even voorstellen

j.verboord

Nieuw lid
13 jul 2012
1
0
Hallo,
Min naam is Joeri. Al enige tijd lees ik met veel plezier de berichten van andere houtbewerkers. Natuurlijk heb ik ook veel nuttige tips, adviezen en ideeën gezien. Om ook een kleine bijdrage te leveren, vind ik het ook leuk om mijn ervaringen hier te delen. Wat is er nu leuker dat met andere die dezelfde hobby te delen.

Ik heb altijd wel interesse gehad in timmerwerk en meubelmaken. Ik heb jaren in de installatiebranche gewerkt en ik vond het altijd erg mooi om te zien hoe interieurbouwers een keuken op maat aan het plaatsen waren of een garderobekast, trap noem maar op. Erg machtig om te zien en daar heb ik echt vakmanschap dacht ik altijd. Je hebt een meubel gemaakt dat iedereen blijft zien en dat is bij de installaties vaak wel anders. Daar wordt alles weggewerkt en zie je niet veel meer van. Bij zo’n meubel moet de afwerking tot in de puntjes zijn want het blijft allemaal zichtwerk.

Een paar jaar geleden heb ik in Maaseik (België) 2 jaar ’s avonds een cursus basis meubelmaken gevolgd. Echt een aanrader voor mensen die ook in de buurt wonen. Het is 1 keer in de week ’s avonds en het is echt een vakopleiding. Je leert er de theorie van houtbewerking en daarnaast ga je natuurlijk meteen aan de slag. Je leert de basisbewerkingen met de hand zoals aftekenen, zagen, kappen enz en daarna ga je aan de slag met machines. Het eerste jaar maak je een krukje van massief eiken en in het 2[SUP]e[/SUP] jaar ga je verder met je vaardigheden verbeteren en meer zelfstandig te werken. Je maakt dan een kastje ook uit massief eiken.

Tijdens de cursus heb ik de smaak echt te pakken gekregen want daarvoor maakte ik ook wel dingen thuis maar dat is toch meer van het niveau zagen en schroeven geen echte houtverbindingen, hout uitzoeken, afwerken enz. Ik heb mijn garage nu meer ingericht als werkplaats om houtbewerking. Het is wel wat behelpen met de ruimte maar het dwingt me wel om goed op te ruimen en om niet aan verschillende dingen tegelijk te beginnen. Ik heb vorig jaar een Scheppach HM2 combi gekocht met een zaagtafelmodule. Na wat revisiewerk en onderhoud moet ik zeggen dat ik echt een hele goede koop is geweest. Ik kan er de meeste bewerkingen goed mee uitvoeren. Daarnaast heb ik zelf een freestafel gebouwd om de bovenfrees onder te hangen. Ik zie genoeg andere die dit ook gedaan hebben op het forum.

Ik heb intussen al diverse dingen gemaakt voor thuis zoals een hoogslaper voor een van de kids, een opbergkast voor hun lego, een paar bijzettafeltjes, houten zuilen voor decoratie en nu ben ik bezig met een overkapping met eiken balken. Ik zal binnenkort wel een paar nieuwe onderwerpen posten met de werkstukken voor zover ik er foto’s van gemaakt heb want dat wil ik nog wel eens vergeten in het heetst van de strijd. Geen onbekend verschijnsel volgens mij als ik zo eens op het forum lees. Tot zover.
1.jpg20150718_201410.jpg20150718_201636.jpg20150720.jpg

20150720_181346.jpg20150720_181333.jpg20150720_181323.jpg
 
A

Athanor

Guest
Welkom op het forum! Leuke introductie en een mooie presentatie van je werk!

Complimenten en veel plezier hier verder!


Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.