Zaagblad

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Omdat ik gemerkt had dat ik nogal ruwe zaagsnedes had, heb ik gisteren mijn zaagblad gecontroleerd.
Nu blijkt dat het zaagblad flink schade heeft opgelopen. Heel wat tanden zijn afgebrokkeld.
Meestal is zulke schade het gevolg van een spijker, maar ik twijfel toch of dit nu het geval is. Voor zover ik weet heb ik eenmaal een klein spijkertje geraakt (1 mm) bij het afzagen van een deur. Ik ga eigenlijk meer zoeken in de richting van de Azobé die ik in het voorjaar verwerkt heb.
Nu, als het echt aan de Azobé zou liggen, vind ik dat toch een spijtige zaak. Het is een universeel Silverline zaagblad van Felder, wat toch top zou moeten zijn.
Omdat die bladen toch 100 euro kosten, ben ik aan het uitkijken naar een alternatief.
Ecotools is niet echt de bedoeling, ik wil een blad dat herslijpbaar is.
CMT is een mogelijkheid, maar ik heb ook gekeken bij Axminster.
http://www.axminster.co.uk/axcaliber-contract-315mm-tct-saw-blades
Heeft iemand hier ervaring mee?
Of zijn er nog ander alternatieven?
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Te lang door zagen met een bot blad kan ook schade aan je blad veroorzaken dus op tijd laten slijpen en vaker je zaagblad nakijken op schade.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Volgens mij is de budget lijn van Felder, CMT en de top lijn Leitz zover ik het terug heb kunnen vinden. Als je op ebay zoekt kan je vrij goedkoop cmt zaagbladen vinden. Volgens mij is dat echt geen rommel. Dus wellicht het juiste zaagblad voor de taak?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
HM is ook maar HM. Of het nu van Felder komt of van Ecotools (hun industrieel serie is trouwens van Duits fabricaat), als je dergelijk hout gaat zagen slijt het gewoon snel. En als je zo lang blijft doorzagen dat slijpen toch al onmogelijk is kun je beter een aantal goedkope bladen nemen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb het nu pas gemerkt omdat bij het afkorten er meer splinters waren bij het doorkomen van de zaag. Eigenlijk merk ik geen verschil in weerstand bij het zagen, rookontwikkeling, lawaai of andere aanwijzingen die duiden op een botte zaag. Anders had ik het al eerder gemerkt.
Het verschil in een goedkoop en duurder herslijpbaar blad zit hem onder meer in de afmetingen van het blokje HM.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.606
De industrie lijn van ecotools kan je prima laten slijpen. Ik heb het ook laten doen ,omdat ecotools de 250 24 t al een tijd niet kan leveren.
 
A

Athanor

Guest
Ik heb eens een zaagblad op mijn Robland naar de knoppen geholpen doordat ik met hout op de machine aan het manipuleren was terwijl het zaagblad boven de tafel stond. Ik stootte tegen het spouwmes, wat vervolgens tegen de tanden aantikte en de tanden flink beschadigde:mad:


Fons
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
IMAG0977.jpg
IMAG0975.jpg
IMAG0981.jpg
IMAG0982.jpg
Betere foto's heb ik niet gereed gekregen.
Bij één tand is het HM afgepeld, het stukje hangt er nog aan als een braam.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Een keer het zaagblad schoonmake met een harsoplosser zal denk ik zeker geen kwaad kunnen.
Dat weet ik, maar ik heb de afgelopen week wat grenen verwerkt. Volgens de beschrijving van Felder zou hars eigenlijk niet blijven kleven aan deze zaagbladen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.606
De 300 x 24 t hebben ze wel, in massief hout is dat een prima zaagblad. Ik zaag bijna alles met een 24 t blad. Ook multiplex en mdf. De zaagsnede is netjes. ook het splinteren valt mee. Ik vind het vaak niet de moeite om het blad te wisselen. Ik gebruik het ook om af te korten.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.425
686
Emst
Ik gebruik zaagbladen van Oertli, wordt in Zwitserland gemaakt.
Met het eerste blad heb ik 2 scharnieren per ongeluk doorgezaagd, af en toe en spijker, veel Azobé, daarna heb ik het laten slijpen.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Dat kun je op hun website vinden:

OERTLI gereedschappenfabriek bv
Elftweg 4
NL-4941 VP Raamsdonksveer
Tel. +31 162 51 48 80
Fax +31 162 51 77 87
oertli@oertli.nl
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Frustratie!
Vorige week maandag het blad binnen gebracht en gelijk een nieuw besteld van CMT.
Voor het slijpen ging ik uit van een week wachten, levertijd van Garnotec (CMT) is normaal een dag of drie.
Normaal verwittigen ze wel als spullen binnen zijn, maar ik had nog niet gehoord.
Ik was namiddag in buurt en dus maar even langs gegaan.
en met lege handen vertrokken!
De slijper was blijkbaar in verlof tot einde van deze week. Dat hadden ze ook wel even kunnen zeggen.
Het nieuwe blad was besteld maar ze hadden voor de rest geen bestellingen. Hierdoor was verzending betalend (10 tot 15 euro) waardoor ze de levering uitstelden tot er voldoende spullen waren om een gratis levering te krijgen. Hoelang het nog ing duren konden ze me niet vertellen. Bovendien was die vertegenwoordiger ook in verlof.
Ik ben niet blij hiermee. Enerzijds omdat de ing veel langer duurt dan voorzien (en ze me niet kunnen zeggen hoelang).
Anderzijds omdat ik toch naar een fysieke winkel ben gestapt en daar eigenlijk slechte service krijg.
Had ik in een webshop besteld, dan was het blad na een dag of vijf ten laatste thuis geweest en had ik waarschijnlijk minder betaald. Bovendien had ik dan meer zekerheid over de beschikbaarheid.
Volgende keer zal het waarschijnlijk geen bestelling meer worden bij de vakhandel, maar in een webshop.
Ik vind het spijtig dat het zo loopt maar blijkbaar beseffen niet alle handelaars dat de markt en klanten veranderen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hey jongens, voor als je last hebt met spijkers of andere verborgen metaaldelen.
Ik heb vorige week bij Conrad een metaaldetector gekocht.
Gewoon zo'n kleine die in je hand past.
deze kreeg in Amerika op Amazon namelijk meer dan 900 positieve reviews dus dat wilde ik wel proberen.
Met een batterij erbij ben je voor zo'n 40 euro klaar.
En ik heb 'm nu van de week getest (munt achter de deur geplakt) en hij reageerde prima.
Ook een klein schroefje onder in een tafel werd gescand.
Zo hou je je zaagbladen heel.
https://www.conrad.nl/nl/brandlist/zircon.html

Groetjes Willem
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.