kwartrond profiel in hoek lijmen.

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Goedenavond,
ik wil een mahonie kwart-rond profieltje (halve meter lang, met een straal van 11 mm) in een hoek lijmen, waar twee platen samenkomen.
Platen en profieltje wil ik vernissen/blank afwerken.

Het profieltje moet tijdens het lijmen ietsje gebogen worden, dus blijft niet vanzelf op zijn plaats.
Wat zou de beste manier zijn om dit op zijn plaats te houden tijdens het drogen van de lijm, zodat je het nog netjes
blank kunt afwerken?

Alvast bedankt voor het advies,
Duncan
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Dank voor je advies.
Kun je die baget nagels er weer uittrekken? Het is namelijk een toepassing in een vochtige omgeving (boot).
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Nee, klemmen is niet echt een mogelijkheid.
Ik had ook gedacht aan een high-tack lijm, of nageltjes gebruiken en die vervolgens uittrekken en gaatjes vullen/eventueel op 6mm boren en propjes inlijmen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
In het voorkomende geval gebruik ik voor dat soort zaken een echte trut-oplossing: een bos panlatten.... Lijm op latje, aanbrengen, vastklemmen met panlatten van de juiste lengte. Paar maanden geleden zoiets gedaan waarbij ik acht panlatten geklemd heb tussen het te lijmen deel en een verticaal klemgezette balk (klem tussen vloer en plafond, geklemd middels twee kegjes) Tegen beschadigingen pannensponsjes er tussen. Nachtje laten zitten en weghalen. 't Ziet er niet uit maar het werkt prima :eek:

Succes!!

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.