Schoeing maken, advies gevraagd.

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Beste medemensen,

Ik wil de schoeing rondom ons eiland op sommige delen repareren/vernieuwen. Het water is er ongeveer 1,5 tot 2 meter diep en het ligt in een veenplas (Nieuwkoop).

Belangrijkste vragen op dit moment. Hoe lang moeten palen en/of damwanddelen in dit geval worden om voldoende stevigheid te bieden. En hoeveel HOH afstand onderling.

Op beide delen die ik momenteel wil vernieuwen komt ook een framewerk met een vlonder. Op 1 gedeelte staan damwanddelen waar de gaten in gerot zijn. Op 1 gedeelte asbest golfplaten. Zoals jullie begrijpen laat ik die liever staan en zet er dan nieuwe palen tegenaan had ik gedacht.

Damwanddelen is wel een mooi systeem, maar ook de duurste oplossing naar wat ik heb uitgezocht...? Kan ik nieuwe golfplaat kopen van kunstof/metaal en hier weer palen voorzetten. En dan hierboven het frame voor de vlonder plaatsen.

Ik heb weinig ervaring met het maken van schoeingen. Dus alle advies is welkom.

Bvd en groet,

David
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Een goede beschoeing heeft een 1/3 boven 2/3 onder water verhouding. dat is het advies, echter 1/2 1/2 ook wel toegepast wordt, echter is ook afahnkelijk van de onderliggende grondlagen, zodra je op een zandlaag terecht komt, zit je al goed, maar als het alleen maar veengrond is krijg je nooit echt houvast. De meeste beschoeingen worden of met damwand delen tegen elkaar aan gezet met dan 1,5 meter aan de binnekant erachter schuin een stevige paal waar dan een draadeind naar de beschoeing doorheen gezet wordt om de boel op zijn plek te houden, deze wordt diep genoeg de grond in geslagen om je later niet in de weg te zitten.

Met platen beschoeing heb ik geen ervaring maar weet wel dat die zeker niet zo'n lange leven beschoren zijn als de damwand versie.
 

jovademe

Nieuw lid
17 apr 2013
13
0
Hendrik Ido Ambacht
Het plaatsen van een grond kering met behulp van palen en schotten of damwand is geen simpele klus bij eeTheoiepte van 1,5 tot 2m water stand. Dit houd in dat je een grond kering maakt van 1,8 tot 2,5 m. ( waterdiepte plus hoogt boven water). Om deze hoogtes te kunnen keren heb je grootte palen nodig of lange damwand planken. Deze zijn niet meer eenvoudig met de hand te ver werken.
Om zeker van een goede constructie te zijn is het belangrijk om er voor te zorgen dat de kering niet onderuit klapt. Dit krijg je als er wel voldoende ankerstangen zijn geplaatst maar de damwand of palen te kort zijn uit gevoerd. Tevens is het bij het plaatsen van palen met schotten belangrijk dat je een goede afdichting krijgt waar de grond niet doorheen kan lopen. Tevens moet je de onderkant voldoende dichtmaken dat ook door de gronddruk van bovenaf de grond onder je kering door gaat lopen.
Een tweede gevaar is dat de kering boven omklapt dit is te overkomen door voldoende sterke en lang genoeg palen of planken te nemen, en/of ankerstangen te plaatsen.
Om alles goed te bepalen is het meest belangrijke om te weten wat voor soort grondslag er is en hoe deze in op gebouwd is. Ten tweede wat zijn de mogelijkheden om het te plaatsen. Is er een kraan( tje) beschikbaar enz.
Op internet zijn er wel sites te vinden voor het bereken van grondkeringen.
Tevens kijk ik vaak hoe het in de omgeving , vergelijkbare situaties, is aangelegd.
Beter goed gejat dan slecht bedacht.

Succes met vriendelijk groeten
Joost
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Wil je zelf uitvoeren? Kun je er met een minikraan bijkomen vanaf de kant? Heb je foto's van de bestaande situatie? Dan kan ik je de voor jou beste oplossing aanreiken :cool:
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hé mannen, bedankt voor de adviezen tot dusver. Het eiland is omgeven door water, dus ik kan er alleen met de motorboot van 4 meter komen. Ik heb een stalen heiblok van 25kg.

Ik heb op foto's gezien dat er inderdaad ook trekstangen worden gebruikt. Op de gedeeltes waar ook een vlonder bovenop komt, was het plan om een houten frame neer te leggen. Dit kan ik dan aan de binnenzijde ook op palen bevestigen die ik in de grond sla. Trekstangen lijken mij dan overbodig hier?

En inderdaad is het plan om het zelfstandig uit te voeren. (Houtwerker in hart en nieren :cool:, hè)
 
Laatst bewerkt:

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Klopt de bodemdiepte? Is dit echt zo diep op de plaats van de schoeiing? Door de grondslag (en de wens om het handmatig uit te voeren) valt (hard)houten damwand al af. Als de diepte klopt volstaat een beschoeiing bestaande uit hardhouten palen + schotten niet.

Ik raad je aan om Prolock Sigma kunststof damwand toe te passen, zie www.prolock.nl je zet dan eerst een kunststof plank een 40cm in de waterbodem drukken, en hier sla je een ronde naaldhouten paal in voor de stevigheid. Alles is licht en met 2 man goed te doen is mijn ervaring. De planken zijn 0,5m breed en worden op lengte voor je gezaagd uit 6m dus kies planken van 1,5 of 2m lang dan heb je geen verlies. https://youtu.be/_-ayERTLHDY

Als je wat meer info hebt kan ik wat zinnigs zeggen over de verankering.
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Als houwerker kun je er voor kiezen om de kunststof damwand af te werken met een houten afdekplank en gording.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ik zie overal damwanden van hout op de nieuwkoopse plassen en op sommige plekken is het wel 3,5m diep. Dikwijls zijn mensen gewoon met een hijblok of een grote hamer bezig aan de kant. Vroeger konden ze ook niet anders.

Dat grote bedrijven met een kraan en zware machinerie werken kan ik inkomen. Maar ik ga geen ponton met een kraan huren, dat wordt me wat te gortig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.