Zaagtafel gemak: The Super Sled

AltaSilva

Actieve deelnemer
5 feb 2010
32
0
Z.O. Brabant
Dag beste medeforumleden.
Na het nodige aan teleurstellingen gevroten te hebben inzake de boel net niet haaks en evenwijdig kunnen zagen, ben ik na lang internet surfen uitgekomen bij een heel aardig gemakje, de zogeheten Super Sled van Woodworking Magazine en EagleLake.
Te vinden aan de volgende URL (hopelijk komt die correct en volledig 'door'):
http://www.eaglelakewoodworking.com/pos ... -Sled.aspx.
Daar staan ook nog wat doorklikjes op. Is wel allemaal Engelstalig.
Ik heb dat ding in aangepaste vorm (na)gemaakt, aangepast op mijn Festool Basis 1A zaagtafel en omgezet naar metrische maten voor de gaten, gleuven, bouten en moeren.
Als je netjes werkt is een hoeknauwkeurigheid van beter dan 0,1mm op een meter te behalen.
Ik heb die sled nu een week of twee in gebruik en ben er zeer enthousiast over.

Zijn er ook nog minpunten te noemen?
Ja, maar niet aan de sled zelf, mijn ongenoegen gaat vooral uit naar de enorme hoeveelheid ronduit slecht hout in het algemeen en multiplex in het bijzonder, wat er te koop is.
Ben je dan echt genoodzaakt tri- en multiplex van vliegtuigkwalitiet aan te schaffen?

Met groet

AltaSilva
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
multiplex is een product dat je echt bij een goede handelaar moet kopen.
Niet van die Aziatische meuk maar goed spul.

Wij verkopen multiplex waar eigenlijk nooit problemen mee zijn, maar soms zagen we wel eens wat voor "bevriende" bedrijven en dan loopt je zaag er op vast zo'n spanning zit er in :roll:
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Wij verkopen multiplex waar eigenlijk nooit problemen mee zijn.

Wat is dat dan voor een soort multiplex.????

albert
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
diverse soorten ;)
Ecoplex
Lightplex
Berkenplex
Betonplex
Beukenplex
Vurenplex
Merantiplex
Okoume

Zie de website van IBOMA ;) Ik werk bij IJsselfoort (.nl)
 

iMarc

Actieve deelnemer
31 aug 2009
30
0
Beste AltaSilva,

Zou je eens was foto's willen plaatsen van het resultaat? Uiteraard heb ik de video's bekeken, maar ben benieuwd wat jij hebt gefabriceerd. Ik heb zelf namelijk ook een Basis 1A van Festool.

Groet,
Marc
 

AltaSilva

Actieve deelnemer
5 feb 2010
32
0
Z.O. Brabant
iMarc zei:
Beste AltaSilva,

Zou je eens was foto's willen plaatsen van het resultaat? Uiteraard heb ik de video's bekeken, maar ben benieuwd wat jij hebt gefabriceerd. Ik heb zelf namelijk ook een Basis 1A van Festool.

Groet,
Marc


Maar natuurlijk.
Ik hoop dat ik het goed doe, de plaatjes spreken goeddeels voor zichzelf, lijkt mij.
Wel nog enkele opmerkingen.
In de oorspronkelijke Amerikaanse versie worden nogal forse bouten gebruikt, 3/8 en zo. Mij leek M6 meer dan genoeg, waarschijnlijk gaat het ook met M4 nog goed.
T-track is hier quasi onmogelijk te krijgen, ik heb mij 'beholpen' met Alu-rail zoals in hangende kapstokken wordt gebruikt. Is wel vrij prijzig, denk aan zo'n 15 Euro de meter.
Voor de T-bolts ben ik uitgeweken naar M6 slotbouten met wat afgevijlde koppen. Passen bovenbdien mooi in die kapstok-rails.
Tja, en dan krijg je ook nog wat multiplex van bedenkelijke kwaliteit in beeld plus een gemold freesje.

Dan hier de plaatjes.

Met groet,

AltaSilva

Attached files
 

AltaSilva

Actieve deelnemer
5 feb 2010
32
0
Z.O. Brabant
Maar natuurlijk.
Ik hoop dat ik het goed doe, de plaatjes spreken goeddeels voor zichzelf, lijkt mij.

Eh ja, dat ging dus niet goed, slechts een van de 15 plaatjes, de laatse, is meegekomen.
Wat een gelazer toch altijd om plaatjes op fora geplaatst te krijgen.
Hoe moet dat hier, meer dan een plaatje tegelijk plaatsen?



Met groet,

AltaSilva[/quote]
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
AltaSilva zei:
Maar natuurlijk.
Ik hoop dat ik het goed doe, de plaatjes spreken goeddeels voor zichzelf, lijkt mij.

Eh ja, dat ging dus niet goed, slechts een van de 15 plaatjes, de laatse, is meegekomen.
Wat een gelazer toch altijd om plaatjes op fora geplaatst te krijgen.
Hoe moet dat hier, meer dan een plaatje tegelijk plaatsen?



Met groet,

AltaSilva
[/quote]

je foto's ergens uploaden en dan hier de links onder elkaar plaatsen ;)
 

AltaSilva

Actieve deelnemer
5 feb 2010
32
0
Z.O. Brabant
AltaSilva zei:
Maar natuurlijk.
Ik hoop dat ik het goed doe, de plaatjes spreken goeddeels voor zichzelf, lijkt mij.

Eh ja, dat ging dus niet goed, slechts een van de 15 plaatjes, de laatse, is meegekomen.
Wat een gelazer toch altijd om plaatjes op fora geplaatst te krijgen.
Hoe moet dat hier, meer dan een plaatje tegelijk plaatsen?



Met groet,

AltaSilva
[/quote]


Allez, proberen we het nog een keer.
kijken of het nu wel wil lukken..... posting.php?mode=quote&f=1&p=11987#
En tja, dan blijkt het bij vijf stuks eninde verhaal.
Okay, maken we er gewoon nog postings bij, toch?

AltaSilva

Attached files
 

AltaSilva

Actieve deelnemer
5 feb 2010
32
0
Z.O. Brabant
AltaSilva zei:
Allez, proberen we het nog een keer.
kijken of het nu wel wil lukken..... posting.php?mode=quote&f=1&p=11987#
En tja, dan blijkt het bij vijf stuks eninde verhaal.
Okay, maken we er gewoon nog postings bij, toch?

AltaSilva

Uh-oh,
Dat gaat dus wel, maar ze worden geplaats in een volgorde precies andersom als waarin je ze uploadt.
Huuuuhhhh.

Goed, gaan we weer, achterstevoren uploaden zodat ze in de juiste volgorde verschijnen, hopelijk.

AltaSilva

Attached files
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
De t-racks met toebehoren zijn ook te koop bij fine-tools.com in Duitsland. Ik heb daar al 3 maal besteld en de levering is keurig en snel. Verzendkosten vallen ook mee.
 

iMarc

Actieve deelnemer
31 aug 2009
30
0
Hartelijk dank voor het plaatsen van de foto's. Rest
mij nog één vraag: bevalt het? Zie je het echt als een verrijking/verbetering van je zaagtafel?

Groeten, Marc
 

AltaSilva

Actieve deelnemer
5 feb 2010
32
0
Z.O. Brabant
iMarc zei:
Hartelijk dank voor het plaatsen van de foto's. Rest
mij nog één vraag: bevalt het? Zie je het echt als een verrijking/verbetering van je zaagtafel?

Groeten, Marc


Oh zeker!
Ondanks het kwalitatief inferieure multiplex -het 'trekt' nogal- waar ik mijn super sled mee heb gemaakt, ben ik zeer content met die super sled.
Al heel wat gemakken of delights heb ik in mijn leven voorbij zien komen, de meeste daarvan stelden al snel teleur danwel maakten bij lange na niet waar wat ze beloofden, gingen snel kapot of bleken veel minder handig dan op het eerste zicht leek, maar die super sled is van een andere orde. Echt, ik vind het een aanrader voor zo ongeveer iedere timmeraar.
Met die super sled maak je zo even een afkortje, een haaksje, blokjes ongeveer zo groot als een lucifersdoosje zijn ook zo gepiept. Nou, dat was met de standaard festool basis 1A met daarin een cirkelzaag op z'n kop, wel anders. En dankzij die gleuven met slotbouten is het vastklemmen zo simpel en gemakkelijk geworden, dat je dat ook echt doet. Sterk veiligheid verhogend.

Dan nog even een paar woorden over T-Track.
Het T-Track wat Baptist aanbiedt lijkt zo te zien inderdaad erg veel op het T-Track van o.a. Rockler en Incra. Als je bij Baptist naar de afmetingen kijkt kom je tot de ontdekking dat daar geen enkele metrische, maar ook geen 'imperial', boutkop of moer in past. Je moet echt die speciale T-bolts erbij hebben.
Dat bezwaar heeft het 'kapstok' profiel wat ik heb gebruikt niet. De kop(diameter) van een M6 slotbout is slechts 2 millimeter te groot en dat is gemakkelijk netjes eraf te slijpen of vijlen.

Wel denk ik over enige tijd er nog eens één te gaan maken, van echt goed multiplex. Maar dat gaat nog niet op korte termijn zijn.

Groet en eventuele nabouwers, succes ermee.

AltaSilva.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.