Verbinding tuintafel tussen blad en zijwanden

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Hey allen,

Dit weekend wil ik van start gaan met het maken van een tuintafel in grenen hout. Graag wou ik een tafel maken gelijkend op onderstaande afbeelding.

1_ok.jpg


Nu wou ik ze graag zodanig maken dat de zijkanten van de tafel demonteerdbaar zijn voor bv. ’s winters in de garage op te kunnen bergen of bv makkelijk te kunnen verhuizen... Nu had ik niet meteen een goede oplossing om deze verbinding zeer stevig te kunnen maken en min of meer nog de vrijheid te behouden om de hoek in te stellen zodat de zijkanten zeker haaks op het blad staan.
Hebben jullie ideën om een sterke verbinding te maken die nadien los te maken is? Eventueel afbeeldingen van hoe jullie tafels gemaakt zijn ?

Thanks !
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Ik zou in het blad aan de kopzijde een stokmoer in schroeven op 2/3 van de hoogte. En dan de zijde vast zetten met een hulsmoer die iets verdiept ligt.

In de midden van het blad een regel op zijn kant van 10 cm hoog om de doorbuiging op te vangen van het blad.
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Daar had ik nog niet aan gedacht :)
Maar het grenen hout dat ik wil gebruiken is slechts 22mm dik. Is dat niet te weinig om een bout aan de kopse kant in te steken ? of begrijp ik het verkeerd ? (zie onderstaande afbeelding)

foto.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Je kan een lat in de inwendige hoek aan een kant lijmen, dan heb je meer "vlees" . 10 cm terughouden van de rand, dan is het redelijk onzichtbaar.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Inderdaad zou zou ik het doen bij een balkmaat van 50/63 mm. Die hulsmoer is er ook met een cilinderkop. (Volgens mij meer gebruikelijk dan met verzonken kop)

22 mm dik wordt wel erg krap inderdaad. Zou het dan halverwege plaatsen. En onderaan twee keer een vast regel onder het blad zetten van 22x100. Als je daar onderin ook een stokschroef/hulsmoer verbinding doet lijkt het mij stevig zat.

Nadeel is dat de hulsmoer in het hout word gedrukt. Misschien een grote maat rampa moer waarbij je de metrische schroef opboort tot de buitenmaat van de hulsmoer. Dan krijg je een prima verbinding die je jaarlijks los en vast kan maken.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
even rekening houdend met een balkje in de lengte onder het blad, die ook aan de uiteinde dwars eronder zetten en dan met scharnieren de zijkant daaraan vastzetten, je kan eventueel nog een locking schroef door het balkje heendraaien zodat de zijkanten niet zomaar naar binnen kunnen klappen, is wel makkelijk opbergen.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Op de foto hebben ze volgens mij een balk in de binnenhoek geplaatst die van beide kanten vast geschroeft is. Let wel op dat de verstek verbinding eigenlijk altijd open komt te staan (net als op de foto) omdat het hout vaak niet droog genoeg is en door de wisselende lucht vochtigheid.
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Voor het open trekken van de bank heb ik inderdaad ook een klein beetje bang... Zeker omdat dit een naad is die niet verlijmd zal worden als de zijkant opsplitsbaar moet zijn...Vandaar dat ik de bank waarschijnlijk zonder verstek zal maken...
Iets minder mooi naar mijn mening, maar nog altijd mooier dan een verstek dat niet mooi aansluit... :)

Ik was anders aan het denken om de verbinding zo te maken :
(de groene lijnen is waar de balken verlijmd zijn)
In de bovenste balk zou een inslagmoer zitten zodat niets aan de bovenzijde van het tafelblad zichtbaar is.
foto 2.jpg
 

Bijlagen

  • foto 2.jpg
    foto 2.jpg
    51,4 KB · Weergaven: 105

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.