Vloer werkplaats

educes

Actieve deelnemer
12 dec 2013
44
0
Beste forumleden,

Gezien onze garage altijd vol stond met fietsen, tuinmeubilair, grasmaaier,... was klussen in de garage nooit echt een optie. Vorig jaar dan maar besloten achteraan de tuin een tuinhuis te plaatsen met de bedoeling dit echt als werkplaats te gebruiken. deze zomer staat de verdere afwerking /inrichting op het programma en hierbij heb ik toch wel een vraagje mbt de afwerking van de vloer.

Het tuinhuis werd geplaatst op een betonnen vloerplaat (4 X 5m) met een dikte van 15cm. Deze ligt vrij vlak en het idee is deze met vloerverf af te werken. Om ondermeer het onderhoud te vergemakkelijken vraag ik me af of het een goed idee zou zijn om deze eerst te voorzien van een laagje egaline alvorens de vloerverf erop te zetten.
is dit volgens jullie een goed idee of orde dat pelletje melamine alleen maar een fragiele laag waar stukjes afspringen als ik eens iets laat vallen?

alvast bedankt voor het advies!

mvg

Eli
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    101,2 KB · Weergaven: 433

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Egaline is pas nodig indien de oppervlakte nu niet perfect glad is. Het is best stevig spul, wel een bekend merk nemen en scrupuleus de gebruiksaanwijzingen opvolgen.
Daarna afwerken met epoxy 'garage-verf'.

Persoonlijk zou ik toch voor tegels gaan. In de massa gekleurde tegels zijn te vinden voor minder dan 10€/m² en daar heb je nooit geen omkijken meer naar.
 
A

Athanor

Guest
Hou er wel rekening mee dat een gladde vloer tot ongelukken gaat leiden als je er zaagsel op hebt liggen. Voor dat je het weet slip je bij een ongelukkige stap en lig je met je kin op je cirkelzaag:mad: Boodschap is dus: maak een stroeve vloer!!


Fons
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
63
Ik zou remix egalisatie mortel nemen. Kijk wel eerst hoe groot de hoogte verschillen zijn.

Hou er wel rekening mee dat een gladde vloer tot ongelukken gaat leiden als je er zaagsel op hebt liggen. Voor dat je het weet slip je bij een ongelukkige stap en lig je met je kin op je cirkelzaag:mad: Boodschap is dus: maak een stroeve vloer!!


Fons

Je kan in de vloercoating een fijne grid toevoegen om de gladheid tegen te gaan.
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Jefmen hoe werkt z'on egalisatielaag, is dit bruikbaar als eindlaag, slijtage vast genoeg? Kun je de grid gelijk in de egalisatie toevoegen of moet je deze er achteraf over doen?
Nol
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
63
Jefmen hoe werkt z'on egalisatielaag, is dit bruikbaar als eindlaag, slijtage vast genoeg? Kun je de grid gelijk in de egalisatie toevoegen of moet je deze er achteraf over doen?
Nol

Je zou de egalisatie mortel wel als mogelijke eindlaag kunnen gebruiken. Vraag dat altijd even na bij de leverancier. Het grid zou ik er achteraf in een vloercoating doen. Waar je ook de vloer mee afsluit tegen vocht en andere dingen.
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
In mijn werkhok ligt een cementdekvloer die niet helemaal glad en vlak is. Vooral het laatste het niet vlak zijn vind ik vaak lastig. Mijn plan was eigenlijk om er een epoxielaag overheen te gieten maar wellicht dat een egalisatiemortel ook voldoet. Deze lijkt me handiger te verwerken en is goedkoper. Eigenlijk zit ik in dubio wat nu de beste keus is.
gr. Nol
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
63
Met een egalisatie kan je de vloer strak krijgen. ik weet niet of je het helemaal vlak krijgt met een epoxy vloer.
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Een vlakke vloer is heel belangrijk, dit merk je pas hoe lastig het is als je vloer ongelijk is. Als ik met egalisatiemortel vlakken en voldoende bescherming kan verkrijgen dan denk ik dat ik hiervoor ga. Is de dikte van deze laag nog van belang voor de stootvastheid, of is een 3 mm laag voldoende?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Ik zou 'm persoonlijk iets dikker maken. Als je 'm per ongeluk beschadigd en die beschadiging is dan 3 mm, brokkelt de vloer sneller af. Zorg dat je vloer goed schoon is, zodat de mortel goed kan hechten. Vooral organisch materiaal moet er onderuit, anders krijg je echt problemen. Niet gelijk, maar uiteindelijk kan het voor schade zorgen. Egalisatie is bedoeld als onderlaag voor verdere afwerking, zoals tegels, dus ja, het is sterk, maar ik heb m'n twijfels over de uiteindelijke sterkte als het gaat om gebruik als eindlaag.

Voor slipvastheid kan je ook een zachte bezem over de verhardende vloer halen. Een lichte streep is voldoende. Dat is wat lastig als je bij de deur staat en je verre hoek is bijna 6,5m weg, maar het is een mogelijkheid.. :)
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
En zorg dat je de droge ondervloer goed primed.
Ik heb dat een keer nagelaten en dat resulteerde in een zwakke egalisatielaag.
Het spul moet lang vochtig blijven om goed uit te harden (zoals alle cementgebonden mortels) Dus zorg dat de ondergrond het vocht er niet kan zuigen en dat het ook niet te hard verdampt. idealiter een dag erna natsproeien en afdekken met folie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.