Schoeing maken, advies gevraagd.

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Beste medemensen,

Ik wil de schoeing rondom ons eiland op sommige delen repareren/vernieuwen. Het water is er ongeveer 1,5 tot 2 meter diep en het ligt in een veenplas (Nieuwkoop).

Belangrijkste vragen op dit moment. Hoe lang moeten palen en/of damwanddelen in dit geval worden om voldoende stevigheid te bieden. En hoeveel HOH afstand onderling.

Op beide delen die ik momenteel wil vernieuwen komt ook een framewerk met een vlonder. Op 1 gedeelte staan damwanddelen waar de gaten in gerot zijn. Op 1 gedeelte asbest golfplaten. Zoals jullie begrijpen laat ik die liever staan en zet er dan nieuwe palen tegenaan had ik gedacht.

Damwanddelen is wel een mooi systeem, maar ook de duurste oplossing naar wat ik heb uitgezocht...? Kan ik nieuwe golfplaat kopen van kunstof/metaal en hier weer palen voorzetten. En dan hierboven het frame voor de vlonder plaatsen.

Ik heb weinig ervaring met het maken van schoeingen. Dus alle advies is welkom.

Bvd en groet,

David
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Een goede beschoeing heeft een 1/3 boven 2/3 onder water verhouding. dat is het advies, echter 1/2 1/2 ook wel toegepast wordt, echter is ook afahnkelijk van de onderliggende grondlagen, zodra je op een zandlaag terecht komt, zit je al goed, maar als het alleen maar veengrond is krijg je nooit echt houvast. De meeste beschoeingen worden of met damwand delen tegen elkaar aan gezet met dan 1,5 meter aan de binnekant erachter schuin een stevige paal waar dan een draadeind naar de beschoeing doorheen gezet wordt om de boel op zijn plek te houden, deze wordt diep genoeg de grond in geslagen om je later niet in de weg te zitten.

Met platen beschoeing heb ik geen ervaring maar weet wel dat die zeker niet zo'n lange leven beschoren zijn als de damwand versie.
 

jovademe

Nieuw lid
17 apr 2013
13
0
Hendrik Ido Ambacht