Het verhaal van de prutser en een beginnersfout :)

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Een tijdje terug plaatste tuoh een werkstuk van een ring. Dat idee heeft me niet losgelaten en ik dacht, ook maar eens proberen. Een wat andere werkwijze, aangezien ik andere spulletjes heb maar ik dacht, het moet kunnen lukken.

Ok, welk hout? Ik keek om me heen en zag een stukje hout liggen wat ik opgebouwd had uit segmenten. Waarom niet, dacht ik bij mezelf en ging aan de gang. Alleen had ik er even geen rekening mee gehouden dat het hout door de vele segmenten wel erg teer was geworden :). En ja, dan zit je plots stomverbaasd te kijken omdat er een stukje hout wegvliegt....

20150806_123111.jpg
Het blokje segment

20150806_123617.jpg
Voorgedraaid

20150806_124943.jpg
1e kant geschuurd tot 600



20150806_125339.jpg
2e kant beginnen


20150806_131933.jpg
2e kant geschuurd tot 600


20150806_132208.jpg
Op zelf gemaakt houdertje en nu trimmen tot gewenste dikte voor het afwerken kan beginnen.

20150806_133258.jpg
Ehhh... ok... Prutsert ;).

Volgende keer een heel stukje hout en niet te moeilijk beginnen te doen.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Niet zo zeer een beginnersfout. Overkomt ons allemaal - een haarscheurtje of een slecht verlijming. De volgende wordt vast perfect. Veel succes. Je hebt in ieder geval al laten zien dat je dit ook kunt.
Vr.gr. Jan Pranger.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Gewoon serieus kijken en doen alsof deze vorm precies de bedoeling was en vooral de voordelen benoemen van deze exclusieve vorm! :)

Haha, goed idee, bedankt Ronald. :).

Ik ben tot 3 keer overnieuw begonnen zojuist.

poging 1: zelfde euvel.
poging 2: stukje cocobolo waarvan ik al bang was dat het te small was, en ja, scheurde bij opspannen.
poging 3: stukje containerhout wat 3 cm breed was voor aanvang, dus meer foutmarge. Die lukte dus nu ook proberen met mooie houtsoorten.

2015-08-06 15.35.00.jpg
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Wim,

Dit soort dingen staan ook nog op mijn lijstje.....uhm LIJST...... heeele lange lijst :eek:

Corrigeer me als ik het fout heb.........
Het lijkt op de foto met het zelfgemaakte houdertje dat deze niet in het midden van het tegencenter zit (of anders om)
En op op de laatse foto lijkt het als of de ene doorsnede dunner is dan de andere.
Zou het kunnen zijn dat je met het zelfgemaakte houdertje excentrisch hebt gedraaid en dat daardoor de ringen gedeeltelijik dunner (te dun) zijn geworden ?

Peter.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Hey Roestige, je slaat de spijker op zijn kop.

Bij de laatste zat ie goed in het midden en daardoor loopt die nu wel perfect rond naar beide kanten toe.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Soms vallen kwartjes heel erg laat..... Of je word wakker in het midden van de nacht en denkt, oh jee, dat had makkelijker gekund.

Ik besefte me vannacht plots, dat het waarschijnlijk met chucks ook mogelijk is om niet alleen aan de binnenkant vast te klemmen maar ook andersom, aan de buitenkant. Zou ik bijvoorbeeld die ring (maar meer nog een armband) ipv op zo'n houten mal op de buitenkant van mijn chucks kunnen plaatsen? Ik heb een paar claws voor kleine objecten namelijk met dezelfde buitenkant als degene hier op de foto's.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Het ziet er heel mooi uit Wim.
Ja houtdraaien is experimenteren, fout lopen, uitdagend gaan werken en uiteindelijk kom je er wel, maar om 's nachts ervan wakker te komen is niet nodig.
Gewoon uw knop afzetten en de dag nadien weer de draad oppikken is soms de beste keuze wat ik ondervind.
Toch is het weer heel moedig wat je gedaan hebt.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ik slaap licht en ben zo weer verder aan het slapen, dit gebeurd me regelmatig, voornamelijk over werkideetjes of bij een nieuwe hobby welke de hele dag in je hoofd blijft zitten. Na een tijdje zakt dat weg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.