Bouw verslag van een Carpoort

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Een van de eerste grootte bouw aktiviteiten die ik zelf heb ondernomen was de bouw van een carpoort. Wij hadden onze woning in Juni 2009 betrokken en in Oktober van dat jaar ben ik begonnen met de bouw van de carpoort.

De woning heeft een zeer groot erf, maar dat was over de jaren flink overgroeid, ik bedoel echt overgroeid, Ik denk dat ongeveer 60% van het erf onder bosjes en struik gewas was verdwenen. Een plan was gesmeed om in een hoek van het erf een carpoort te maken.

Hiertoe moest eerst een deel van het struikgewas geruimd worden.

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

En onder de bosjes vonden we een meter hoge berg van bladeren en compost.

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

en een tapijt????

Untitled by Chris, on Flickr

Maar na een paar uur flink hakken en zagen konden we toch het daglicht weer zien

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

Het was gewoon te veel hout om te verbranden, dus alles in de skip

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

Ondertussen was ook een van de eerste leveringen van het bouwmateriaal aangekomen

Untitled by Chris, on Flickr

De fundering voor de carpoort zijn kartonnen kokers die een diameter van 300mm hebben en 1000mm diep de grond in gaan, (gaten graven is hard werk) versterkt met betonijzer en daarna gevuld met beton.

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

WORDT VERVOLGT
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
De paal fundering is in – (10 palen), de grond is vlak, tijd voor de type 1 crushed beton, dit gaat boven op een laag plastic om te voorkomen dat all mijn hardcore in de grond verdwijnt.

De lading crushed concrete

DSC_0064e by Chris, on Flickr

DSC_0064b by Chris, on Flickr

De laag plastic

Untitled by Chris, on Flickr

Mijn twee zonen kruien de hardcore in

Untitled by Chris, on Flickr

En mijn zwager rijdt het met de mini digger aan (1.5 ton aan gewicht zonder veel frictie)

Untitled by Chris, on Flickr

Gevolgt door mijn zoon met de trilplaat

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

Dat is de bodem gedaan

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

Wordt vervolgt
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Nu al het grond werk is gedaan, kan er eindelijk gebouwd worden. Helaas zitten we al ver in de winter maanden, en zonder een goede werk schuur of overkapping kan er niet echt comfortabel gebouwd worden. Nu hadden ze bij Costco een grote tent / garage in de aanbieding met geweldige goed afmetingen van 3m bij 6m.

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

Paste precies tussen de oude garage en het huis.

En hier met al het hout dat benodigd is voor de carpoort

Untitled by Chris, on Flickr

Was ondertussen al begonnen met het zagen / inkorten van de balken

Untitled by Chris, on Flickr

De opzet van de carpoort is gebaseerd op 10 palen van 140 bij 140mm met daarop weer een ring / balk van 150 bij 150mm

De palen zijn 3 balken van 150mm bij 47mm op elkaar gelijmd en dan met slotbouten vast gezet, daarna door de van dikte bank om ze mooi gelijk te maken

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

De voeten / platen zijn in hoogte verstelbaar

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

Het schaven van de balken geeft wel een heel hoop afval

Untitled by Chris, on Flickr

Morgen een zal ik een tekening plaatsen hoe het allemaal in elkaar past

Wordt vervolgt
 
A

Athanor

Guest
Mooi dat je nog even een project rond je huis laat zien! Wederom goed gedocumenteerd. Kunnen we wel gebruiken op het forum in de slappe zomertijd...... Wat is dat crushbeton, een soort puin als onderlaag?

Fons
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Dat crushbeton zal wel hetzelfde zijn als wat hier in nl te krijgen is als menggranulaat oftewel gebroken puin

Daar kan je best gelijk in hebben

Maar het maar het moet altijd kleiner dan 40mm tot stof zijn. Wordt meestal onder het asfalt gebruikt

En het is of crushed concrete, of crushed graniet
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Het wachten op de tekening was wat langer dan ik me zelf had voorgenomen, maar ik moest eerst dat Sketchup onder de knie krijgen, maar het is me toch gelukt om wat tekeningen te produceren. Tja gewoon door blijven modderen, en uiteindelijk heb je toch wat.

Hier eerst een screenshot van SketchUp welke de indivuelen onderdelen van de kolom laat zien

Screen Shot 2015-08-08 at 15.18.32 by Chris

Ik heb de Carpoort geheel modulair opgebouwd, als ik het opnieuw zou moeten doen, zou ik het gelijk uit vierkante 150mm palen doen – dat heb ik geleerd van mijn fietsen / gereedschap schuur, maar toen ik deze carpoort aan het bouwen was, was dat met mijn toenmalige kennis en kundigheden de beste oplossing. Oh geloof me gelamineerd hout is vele malen beter dan massief hout, maar de extra werkzaamheden om het te verwerken wegen geloof ik niet op tegen de eenvoud van een massieve balk.

Op de foto kan je de modules zien, elke steun balk is opgebouwd uit 3 lagen welke met slotbouten aan elkaar zijn verbonden – en natuurlijk zijn de drie lagen gelijmd. Het geheel is een zeer stevige en twist bestendige balk. De balk is daarna door de vandikte bank gehaalt om het een geheel vierkante balk te maken 135 bij 135 (geschaaft hout is normaal gesproken 45mm dik, dus 3 *45 is 135)

Nadat de balken geassembleerd zijn houd ik 3 soorten balken over

Screen Shot 2015-08-08 at 15.42.04 by Chris

De uitsparingen aan de top zijn voor de dwarsliggers, de uitsparingen in het midden van de balk zijn voor de kniebalken – deze zijn nodig om stabiliteit aan het geheel te geven

Aha, ik wordt sneller en sneller met dit programma

Hier een screenshot van de knie balken

Screen Shot 2015-08-08 at 18.34.32 by Chris

Screen Shot 2015-08-08 at 18.34.04 by Chris

Het mooie van dit system is de balken zijn licht om te verwerken, En als je het allemaal in je eentje moet doen gaat het stukken beter met 45mm balken dan met 135mm balken

Het wordt zwaar als ze allemaal aan elkaar vast zitten met balken maar dan roep je de hulp in van een van je kinderen!!

Morgen hoop ik wat te kunnen laten zien van de dwars balken
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Ik hoop dat de Sketchup tekeningen het geheel een beetje verduidelijken en ook aan beginnende bouwers hulp kan bieden. Heb lange tijd getwijfeld of ik het wel of niet in Sketchup zou doen. Ik had verleden jaar als eens met het programma gespeeld, maar kon er toen niet echt mee uit de voeten. En ook deze keer was het een haat liefde relatie, en het duurde me toch wel enige uren, en vele youtube video’s om meer en meer van het programma te leren.

Nu kan ik redelijk snel wat – simpele - tekeningen op het scherm toveren. En als ik wederom iets zou bouwen (wat niet geheel on-denkelijk is, dan overweeg ik toch sterk om het eerst in Sketchup te doen, als je heel gemakkelijk je verbindingen kunt uitwerken.

Dat terzijde, laten we verdergaan met de draagbalken.

De carpoort heeft als buiten maten 8440 * 5205 – Wat de ruimte geeft aan 3 bays met een inrij breedte van 2600mm

Om de kosten te minimaliseren heb ik maar 4 balken gekocht van 5400, hier in de Uk een standaard maat

Ik heb 4 van deze lengtes nodig om de lange zijdes (voor en achterkant) met elkaar te verbinden en er voor te zorgen dat het dak deze later niet uit elkaar gaat drukken

2015 by Chris


2015 by Chris

Op bovenstaande foto’s is duidelijk te zien dat op de vier hoeken van de carpoort de mortise doorloopt voor de volledige 135mm maar een kleine sub-mortise heeft waar de zijkant dwarsbalk in komt te zitten, dit locked dan het geheel

Ik kan dat morgen nog even speciaal laten zien

Let wel dat alle verbindingen worden vergrendeld met slotbouten

Morgen gaan we verder
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Heb net geprobeerd om ze op het internet terug te vinden, maar helaas kan ze niet meer vinden, maar er zijn honderden andere en vergelijkbare paaldragers op het internet.

Als je bij google het volgende in typed - in hoogte verstelbare paaldragers en dan images - dan krijg je al een heleboel oplossingen
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Heb net geprobeerd om ze op het internet terug te vinden, maar helaas kan ze niet meer vinden, maar er zijn honderden andere en vergelijkbare paaldragers op het internet.

Als je bij google het volgende in typed - in hoogte verstelbare paaldragers en dan images - dan krijg je al een heleboel oplossingen

Bedankt voor de tip. Blijf dit leerzame topic volgen.
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
En we gaan weer een stukje verder, en hoe meer je met dat Sketchup “speelt” hoe gemakkelijker het gaat, en als ik een tip als novice gebruiker kan geven: doe alles in kleine stapjes, het gaat uiteindelijk veel sneller de meer rechthoekjes je maakt.

Gisteren heb ik de dwarsbalk laten zien met de twee pennen aan het uiteinden, waarvan er een weer een kleine mortise in heeft.

Deze worden op de vier hoeken gebruikt om het geheel in te sluiten

Hopelijk maken de volgende sketchup screenshot’s dat duidelijk, mijn excuses voor de walgelijke kleuren, maar hopelijk draagt het bij aan de overzichtelijkheid.

2015 by Chris

2015 by Chris

2015 by Chris

2015 by Chris

2015 by Chris


Dat is voorlopig al mijn kunsten in Sketchup, morgen gaan we weer terug naar de bouw van de carpoort
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Daar kan je best gelijk in hebben

Maar het maar het moet altijd kleiner dan 40mm tot stof zijn. Wordt meestal onder het asfalt gebruikt

En het is of crushed concrete, of crushed graniet

Het zal eerder in de buurt komen van een wegfundering dan.. Het cementgehalte zal ook niet zo hoog zijn. Dit wordt gedaan om de ondergrond tot op een bepaalde hoogte elastisch te houden en je dus niet te snel scheuren krijgt. In jouw geval zal het in de buurt komen van een mager beton, veel gebruikt voor o.a. parkeerplaatsen. Het cementgehalte zit dan ergens tussen een normaal beton en wegfundering in. (max 150 kg/m3 tegenover normaal beton >280kg/m3) Cementgebonden funderingen zijn ook erg populair in België.. In Nederland ook, maar hier zijn de eisen hoger..
 
Laatst bewerkt:

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Er zit geen cement in en het is geen mager beton

Crushed concrete of ook wel type 1 ballast genoemd is het resterende bouwmateriaal fijn gemalen tot een doorsnee van 40mm - het moet dus door een zeef van 40mm kunnen.

Wanneer een gebouw geslooped wordt met veel beton erin, wordt dat gecrushed (fijngemalen) en dat is hier in de UK al jaren de perfecte ondergrond voor bouw activiteiten omdat het een stabiele interlocking ondergrond geeft

meestal wordt er onder de betonvloer 200mm crushed concrete gedaan, dat wordt dan met de trilplaat (whacker) ingeklonken tot een perfect vlakke ondergrond. daarboven op komt dan de insulatie of indien geen insulatie het beton erop
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Ik snap ut, "gewoon" Puingranulaat dus. Ik nam zomaar aan dat het cementgebonden was, omdat dat hier wat gewoner is. Is nl. nog stabieler.

Aannames zijn...... :)
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Zoals belooft gaan we weer terug naar de bouw activiteiten, zo om de draad weer even op te pakken

De paalfundering zit erin, gevolgd door een laag plastic waarop 20cm crushed concrete is gelegd dat volledig ingestampt / ingereden is door zowel de mini digger en een whacker plate.

Dit geeft een geweldig mooie / stevige en vlakke ondergrond voor de verdere bouwactivieiten, maar ook een vlakke ondergrond voor ladders – safety first!

Untitled by Chris

In de tent heb ik alle onderdelen samengesteld, en nu is het hopelijk een spel van het inelkaar steken van de individuele delen. Daarbij heb ik natuurlijk de hulp ingeroepen van de familie, vele handen maken licht werk, maar zeker om de palen rechtop te houden

Untitled by Chris

Het geheel ging een stuk sneller en gemakkelijker in elkaar dan ik had gedacht en met een uurtje was zat het allemaal in elkaar. Weliswaar nog niet met de slotbouten en dergelijke, en of verankerd op de paalfundering, maar de constructie staat geheel op zichzelf.


Untitled by Chris

Untitled by Chris


Nu weet ik dat ik ergens nog veel meer foto’s had maar die zijn ergens verloren gegaan. Dat was voor de tijd van icloud en dergelijke

Morgen een verdere update, het dak!
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Het Frame staat, en na het geheel waterpas en zeker ook haaks te hebben gezet kan er aan het dak begonnen worden. En nu komt toch het voordeel om de hoek, om bij meerder forum te participeren (actief of passief – maakt niet uit) want op een van die amerikaanse woodworking forum, kwam ik de link tegen voor een web based programma genaamd www.blocklayer.com Dit programma neemt (voor mij althans) alle geheimen van het uitzetten van een dak weg, en zeker ook omdat ik een wat gecompliceerder dak moest hebben (schilddak – hipped roof)

2015 by Chris

Hier boven is het inputscherm, en men hoeft echt weinig in te geven om bouwtekeningen te verkrijgen van een zeer gecompliceerd dak

Lengte en breedte van de muren, overhang, en hoeveel graden je je dak wilt hebben.

Dan wat voor materiaal je gaat gebruiken

De dikte en breedte van je balken, met de mogelijkheid om je hiprafters zwaarder uit tevoeren, hoe ver je de rafters van elkaar wilt hebben, wat natuurlijk heel nuttig is als je er later OSB platen op legt.

Wat gecompliceerder is, is de zadel groote (birdsmouth) maar een kleine pop-up calculatie neemt ook daar alle geheimen weg,

Gevolgt door een druk op de CALCULATIE knop en klaar is kees

Wat je dan krijgt is een complete uitwerking van je dak constructie, en een materiaal lijst

Hier een paar screenshots van wat je zoal krijgt

Roof layout

2015 by Chris

Rafter en Hip maten


2015 by Chris

Rafter spacing overzicht

2015 by Chris

en als je ze uitprint op a4 – cut out templates

2015 by Chris

Natuurlijk krijg je ook een berg aan informatie met betrekking tot hoeken en graden, en de nok etc.

Ik heb dit programma nu 3 maal gebruikt, deze carpoort, een vuilnis bakken schuur en zeer recentelijk voor de fietsen / gereedschap schuur. Voor mij heeft dit programma een heleboel gecompliceerde zaag sneden overzichtelijk gemaakt. LET wel ik ben geen timmerman, en ik doe dit werk niet op een dagelijkse basis, daarom is elke hulp die men kan krijgen om een project op een professionele en veilige manier tot een einde kan brengen altijd meegenomen
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.