriendin wil graag een ligzetel en na even wat rond te snuffelen kwam ik op deze terecht:
http://ana-white.com/2011/04/single-lounger-simple-modern-outdoor-collection

Wederom met Kreg gemaakt.
Of is er geen betere manier om soortgelijke zetel in elkaar te steken?
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Ik zit zeer veel op Youtube om dingen te leren omtrent houtbewerking.
Via Pinterest probeer ik wat ideeën/ervaringen op te doen, met behulp van de (meestal) bijgeleverde plannen.
Iets wat ik vrijwel altijd terugzie zijn de Kreg Jigs, het is alsof ze daar niets anders gebruiken?
Is daar een reden voor?
Je kan misschien snel dingen in elkaar steken, maar je blijft altijd met die lelijke boorgaten zitten.

Mijn vriendin wil graag een ligzetel en na even wat rond te snuffelen kwam ik op deze terecht:
http://ana-white.com/2011/04/single-lounger-simple-modern-outdoor-collection

Wederom met Kreg gemaakt.
Of is er geen betere manier om soortgelijke zetel in elkaar te steken?

Wat je zegt.....: het is een manier om snel verbindingen te maken zonder moeilijke bewerkingen. En zeker als je er wat lijm bij gebruikt zijn de pockethole verbindingen nog redelijk sterk ook. Eerlijk is eerlijk: ik heb ook zo'n ding en gebruik het best regelmatig om iets in elkaar te zetten dat niet door de schoonheidscommissie hoeft.....bijvoorbeeld een laatje waarbij je de gaten aan niet-zichtkanten maakt.

Geen echt vakmanschap misschien, maar het werkt snel en zeker en je houdt meer tijd over om de dingen die wel in beeld komen juist extra netjes te maken.
Overigens zijn er ook speciale 'proppen' te koop die je na het schroeven in de boorgaten kunt lijmen en tot het oppervlak terug kunt schuren. Ze bestaan in diverse houtsoorten.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik gebruik een Kreg jig omdat je daar heel snel loeisterke verbindingen mee kan maken. Als je een beetje nadenkt bij het ontwerp zie je de boorgaten niet en zoals hierboven al gezegd kan je ze ook opvullen met houten proppen. In de meeste gevallen neem ik niet eens de moeite, ik maak bijvoorbeeld veel radiatorombouwen op maat en voor een dergelijke toepassing is het een geweldig systeem. Alles geschroefd aan de achterkant, snel, sterk. Als ik moet deuvelen of koekjes of domino's moet gebruiken ben ik veel langer bezig.

Een zonnebed zoals op de foto kan je natuurlijk op meerdere manieren in elkaar zetten, maar met Kreg zal dat snel en goed gaan en, geheel in tegenstelling tot wat je zou verwachten, je ziet geen schroeven en/of schroefgaten als het ontwerp goed is ;)

Er staat nog steeds een sterktetest Kregverbinding versus klassieke schroefverbinding op mijn to-do lijstje, maar ik kom er niet aan toe.....

Succes!!

Groet, Rob.
 

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
ik heb zo ook net mijn eerste projectje gemaakt van Pinterest. instructie was ook om zo'n kreg systeem te gebruiken maar mijn vader (de purist) wou er niet van weten en heb uiteindelijk een andere manier van verbinden gebruikt.
Ben van plan om ook nog wel eens met zo'n systeem te gaan werken maar ben nog aan het leren dus leek mij de andere verbindingen leerrijker en leuker.

Denk dat het vooral is (als ik het toch goed begrijp) elke idioot met boor & schroevendraaier kan zo iets aan elkaar zetten zonder kennis of vaardigheid in houtbewerking te moeten hebben.

Ik wil natuurlijk niemand schofferen met deze uitspraak maar iedereen kan zo 2 stukken hout verbinden terwijl je anders toch al enige oefening nodig hebt.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik vind pocketholes een handige uitbreiding bij het vijzen, meestal gebruik ik ze om vijzen onzichtbaar of beter toegankelijkheid te houden. Soms gaat het om afwatering, een vijs langs boven kan waterschade helpen, langs onder minder.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Er staat nog steeds een sterktetest Kregverbinding versus klassieke schroefverbinding op mijn to-do lijstje, maar ik kom er niet aan toe.....

Niet meer nodig, dat heeft matthias al gedaan:



Ik heb ook de K5 jig, en gebruik die vooral voor buitenprojecten of onzichtbare structuren (zoals het skelet van een inbouwkast oid.)

Voor meubels zou ik die nooit gebruiken.

De sites en filmpjes die je bekijkt zullen dan ook vaak van amateur-houtbewerkers zijn (matthias, steve ramsey, john heisz, izzy swan, ...)
Mensen die wel verstand hebben van hout, maar er geen meubels mee maken, behalve voor zichzelf.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Je ziet in "de bouw" in NL wel veel vaker dat een schroef er schuin in wordt gedraaid om een sterke verbinding te krijgen bij een regelwerk ofzo.
Alleen dan word er niet zo`n mooie boormal gebruikt, maar wordt de schroef er gewoon zonder voorboren in gedraaid.
Met als resultaat dat het constructiehout vaak splijt.

Met een gat geboord door een Kregjig heb je hier natuurlijk geen last van.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Mooie test van Mathias. Had alleen ook nog wel graag een "gewone" schroefverbinding willen zien.
 

paulus57

Nieuw lid
13 dec 2015
15
0
Je ziet in "de bouw" in NL wel veel vaker dat een schroef er schuin in wordt gedraaid om een sterke verbinding te krijgen bij een regelwerk ofzo.
Alleen dan word er niet zo`n mooie boormal gebruikt, maar wordt de schroef er gewoon zonder voorboren in gedraaid.
Met als resultaat dat het constructiehout vaak splijt.

Met een gat geboord door een Kregjig heb je hier natuurlijk geen last van.


tja omdat het allemaal snel snel snel moet in de bouw en meestal moet er nog afgewerkt worden dus je ziet die schroeven / spijkers niet meer zitten ;-)
 

WR1944

Oud hout
De potgaten zijn in zeer veel omstandigheden toe te passen. De kunst is om de gaten aan te brengen waar je ze niet kan zien in normale gebruiksomstandigheden. Maar met een beetje aandacht is het wel te doen. Het grootste voordeel is dat je bij haakse verbindingen niet in kops hout hoeft te schroeven. Het voorboren van de gaten vergt iets meer tijd omdat je met een mal moet werken. Waar je wel op moet letten is het verschuiven omdat je de schroeven onder een hoek (15 graden) aantrekt. Dat is met deuvels, lamello's of domino's of een klem te verhelpen.
Als amateurtje had ik er in Nederland nog nooit van gehoord maar nu zou ik het niet meer willen missen. Alleen als ik houtverbindingen op de klassieke wijze wil maken sla ik het over maar verder gaat het bijna overal in.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Als je de jig echt veel gaat gebruiken, kies dan de K5. Het scheelt echt enorm veel dat je die aan de voorkant kan bedienen en dat hij zichzelf instelt vwb de houtdikte. Zeker bij grotere werkstukken is het naar achter reiken om te ver- en ontgrendelen erg vervelend op de lange duur.


De klemmen van Kreg zijn duur maar wel van goede kwaliteit. Er zijn voor minder geld ook klemmen te krijgen die voldoen, ik haal ze bij HBM, kwaliteit is minder maar ze zijn veel goedkoper.

Groet, Rob.
 

WR1944

Oud hout
Voor het bedieningsgemak is de K5 een stuk beter. Ik had net de K4 in gebruik genomen toen de K5 uitkwam. Ik had de mal al op een basis geschroefd waarmee ik bredere werkstuken kon ondersteunen en tevens een aansluiting gekocht voor de stofzuiger. Nu nog een voorziening verzinnen waarbij ik het hout vanaf de voorzijde kan inspannen en ik ben weer helemaal bij. ;)
Er zit niet veel verschil in prijs tussen de USA en Nederland bij MZS dus dat lijkt me een goede koop. Zelf heb ik eerst de Junior versie gekocht en dat beviel me zo goed dat snel de K4 werd aangeschaft.
 

WR1944

Oud hout
iemand een idee of de maataanduiding ook metrisch is bij MZS ?
http://www.mzsgereedschap.nl/kreg-kreg-jig-k5-mal.html?id=17108053

en voor 12mm multiplex wss beste deze schroeven ?
http://www.mzsgereedschap.nl/kreg-nr-8-x-254-mm-500-pk-pocket-boring-schroeven.html

Ik kan me niet voorstellen dat Kreg een metrische versie heeft. In de handleiding staan zowel inch maten als de millimeters vermeld bij de verwijzingen naar instelwaarden en schroeflengten.

Het is wel grappig dat men de nummer-aanduiding van de schroeven vermeld met de lengte in mm. Behalve home of the brave is Amerika ook home of the simple. Men heeft de kleinere diameters van schroeven een volgnummer gegeven omdat die breuken lastig waren.
http://www.wlfuller.com/html/wood_screw_chart.html
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.