Termite

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Dit kwam vandaag binnen. Een ringbeitel voor uithollen, afwerken en dundraaien.

De Oneway termite is eigenlijk gewoon de aloude ringbeitel opnieuw uitgevonden. Nog voor de Rolly Munro's, de Robert sorby's en Crowns hun super "hollowing tools"op de markt brachten werd kops hout uitgehold met een ringbeitel. En een geoefend draaier kon er de mooiste afwerkingen mee kunnen maken! En de beitel kost de helft van de andere hollowing tools. Zelf heb ik 2 conventionele ringbeitels in mijn bezit gehad. Zwak punt is altijd de aanhechting van de ring aan de schacht weet ik uit de praktijk... :) dat is goed opgelost bij de Termite. De verwisselbare ringen gaan strak in de schacht.
Als de Termite uit de doos gehaald wordt kan je er meteen mee aan de slag. Hij is scherp. Er zitten 2 ringen bij. Een grote en een kleine. Als je nog nooit met een ringbeitel gedraaid hebt kan je het beste met de kleine ring beginnen... :)

De beitel is gemaakt van HSS. Ze zijn met een imbusboutje vastgezet in een starre stalen houder van 18,5 cm, die weer in een hardhouten handvat van 38 cm zit. De totale lengte (zonder de ring) van de beitel is 56,5 cm.

De Oneway Termite is vooral in Frankrijk populair. Dit komt vooral omdat Jean-François Escoulen de beitel gebruikt op zijn houtdraaischool. Dat was ook de reden dat ik er 3 maanden op moest wachten... alles ging naar Frankrijk...

Er is goed over nagedacht bij Oneway. Wat is vervelend bij een ringbeitel? Het slijpen! Nou NIET bij de Termite! Zelf ben ik een voorstander van slijpen voordat een beitel bot wordt.

Meegeleverd met de beitel worden een blok metaal (dient als houder van de ring bij het slijpen) en een puntvormig slijpsteentje. Deze kan in de (kolom)boormachine of bovenfrees en in een mum van tijd is de beitel weer superscherp.

20150803_190916.jpg

http://dehoutdraaierij.nl/product/oneway-the-termite/

Dan laat ik hieronder de ruimte om te discussiëren over welke uitholbeitel het meest geschikt/het best/het slechtst is. Daar komen nl. vaak vragen over en er zijn veel meningen over...
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het ligt er waarschijnlijk ook aan of je doosjes, schalen of conga's wil maken.

Ik heb het afgelopen weekend op een houtdraaiweekend in Duitsland gewerkt aan een schaal (geen schaap!) in kopshout Robinia, en daar was ook iemand die zelf een werktuig ontwikkeld heeft voor het uithollen van trommels, zo tot 80 cm diep. Dat werkte wel erg goed, maar iets van 180 cm lang en 30 mm dik ga je niet gebruiken voor een doosje.

Voor kleiner werk ben ik fan van een haak, van Jo Winter. Slijpen doe ik met een spits toelopend diamantsteentje voor in de accuboormachine. Slijpen met een slijpsteentje in de bovenfrees lijkt me, bij dat toerental, echt niet handig. Een accuboormachine draait op een heel wat aangenamer toerental, en je ziet nog beter wat je doet ook.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Hoe is het leertraject met deze beitel.
Of anders: hoe heftig is het leertraject. Is er een behoorlijk risico op happers?
En is het aangewezen om deze beitel onder ervaren begeleiding te leren gebruiken?
Ik gebruik op aanraden nu een uitholbeitel van Simon Hope (hardmetalen snijplaat). Deze heb ik zonder begeleiding onder de knie gekregen (en zonder 'schokkende ' ervaringen.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
De Pro-Forme van Woodcut uit Australie is voor mij de top uithollower.
Vorig jaar op de cursus bij Martin Adomat in Duitsland allerlei uitholbeitels geprobeerd en de Pro-Forme was voor mij echt de grote favoriet.
Inmiddels heb ik het kleine broertje, de flexi hollower die ook supper werkt, maar voor het grotere werk zeg ik de Pro-Forme.
Jammer dat hij hier nergens te koop is, iets om over na te denken Ronald.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Hoi Jurriaan, ik kan/mag de bijlage niet openen.

Nu even kijken naar je filmpje en de Pro-Forme van Rien.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoe is het leertraject met deze beitel.
Of anders: hoe heftig is het leertraject. Is er een behoorlijk risico op happers?
En is het aangewezen om deze beitel onder ervaren begeleiding te leren gebruiken?
Ik gebruik op aanraden nu een uitholbeitel van Simon Hope (hardmetalen snijplaat). Deze heb ik zonder begeleiding onder de knie gekregen (en zonder 'schokkende ' ervaringen.

Matthieu,
Het leertraject van deze beitel is niet heel lang. De kans op happers is idd wel iets groter dan bij een schraper maar daartegenover staat dat je er een mooier oppervlak mee kan maken. Met een ringbeitel kan je snijdend draaien. En er zit een handleiding bij die uitlegt hoe je dat doet. Maar waarom zou je 2 beitels hebben die allebei hetzelfde doen? :)
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
mmm... ik besef dat ik een beetje als mijn moeder begin te klinken: "wat moet je nou met 2 draaibanken! Je kan er toch maar op één tegelijk draaien?!?!?" :)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Matthieu,
Het leertraject van deze beitel is niet heel lang. De kans op happers is idd wel iets groter dan bij een schraper maar daartegenover staat dat je er een mooier oppervlak mee kan maken. Met een ringbeitel kan je snijdend draaien. En er zit een handleiding bij die uitlegt hoe je dat doet. Maar waarom zou je 2 beitels hebben die allebei hetzelfde doen? :)
Ronald,
Ik stel de vraag in de eerste plaats uit nieuwsgierigheid, vooral omdat deze ringbeitel me werd afgeraden. Ik heb ook eenmaal even met zulk een beitel gedraaid en dat was niet echt een succes.
De beitel die ik nu heb heeft een snijplaat van 8 mm (het is geen schraper:http://www.hopewoodturning.co.uk/carbide_tools_23.html), maar bij grotere schalen is dit klein. De diameter van de snijplaat is klein tov de straal van het werkstuk.
Op dit ogenblik ben ik niet van plan om een extra beitel aan te schaffen, maar wie weet in de toekomst?
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hi Matthieu,

Die beitel van Simon Hope ken ik, is inderdaad erg makkelijk mee te werken. Ik heb er zelf ook een dag mee mogen werken. (maar toen wilde hij 'm weer terug... :)) Voor grotere schalen zou ik overigens geen van beide beitels gebruiken. Ik vind dat (voor kleinere werken) de conventionele ringbeitel makkelijker "op koers" te houden is dan die van Simon Hope, maar misschien had ik daarvoor ook iets langer moeten trainen... En ik mag tussendoor graag slijpen om de sublieme snede te houden. Ik ben overigens wel heel benieuwd waarom deze beitel je werd afgeraden...
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
robinia_hirnholz.jpg Ik probeer de foto nog een keer.
Dit is een draaibank met 400 mm centerhoogte boven het bed (dat ook nog verschoven kan worden, zoals te zien is) dus de schaal is aardig aan de maat - met schors was het iets meer dan 800 mm diameter.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Hi Matthieu,

Die beitel van Simon Hope ken ik, is inderdaad erg makkelijk mee te werken. Ik heb er zelf ook een dag mee mogen werken. (maar toen wilde hij 'm weer terug... :)) Voor grotere schalen zou ik overigens geen van beide beitels gebruiken. Ik vind dat (voor kleinere werken) de conventionele ringbeitel makkelijker "op koers" te houden is dan die van Simon Hope, maar misschien had ik daarvoor ook iets langer moeten trainen... En ik mag tussendoor graag slijpen om de sublieme snede te houden. Ik ben overigens wel heel benieuwd waarom deze beitel je werd afgeraden...
De reden waarvoor hij mij werd afgeraden was dat de ringbeitel moeilijker te beheersen is.
Maar misschien dat tussen de verschillende ringbeitels ook verschillen zitten?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.