Waxinelichthouders

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Regelmatig hou ik kleine stukjes hout over die ik niet meer kan gebruiken voor snijplanken.
Vandaag enkele stukjes maar eens afgekort op 10 x 10 cm en vervolgens de CNC machine maar eens aangeslingerd met dit als resultaat;

Waxinelichthouder fles (2).jpg

De 4 korte sleufjes zijn dieper uitgefreesd. Deze zorgen voor toevoer van zuurstof.

Waxinelichthouder fles (3).jpg

Groet,
Jan
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Om de bodem van de flessen te krijgen heb ik een flessensnijder gemaakt. Zie foto's.
Nadat er een mooie cirkel op de fles staat is de bodem met de warm / koud methode eenvoudig te verwijderen.

Drie lagers en een glassnijder
Flessensnijder (1).jpg

De glassnijder onder een hoek van 30 graden geplaatst.
Flessensnijder (2).jpg

Groet,
Jan
 

paulus

Actieve deelnemer
29 dec 2011
82
4
Wijchen
Euh...... ik ben redelijk bedreven in glassnijden, maar wat bedoel je met de warm/koud methode?

Overigens strakke en 'mooi de aandacht trekkende' waxinelichthouders.

Groet Paul
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Had net even het filmpje op youtube bekeken. Klopt dat het ook op die manier kan (blijkt wel uit het filmpje...)
De rand van de fles wordt op die manier wel erg rafelig.
Er stond echter ook een filmpje dat met behulp van stroom een draad wordt verhit, waardoor uiteindelijk ook de fles doormidden gaat.
Deed me er aan denken dat ik een "plexiglas buiger" heb gemaakt met hetzelfde principe.
Dus weer even snel de schuur in gegaan en proberen...
Op de foto's zie je op de achtergrond de fles waar de bodem al uit was. Van die fles heb ik nog een randje "afgebrand".
Dat randje staat vooraan op de foto. De gloeiende spiraal is mijn plexiglas buiger.

Fles snijden (1).jpg

Fles snijden (2).jpg

Mijn excuus voor het feit dat het niets meer met hout te maken heeft...

Groet,
Jan
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
De methode met het draadje werkt goed, maar dan moet je niet zo'n grove draad nemen en geen terpentine, maar wasbenzine gebruiken.
Je krijgt dan ook een mooiere rand.

Had net even het filmpje op youtube bekeken. Klopt dat het ook op die manier kan (blijkt wel uit het filmpje...)
De rand van de fles wordt op die manier wel erg rafelig.
Er stond echter ook een filmpje dat met behulp van stroom een draad wordt verhit, waardoor uiteindelijk ook de fles doormidden gaat.
Deed me er aan denken dat ik een "plexiglas buiger" heb gemaakt met hetzelfde principe.
Dus weer even snel de schuur in gegaan en proberen...
Op de foto's zie je op de achtergrond de fles waar de bodem al uit was. Van die fles heb ik nog een randje "afgebrand".
Dat randje staat vooraan op de foto. De gloeiende spiraal is mijn plexiglas buiger.

Bekijk bijlage 33601

Bekijk bijlage 33602

Mijn excuus voor het feit dat het niets meer met hout te maken heeft...

Groet,
Jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.