Christmas came early!

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
IMG_2397.jpg

Twee weken geleden mijn bestelling van Dieter Schmidt ontvangen! Joepie de poepie!
Mijn eerste nieuwe houtbewerkingsspullen! Eindelijk kunnen de schaven (en beitels) geslepen worden!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Gaaf !! Veel plzier !! Die beitels heb ik ook, erg blij mee..heb wel de handvaten iets dunner (en dus lichter) gemaakt..
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
De korte of die lange beitels? Ik heb tot nu toe voor iets kleins enkel de kleine gebruikt. Ik heb ze gekocht op aanraden van mede-forummer Mathieu.
Ze werken erg fijn omdat ze zo klein zijn. Heb ze ondertussen loei-scherp gekregen, tot spijt van mijn hand bij de 'scheren-ze-wel-test'.

Er was wel wat werk aan om ze vlak te krijgen, in tegenstelling tot die grotere versie die zoals ze op de website ook beloven, veel vlakker waren.

Ondertussen spijt dat ik ook niet een zweihaak heb besteld...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Zo, vertrokken met het eerste gereedschap!
Welke korrel van stenen is het uiteindelijk geworden?
Persoonlijk had ik er nog een bredere beitel bij genomen. Misschien nog eens rondkijken op een rommelmarkt voor een zware , brede beitel.
Zelf heb ik ooit twee grote Nooitgedacht voor weinig geld gekocht. Groot, zwaar en breed en uitstekend geschikt voor gotere oppervlakten vlak te steken.
Een zweihaak kan je ook eenvoudig zelf maken. Het enige wat je nodig hebt is drie dunne latjes.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Het is een 400 - 2000 - 8000. Die 2000 lijkt naar scherpte meer effect te hebben. Die 400 doet het grove werk!

Vreemde aan die 8000 vind ik dat die nagura er precies geen effect op heeft en soms heb ik het gevoel dat de steen snel té nat is. Niet dat de beitel stuitert, maar het lijkt er op of hij het soms gaat doen.

Ivm de beitels, had ik nog een 22 en een 24 liggen van stanley. Voorlopig vond ik het wat zot om die ook nog nieuw te kopen.

De zweihaak ga ik volgende keer van mijn vader uit de garage 'lenen' :eek:)

Ohja en de zaag is een 'universele'. Het trekken is wel even wennen en ik moet er op letten niet te enthousiast te worden, maar het gaat erg snel door het hout.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Het is een 400 - 2000 - 8000. Die 2000 lijkt naar scherpte meer effect te hebben. Die 400 doet het grove werk!

Vreemde aan die 8000 vind ik dat die nagura er precies geen effect op heeft en soms heb ik het gevoel dat de steen snel té nat is. Niet dat de beitel stuitert, maar het lijkt er op of hij het soms gaat doen.

Het is de vraag of je de nagura op die 8000 nodig hebt. Probeer het eens zonder. Niet iedere steen is gecharmeerd van óók nog een keer nagura.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Het is de vraag of je de nagura op die 8000 nodig hebt. Probeer het eens zonder. Niet iedere steen is gecharmeerd van óók nog een keer nagura.

Indd, ik heb het na een tijdje weg gelaten omdat het helemaal niets leek te helpen, laat staan slurry vormde...En de beitels worden zonder mooi blinkend én über-scherp.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Of je al dan niet de agura nodig hebt, zal zich zelf uitwijzen. Bij het wetten van sommige beitels (staalsoorten) zal er zich een zwarte laag vormen. Dan kan de nagura nuttig zijn om de steen schoon te wrijven.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Of je al dan niet de agura nodig hebt, zal zich zelf uitwijzen. Bij het wetten van sommige beitels (staalsoorten) zal er zich een zwarte laag vormen. Dan kan de nagura nuttig zijn om de steen schoon te wrijven.

Dat is bij mij dus het geval en ik heb gemerkt dat ik met dat steentje die aanslag inderdaad weg krijg!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.