Zonde om weg te gooien

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
In mijn houtvoorraad een paar brokken acacia? gevonden met een flinke scheur erin. Weggooien en brandstapel is toch zonde dacht ik. Alles op de lintzaag verkleinen eigenlijk ook niet. Dan maar in zijn geheel in de draaibank:
Werkwijze;
- geheel in vorm gebracht met de lintzaag
- geheel in de draaibank en aan beide zijden een houvast gedraaid voor de chuck
- daarna het geheel op de scheur in tweeën gebroken
- eerste stuk uitgehold
- pasring gedraaid en uitgehold en daarin vast gelijmd - knop gedraaid aan chuck zijde
- tweede stuk uitgehold tot juiste passing op de binnenring en op juiste diepte een verzet waarop het deksel in het onderste gedeelte steunt
- gerookt met ammoniak
- afgewerkt met paraffine olie
Door de reeds bestaande scheur van enkele centimeters en het verschil met de nieuwe scheur ontstaat een naad, die de oorspronkelijke vorm volgt.
Eerder zelf toegepast bij een olijfhout doosje. Ook gezien bij Martin Adomat uit Duitsland. Ere wie ere toekomt.
En nu de foto's.
vr.gr. Jan Pranger.

P7290014.jpg

P7290013.jpg

P7290015.jpg

P8050042.jpg

P8050043.jpg

P8050044.jpg

P8050046.jpg

P8050047.jpg

P8050048.jpg
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
uhhh.... Hier zit ik dus met open mond naar te staren. @&#^$ wat mooi Jan....

Dit is voor mij pure kunst en beheersing van elk facet in je vakgebied...
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hartelijk dank voor jullie reacties!
Fantic het kan uiteraard ook andersom. Het ging mij nu even om de bescherming van de punten. Het onderste gedeelte zijn de breuken gefixeerd met seconden lijm.
De maten zijn trouwens h 16 cm en d 13 cm.
Vr.gr. Jan Pranger.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Jan, een heel prachtig resultaat dat je bekomen hebt als je ziet welke de startfase was.
Super en ik zal het zeker meenemen in mijn gedachten waarvan het wel eens van toepassing zal worden.
Iedereen heeft we eens zo'n stukje en meestal beland het in de Kachel.
Ik heb weer iets bijgeleerd.
Bedankt voor het mooie idee Jan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.