Restauratie Forum

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ja, ik moet een nieuwe kelder raam maken in de ouwe boerderij en zoek informatie over wat sort hout ervoor gebruikt was 200 jaar geleden en verf enzovoorts en ook kalk mengsels en materiaal b.v. waar kan ik echt schelpkalk kopen dat soort dingen maar ik vind het onderwerp ook interssant over te lezen en leren daarom mijn verzoek. Veel in het buitenland te vinden op internet, Zweden, Duitsland... maar dat is minder relevant.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Om te lezen is er nog wel het nodige aan boeken te vinden van bijv. Wattjes en Zwiers. Erg leuk om te lezen en geeft ook veel praktische info.
Ik denk dat er hier op het forum ook wel een aantal mensen zijn die de juiste infon op gerichte vragen kunnen verstrekken.
20150802_132728.jpg
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ken je de boek van de Groot ,Emilio? Die heb ik een keer in de boekhandel kunnen vinden en prachtige boek ook maar dat is alleen van 1903 zo te zien zijn de boeken wat jij laat zien ook van ongeveer die tijd. Ik denk er is ook de nodig kennis hier op dit forum maar ik ben terughouden om vragen te stellen over metselwerk en verf, erven inrichtingen en gebruik enz. op een houtbewerking forum.

RoTo, ik ga vanuit dat het oorspronkelijk kozijn hout is Amerikaans grenen omdat eiken niet vak voorkomt, eigenlijk tot zo ver ik het weet helemaal niet, hier in de buurt. Wat zou dan een vergelijkbaar vervanger zijn, Siberische Lariks?
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Oregon pine wordt vaak voor geschreven bij deel vervanging bij monumenten maar ik denk dat de Siberische Lariks ook goed kan, ik bedoel ook Amerikaans grenen dat is niet meer verkrijgbaar maar dat wist je denk ik al,Eiken hout kom ik nog vaak tegen bij panden van voor 1750. voor de schelpenkalk kan je hier een navraag doen http://www.restauratiemortels.nl/
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Oregon pine, Amerikaans grenen, dit zijn benoemingen van Douglas Fir zo ver als ik het weet. Maar toch ga ik op zoek voor een mooi stuk Siberische Lariks met veel hars en dicht opklaar jaar ringen van 100 mm dikte.

De restauratiemortels ken ik, Sakrete dacht ik. Maar ik weet niet wat er in staat. Volgens mij heb ik het allerlaatste sak Harlinger schelpkalk gekocht in 1999 net voordat de schelpbranderij gesloten heeft op last van de buren daar in Harlingen, en mijn kelder er mee gewit, wat blijkt een vergissing want schelpkalk alleen is grijzig. Ik vind het verdomd jammer dat goed Nederlands schelpkalk bestaat gewoon niet meer.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Je kunt voor gewaterd grenen ook bij houtzagerij twickel kijken. Wel vaak veel hars wat uitbloeit. Geeft dus in het begin wel wat extra schilderwerk.
Boeken zijn idd van ongeveer die leeftijd, ouder heb ik niet kunnen vinden voor een normale prijs. Voordeel is dat de bouw redelijk traditioneel is en hier nog wel de oude technieken en mengverhoudingen in beschreven staan.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
P8121909_zpss0xugx7p.jpg

Als er was zoiets als een restauratie forum misschien had dit voorkomen kunnen worden, een mooi stuk Nederlands geschiedenis ff geknoeid zonder dat dat had moeten.
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Zo verbaas ik me altijd in Frankrijk waar zonder problemen in een oud pand een kunstof kozijn wordt geplaatst....
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Op mijn dagelijkse fiets route ook zo'n pand (Leiden, hoek Lage Rijndijk / Zijlsingel) . Mooi 19e (?) eeuws vol ornamenten ed. Maar nu zitten er na restauratie overal plastic kozijnen in. Ongelofelijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.