Deur

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Straks hangt een nieuwe deur achter dit ouwe beslag
P8031753_zpsoujbkd0m.jpg
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Heerlijk om te zien Ernest
ik laat de laatse weken meer en meer mijn machines staan
en vind het erg fijn werken oke het gast wat langzamer
maar geeft me ook meer voldoening
dit weekende de schutting opgeknapt
en de dure makita schuurmachine die ik zeker moest proberen van mijn schoonpa
moest zwaar het onderspit delven tegen mijn spot goedkoop schaafje
met de schaaf zat ik in 1 haal terug op het verse hout
geen lawaai ( dit was zondag ochtend om 7:30 )
geen vervelend verfstof maar krulle die makelijk op te ruimen zijn :)
en nog het belangrijkste voor mij persoonlijk geen trillingen door de schuurmachine
en behalve wat zweet en heeft het me geen cent gekost heerlijk
ook al de hagen met de hand geschoren alle bomen gesnoeid met de handzaag
al de takken lekker met het bijl kleinmaken
ik ben nu zelfs serius aan het overwegen om de vloer op de slaapkamer met de schaaf te doen inplaats van te gaan schuren
maar dan heb ik eerst een schaafcursus nodig lol
mvg tom
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Je schrijft dat het heeft geen cent gekost Tom en dat is zo. Vroeg in mijn opleiding werkt ik met en man in de VS - af en toe zie je hem in de bekende tijdschriften daar - hij werkt ook grotendeels met de schaaf en vertelled dat met scheuren wordt scheurpapier al snell het duurste gereedschap in de werkplaats. Ja, je heeft dat plus alle de andere ellende die je omschrijft kunnen omzeilen met dat schaaf, vind ik het ook zo leuk.
 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Best forummers in de bewegende beelden zie je mij een profile aan het schaven voor mijn opklamp deur met speigelklampen. Het is een lange en zaai film maar wel de moeite waar om te bekijken, je zie hoe het echt kan gaan.
[video]https://archive.org/details/P8271987[/video]
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Prachtig om te zien hoe gedreven mensen zijn om alles met de hand te doen. Ik begin er zelf steeds meer voor te voelen en merk aan de kleine dingen die ik dan wel handmatig doe, dat het soms accurater is dan met de machine en soms nog sneller ook. Moet nog wel veel oefenen :eek:
Wat ik zie is dat je je blokschaaf bij het terughalen een stuk kantelt, is dit gewoonte of doe je dit om de beitel te beschermen ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.