motor freesmachine

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
De motor van mijn freesmachine loopt verkeerd om, wie weet hoe ik deze andersom kan laten lopen?
Ik heb een oude freesmachine opgeknapt en een andere motor opgezet maar nu loopt deze verkeerd om.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Bij een "gewone"3-fase motor is het heel simpel, gewoon 2 (willekeurige) fases wisselen.
Makkelijker gezegd de draad op de U(L1) en de V(L2) wisselen. Dit kan in de stekker of in het motoraansluitboxje.
(De aarde nooit !!!!!! wisselen.)
 

DKM

Actieve deelnemer
25 mrt 2010
35
0

tuoh

Oud hout
meubelmaker29 zei:
De motor van mijn freesmachine loopt verkeerd om, wie weet hoe ik deze andersom kan laten lopen?
Ik heb een oude freesmachine opgeknapt en een andere motor opgezet maar nu loopt deze verkeerd om.

Hoe is de motor opgebouwd? zit de nieuwe motor op de zelfde manier op de machine als de oude?
Als je de nieuwe motor bijvoorbeeld monteert met de riemschijf naar boven terwijl de oude motor net andersom geplaatst was dan weet je het wel.

André
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
@DKM, je hebt niet goed naar de foto's gekeken, hier gaat het wel degelijk om een enkelfasig aangesloten motor.
De bovenste kabel is de kabel waar de stekker aan zit. De onderste kabel gaat naar de condensator.

ps. Tuoh heeft ook een goed punt.

Maar zoals vaker gezegd, wil je een echt goed antwoord: plaats foto's van de opstelling, de aansluitingen en van het motorplaatje.
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Ik kon geen scherpe foto krijgen van het type plaatje dus heb ik de gegevens maar opgeschreven,
1 ph - hz 50 ip54
Esr90s2 B3
v230
kw 1,5 2 hp
A91 cos 0,92
Ca F 140 v280
Cd F 35 v400
2900 rpm 24 kg

heb wel aantal fotos gemaakt maar kan ze hier niet opkrijgen zal even kijken of ik het voor elkaar kan krijgen
 

AltaSilva

Actieve deelnemer
5 feb 2010
32
0
Z.O. Brabant
meubelmaker29 zei:
De motor van mijn freesmachine loopt verkeerd om, wie weet hoe ik deze andersom kan laten lopen?
Ik heb een oude freesmachine opgeknapt en een andere motor opgezet maar nu loopt deze verkeerd om.


Ah, wat een aardige kwestie.
Aardig vanwege de aspecten die eraan kleven, niet aardig voor degeen die 'er mee zit'……..

Even wat theorie.
Het electriciteitsnet in W Europa is een 50Hz wisselstroom net, d.w.z. 50 maal per seconde verandert de polariteit.
Voor de overzichtelijkheid even simpel houden, bij een electromotor bedoeld voor wisselstroom, zal het toerental door die 50Hz worden bepaald en niet zoals bij gelijkstroommotoren, door de aangeboden spanning, het aantal volts.
Een synchroon type motor volgt die 50Hz precies, draait 50 of 25 of 12,5 of 6,25 enzovoort omwentelingen per seconde oftewel 3000, 1500, 750, 375 enzovoorts omwentelingen per minuut.
Dat soort motoren komt maar moeilijk op gang en bij overbelasting kan hij de 50Hz niet meer volgen en valt stil. In de meeste gevallen vinden we dat wat onhandig. Vandaar dat je synchroonmotoren maar beperkt tegenkomt.
Een asynchroon type motor wil de 50Hz ook volgen, echter, die loopt altijd iets achter, die 'slipt' een beetje, enkele procenten, en dat hoort zo. Die slip kan en mag onder belasting toenemen. Bij dit type motoren kom je toerentallen tegen van zoiets als 2880, 1440, 720 enzovoorts omwentelingen per minuut. In mijn voorbeeld komt dat overeen met een slip van 4 procent.
Net als de synchroonmotor komt een asynchroonmotor uit zichzelf niet op gang.
Maaaarrrrr, in geval van een asynchroonmotor bestaat daar een elegante truuk voor, namelijk de aanloop condenstaor.
Een condensator veroorzaakt een faseverschuiving waardoor er als het ware een hulpduuwtje ontstaat dat net even uit de pas loopt met de echte electrische hoofdduuw die precies met de 50Hz in de pas loopt.
Dat hulpduuwtje wordt naar een speciaal voor dat doel aangebrachte hulpwikkeling gevoerd. Bij elkaar is dat doorgaans genoeg om de boel op gang te krijgen.
Draait de zaak eenmaal, dan is de hulpwikkeling niet meer nodig en wordt dan ook doorgaans automatisch uitgeschakeld. Door een tijdschakelaar of een centrifugaalschakelaar.
Als je de aansluitingen van de hulpwikkeling omdraait komt dat hulpduuwtje nog steeds zoals verwacht, echter wel 'de andere kant op' met als gevolg dat de elelctromotor het aanzetduutje ook de andere kant op krijgt, met andere woorden, de draairichting keert om. Dit kan alleen bij het aanlopen plaatsvinden, je kunt op die manier NIET tijdens het bedrijf de draairichting veranderen.

Op de link
viewtopic.php?f=1&t=1424&p=10872&hilit=aansluiting+draaibank+motor#p10872
genoemd door Frank en DKM, zie je een stel plaatjes van het aansluitkastje op een electromotor van het asynchronetype. Je kunt twee koper/messing kleurige stropjes onderscheiden, ongeveer evenwijdig met de koelribben op het motorhuis, met aan het ene stropje een bruine draad met een blauw hulsje en op het andere stropje een blauwe draad met een blauw hulsje. Dat zijn de voedingsdraden die (via een aan/uit schakelaar) van de 230 Volt komen.
De twee schroefeinden met moertjes waar die twee zojuist genoemde draden aan bevestigd zijn, dus die op laten we zeggen twee uur en acht uur, vormen de einden of aansluitingen van de hoofdwikkeling. De twee andere schroefeinden met moertjes, op laten we zeggen vijf uur en elf uur, vormen de einden of aansluitingen van de serieschakeling aanloopcondensator met hulpwikkeling.
Op het plaatje verbindt het ene stropje elf uur met twee uur, het andere stropje verbindt vijf uur met acht uur.

Als je de draairichting wilt omkeren, dan moet je in het geval zoals getoond in de bovengenoemde plaatjes de twee stropjes verleggen.
Het ene stropje moet van twee uur naar vijf uur komen, het andere stropje van acht uur naar elf uur.

In pricipe heel simpel, practisch kan dat nog wel eens tegenvallen vanwege de beperkte ruimte waarin je moet priegelen en draadjes die losschieten.
Maak dus vooraleer je begint een (voor jezelf) DUIDELIJKE schets van hoe het zat, geef duidelijk de kleuren en dikts van de draden aan en vanwaar ze komen en waar ze naartoe gaan. Een foto maken (erbij, niet in plaats van…..) kan zo z'n voordelen hebben mocht er wat losspringen.

In geval van Meubelmaker29 gaat het om een motor van een frees.
Met een waarschijnlijkheid van meer dan 9 op 10 zit daar een asynchroonmotor in als aandrijving. In het aansluitkastje op/aan/van die motor zal het er met dezelfde waarschijnlijkheid zo uitzien als zojuist beschreven, d.w.z. er zijn twee stropjes of jumpers te onderscheiden en vier in een vierkant opgestelde schroefeinden c.q. contactpinnen voor de jumpers.

Nu moet het lukken om de draairichting omkering tot een succesvol einde te brengen, lijkt mij.
Mocht je jezelf in deze kwestie met electriek niet voldoende vertrouwen, dat is beslist geen schande, haal er dan een electriciën bij die verstand en ervaring heeft met electromotoren. Is altijd beter dan zelf een opneker krijgen of nog erger, dat de boel uitfikt.

Sterkte

AltaSilva
 

AltaSilva

Actieve deelnemer
5 feb 2010
32
0
Z.O. Brabant
Oeps, net even te rap gereageerd.
In de motor van meubelmaker29 zitten twee condensatoren, een Ca (de aanloopcondensator) en een Cd, dat is een condensator om de cos phi dichter bij 1 (één) te krijgen en te houden.
Doorgaans zit die Cd in serie of parallel met de hoofdwikkeling, d.w.z. valt weinig aan 'om te keren'.

Er is toch nog een redelijke maar kleiner dan 9 op 10 kans dat er in het aansluitkastje iets te vinden valt wat lijkt op vier in een vierkant geplaatste schroefeinden en twee stropjes.

Probeer echt een goede scherpe foto te plaatsen.

Groet,

AltaSilva
 

AltaSilva

Actieve deelnemer
5 feb 2010
32
0
Z.O. Brabant
meubelmaker29 zei:
Kan ik deze motor andersom laten lopen of kan ik beter naar een andere motor kijken?

Allez beste meubelmaker29, u hoeft die motor niet buiten te doen, die kan wel degelijk naar de door u gewenste kant draaien.
Kwestie van de stropjes juist leggen of verplaatsen. daar moeten we hier op dit forum met z'n allen toch uit kunnen geraken?

Groet,

AltaSilva
 

AltaSilva

Actieve deelnemer
5 feb 2010
32
0
Z.O. Brabant
Beste meubelmaker29 en andere belangstellenden.

Het is bemoedigend.
Er zijn twee stropjes aanwezig, ook is er sprake van 6 in plaats van 4 schroefsteunen/einden.
De fotos van het aansluitkastje die u heeft ingestuurd, dragen zeker bij aan het zoeken naar een oplossing.
Echter, het kroonsteentje zit te veel in de weg, of, verbergt te veel.
Buig dat kroonsteentje over het aanvoersnoer, net zo, buig de afgeknipte en aangepelde bruine en blauwe stukjes snoer naar buiten en maak dan nogmaals fotos en stuur die in. Hoe meer hoe beter.
Bevindt zich wellicht nog wat tekst, een tekeningske of een schema aan de binnenkant van het deksel(tje) waarmee het aansluitkastje normalerwijze is afgesloten? Zo ja, maak daar dan ook een foto van.
Voor het geval de fotos niet scherp willen lukken, uw toestel op macro-stand zetten -vaak aangeduid met het symbool van een bloem- kan soulaas bieden.

't Is wel dringen geblazen in dat aansluitkastje. Is mij een raadsel hoe daar dat kroonsteentje nog bij in past en dan toch het dekseltje dicht weten krijgen......


AltaSilva
 

DKM

Actieve deelnemer
25 mrt 2010
35
0
Ik kan het net zien, 1 stropje op V1 en W1, andere stropje weet ik niet, geen idee of aan de andere kan V2, U2 en W2 altijd hetzelfde zitten.

Links van boven naar beneden in ieder geval

U1
V1
W1
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Heb alles zo.n beetje gewisseld gehad maar hij draait niet andersom.
bruggetjes gewisseld hij bromt alleen maar er komtgeen beweging in.
waar is trouwens dat spoeltjes voor?
 

AltaSilva

Actieve deelnemer
5 feb 2010
32
0
Z.O. Brabant
DKM zei:
Ik kan het net zien, 1 stropje op V1 en W1, andere stropje weet ik niet, geen idee of aan de andere kan V2, U2 en W2 altijd hetzelfde zitten.

Links van boven naar beneden in ieder geval

U1
V1
W1


Beste DKM en meubelmaker29,

Nu begint het voor mij verwarrend te worden.
Ik kan nergens op de fotos de letters U, V en/of W, laat staan de cijfers 1 en/of 2 ontdekken.
Kijk ik verkeerd? Hmmm, heb net nieuwe, sterkere leesstukjes in m'n bril laten aanbrengen.

De aanduidingen U, V en W hebben doorgaans betrekking op de drie wikkelingen van 3 fase motoren, in het kastje met aansluitklemmen tref je dan inderdaad de letters U1 en U2, de uiteinden van de U wikkeling, V1 en V2, de uiteinden van de V wikkeling, W1 en W2, de uiteinden van de W wikkeling aan, waarbij je doorgaans U1 NIET tegenover U2 aantreft, V1 NIET tegenover V2 en W1 NIET tegenover W2.
Gebruikelijk is:

U1 V1 W1
W2 U2 V2

Die ordening blijkt handig voor het aanbrengen van 3 stropjes t.b.v. de keuze ster of driehoek.

Maar goed, meubelmaker29 heeft een monofase motor, althans, dat maak ik op uit wat er tot nu toe over is geschreven.
Ik blijf er bij dat zonder duidelijke fotos van het aansluitkastje èn het typeplaatje, het moeilijk wordt om meubelmaker29 verder op scheut te helpen.
Jammer dat die motor zo vet in de blauwe verf zit, dat verhult nogal veel.


met groet

AltaSilva
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Ik zal morgen even weer nieuwe foto's maken kijken of ze dan duidelijker zijn.
Binnen in het dekseltje staan helaas geen gegevens.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.