Sesam open u! Ofwel de bouw van een dubbele poort.

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Van een familielid kreeg ik het verzoek om naast het huis een schutting te plaatsen en een dubbele poort. Na wat uitzoekwerk viel de keus op een bevelsiding schutting. Om deze niet zo saai en eindeloos te laten lijken heb ik voorgesteld om hier robuuste palen tussen te plaatsen. Materiaal: Lariks onbehandeld, zodat dit mooi kan vergrijzen.

Schutting.jpg
Om een goed idee van het geheel te krijgen, een schetsje gemaakt in sketch-up.
De schutting was redelijk snel gerealiseerd. Om de kosten en eigen inspanning te drukken heb ik een voorbeeld genomen aan de lage lonen landen. Het inzetten van kinderen :eek:
Foto 07-07-15 14 22 34.jpg
Voor de geschokte onder de lezers: het zijn mijn neefje en nichtje die met plezier hebben geholpen! :cool:
Met die vereende krachten was het klusje snel geklaard.
Foto 08-07-15 17 30 26.jpg
Ondertussen had m'n neefje de opsluitbanden weer teruggelegd om deze samen met opa in te graven. ;)
Toen werd het tijd voor de poort.
Foto 18-07-15 13 12 03.jpg
Eerst de pennen en gaten van het frame aftekenen.
Dan de gaten maken.
Foto 18-07-15 14 10 15.jpg
Hier kwam de onlangs op de kop getikte vierkante gatenboor van Record Power goed van pas. Gaat een stukje sneller dan met de hand de gaten maken. ;)
Met de zaag de sponningen zagen.
Foto 21-07-15 11 27 25.jpg
Tja, nog geen goede frees....... dus met het handje uitbeitelen. :(
Maar goed, na een hoop vergeten foto's kon de boel in elkaar voor het droogpassen.
Foto 24-07-15 12 20 36.jpg
Foto 24-07-15 12 27 26.jpg
Nu hopen dat het van de week een keertje goed weer wordt om de poorten definitief te verlijmen en te plaatsen.
Wordt vervolgd......
 

educes

Actieve deelnemer
12 dec 2013
44
0
Ziet er mooi uit Ronald.
Een nieuwe tuinpoort staat hier ook op het programma.
ik vroeg me af wat de dikte van de stijlen en regels van de poort is. Evenals de verticale latten die de poort opvullen.
zitten deze in een sponning rondom rond?
Staan deze latten koud tegen elkaar met aan de voorzijde een afgeschuind kantje aangefreesd?

alvast bedankt voor je respons en veel succes met de plaatsing.

mvg

Eli
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Mooi!
Hier komt er ook een stuk nieuwe schutting ergens volgend jaar. Ik blijf dus wel wat afkijken :cool:
Hoe is de schutting bevestigd aan de palen? Op een extra frame tussen de palen dat niet zichtbaar is op de pics?
Heb je enkel aan één kant beschutting gezet?
Teer op de palen en direct de grond in of toch nog wat beton gegoten er rond?
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ziet er mooi uit Ronald.
Een nieuwe tuinpoort staat hier ook op het programma.
ik vroeg me af wat de dikte van de stijlen en regels van de poort is. Evenals de verticale latten die de poort opvullen.
zitten deze in een sponning rondom rond?
Staan deze latten koud tegen elkaar met aan de voorzijde een afgeschuind kantje aangefreesd?

alvast bedankt voor je respons en veel succes met de plaatsing.

mvg

Eli

Beste Eli,
Hierbij de houtmaten. Deze vloeien voort uit het, in de buurt van realisatie, standaard verkrijgbare afmetingen.
Het frame van de poort bestaat uit balken van 50x150mm. De schoor is een balk van 50x150mm die ik doormidden heb gezaagd. Zowel het frame als de schoor verbonden middels pen en gat.
De vertikale planken zijn dubbel lipplanken, afmeting 18x190mm. Aan de voorzijde zit een sponning, achterzijde koud tegen elkaar. Deze heb ik rondom in een sponning (10mm breed, 15mm diep) in het frame laten vallen.
Het hout heb ik verder niet geschaafd of van vellingkanten voorzien om het robuuste uiterlijk te handhaven. Dat is een keuze geweest. Wellicht dat ik een volgende keer voor de "gelikte" variant, schaven en velling kantje, zou kiezen.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Mooi!
Hier komt er ook een stuk nieuwe schutting ergens volgend jaar. Ik blijf dus wel wat afkijken :cool:
Hoe is de schutting bevestigd aan de palen? Op een extra frame tussen de palen dat niet zichtbaar is op de pics?
Heb je enkel aan één kant beschutting gezet?
Teer op de palen en direct de grond in of toch nog wat beton gegoten er rond?

Beste Swake,
De grote staanders zijn 150x150mm en staan circa 3 meter uit elkaar. De bevel slidings ofwel rabatdelen zijn bevestigd op kleine (tussen)staanders 70x70mm welke h.o.h. 1.000mm staan. Aan weerszijde van de grote staanders heb ik gehalveerde kleine staanders (70x70mm) bevestigd. De delen van de staanders welke in contact komen met de grond heb ik voorzien van zwarte lak/ teer tot circa 100mm boven maaiveld tegen (versneld) rotten.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Hij is af!!!
Vrijdag was het eindelijk goed weer om de poortdelen naar de locatie te transporteren en in elkaar te lijmen. Vervolgens de geheugen monteren en de bladen ophangen en nastellen.
Zie hier het resultaat.

image.jpg
De tuinzijde

image.jpg
De straatzijde

Gisteren nog even terug geweest om de bladen na te stellen, waarmee ook het kleine hoogteverschil dat er tussen de bladen zat is weggewerkt.
Ik had nog niet eerder een poort of deur gemaakt en ben eigenlijk best wel een beetje trots. Het ziet er beter uit dan verwacht! :eek:
 

pieter1974

Actieve deelnemer
26 mei 2015
41
0
In de buurt van Den Bosch
Goed gelukt.
Ging het goed met die 2 palen waar de poort aan hangt toen je de poort er in gehangen had. Met zo'n gewicht lijkt het me dat die wel wat naar binnen gaan hangen waardoor de poort niet lekker sluit.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Goed gelukt.
Ging het goed met die 2 palen waar de poort aan hangt toen je de poort er in gehangen had. Met zo'n gewicht lijkt het me dat die wel wat naar binnen gaan hangen waardoor de poort niet lekker sluit.

Beste Pieter,

De paal waar de poort aan hangt is 150x150mm en zit circa 1 meter in de grond. Omdat deze nog niet zolang geleden was aangebracht is de paal heel iets naar binnen gekomen. Daar had ik al rekening mee gehouden. Het was ook de reden van het nastellen een dag later. Ik vermoed dat hij nog heel iets verder komt, maar ook dat kan worden opgevangen. De pennen van het geheng zijn nastelbaar...... :cool:
 

RichardvE

Actieve deelnemer
3 jul 2013
50
0
Boskoop
Mooie poort en schutting!
Ben benieuwd hoe de schutting er aan de achterkant uitziet. En dan met name hoe je de planken hebt bevestigd aan de palen. Ik wil namelijk exact zo'n zelfde schutting gaan plaatsen.
Ook met de grote palen om het langgerekte een beetje te breken.
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Mooi gedaan, volgende keer alleen je planchetten verdelen links en rechts zou ik doen maar dat is maar wat je zelf graag ziet natuurlijk of welke reden dan ook.

Groeten
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Mooie poort en schutting!
Ben benieuwd hoe de schutting er aan de achterkant uitziet. En dan met name hoe je de planken hebt bevestigd aan de palen. Ik wil namelijk exact zo'n zelfde schutting gaan plaatsen.
Ook met de grote palen om het langgerekte een beetje te breken.

Beste Richard,
Aan de palen heb ik regels bevestigd (ca30x70mm).
image.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.