Uit een stukje berk

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
hoi Forum,

Soms staat er zon stukje hout dat zegt doe iets met mij, zo ook dit stukje berk. Nu moet ik zeggen dat ik daar vaker last van heb.
Ik heb eerder uit een stammetje 2 dikke plakken gezaagd. Een ervan nu doormidden gezaagd, voor wederom een snèlle zwaluwstaart klus, om te oefenen. Ik noem het opruimen...

Toen het karkas eenmaal stond. Was er niks echt (passends) aanwezig voor een bodem. Ik mag dan van mezelf verder niks anders dan lelijke restjes gebruiken (=opruimen), En ja je moet ook niet teveel toegeven bij pratend hout :/
Uiteindelijk heb ik 3 dunne offcuts gevonden met stukken eruit zon 2mm dik. Hoe karaktervol het ook mag zijn, die spleet was niet handig. Een paar dagen later heb ik nog zon stuk gevonden en die onderop over de scheur gelijmd.

Ik heb m nu onbehandeld op de werkbank staan en heb m'n markeermesjes en blokschaaf erin.


DSC_4629.jpg
Oeps foutje:mad:, met tien dingen tegelijk bezig zijn, ff snel, niet uit je doppen kijken, werkbank overvol etc.
Staarten afzagen & opnieuw beginnen. Mag ik nog eens oefenen.


DSC_4632.jpg
Flinterdun bodempje gevonden.
Bodem is overigens gespijkerd met miniscule nageltjes in wisselende richting en een drupje lijm.

DSC_4635.jpg
Staarten zo uitgekiend, dat als de schors afvalt de bovenkanten nogsteeds mooi aansluiten met de natural edge.

DSC_4636.jpg
Klaar

DSC_4637.jpg
Later tochmaar de scheur dichtgeplakt.
Ook de stukjes schors afgerond, zodat ze nu (met schors nog) ook "fusen" met de zijkanten zonder schors
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Naarstig op zoek gegaan naar extra foto's, genomen onder een andere hoek (zodat jullie nog wat nieuws zien) :D

DSC_4700.jpg
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Gaaf !! Ik denk ook dat stukjes hout kunnen praten...ik hoor zo vaak "psst..neem mij !!".... Dacht dat het aan mijzelf lag maar gelukkig heb jij ook pratend hout;)


Nu ken ik de TS niet persoonlijk maar bij jou Rick zou ik me nog voor kunnen stellen dat er vluchtelingen in de baardmans óf vrouwlief dit eens wat aandacht wil ;)
Dus volgende keer even heeeeeeel goed om je heen kunnen én omlaag om er zeker van te zijn dat je niet op een dwaalspoor zit :p
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
haha, ja nu ik er meer over nadenk, ik noem het wel kist, maar het is meer een bakje nu :p
Ag wie weet komt er nog een vervolg op.

Trouwens, de zwaluwstaarten die ik maak, ik zorg altijd dat een zijde, aan één kant staarten heeft en aan de andere kant de "nesten". Is dat gebruikelijk? Ik zie n.l. ook vaak dat een plank aan beide zijden, of staarten, of nesten heeft.
 

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
Goh, hangt er allicht vanaf waarvoor je het gebruikt.
Ik heb altijd de volgende theorie gehoord : een zwaluwverbinding kan je maar langs 1 kant lostrekken, en die zet je dan ook in de richting waarop er geen krachten worden uitgeoefend.

Bij een lade bijvoorbeeld kan het voorste en het achterste plankje loskomen door de beweging van hetgeen erin zit. (ik herinner mij nog de tekening van een bal die in een schuif constant heen en weer rolt. Hier steek je dan de staarten naar voor en achter, en de nesten links en rechts, want in die richting gaan ze niet loskomen.

Voor de rest maakt het niet veel uit eigenlijk. (maar zoveel zwaluwen maak ik nu ook niet, iemand anders heeft allicht een andere uitleg)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.