betonnen stalramen

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Hallo forummers,

In een voormalige veestal van een klant zitten 7 betonnen stalramen, rond van boven, 6 vaks. Het glas zit er van binnenuit met stopverf in bevestigt, aan de buitenkant zien de ramen er nog keurig uit. Omdat de ruimte nu een woonfunctie heeft kwam de klant met de vraag of ik er voorzetramen voor kan maken of nog een beter idee heb.

Bij het voorzetraam is het het mooist het raamhout zo dun mogelijk te houden, passend bij het betonnen raam. Zijn er nog andere opties die niet schrikbarend duur zijn? Heeft er iemand ervaring met voorzetramen?

Met vriendelijke groet, Bjorn
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Hoi Bjorn,

Aangezien het nu een woonfunctie betreft, is de schuur ook aan de binnenzijde geïsoleerd? Je zou dan een groter kozijn in de voorzetwand kunnen maken, zodat de glasmaat net zo groot is als het betonnen raam. Je ziet vanuit binnen dus altijd het authentieke raam en van buiten zie je niet dat er een voorzetraam zit.

Andere opties zijn bijvoorbeeld een zwart stalen voorzetraam, dat ziet er ook redelijk authentiek uit. Een wellicht goedkopere oplossing is een voorzetraam van bijvoorbeeld Isoglas, echter vind ik dit de minste van deze drie opties, maar dat is persoonlijke smaak.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Nee, er is en komt geen isolatie, het betreft een ongeïsoleerde spouwmuur, bij de ramen zit in principe ook een koude brug, doordat het metselwerk daar van binnen naar buiten doorloopt.
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
bij zo'n koude brug heeft de toepassing van voorzetramen alleen zin om de "koudeval" een beetje weg te halen.
( het gevoel van de koude luchtstroom bij het glas) Echt isoleren doe je niet. Er zijn in aluminium genoeg mogelijkheden; mooi smal profiel, ook gebogen te krijgen.
kijk eens op de site bij belned.nl voor wat inspiratie en prijzen. Er zijn natuurlijk meer leveranciers. Ik zou niet aan hout beginnen; erg bewerkelijk en veelal te grof door de minimale afmetingen die je nodig hebt voor enige stevigheid + een glas sponning.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik zou zelf ook nieuw isolatieglas plaatsen in de betonnen ramen, en het liefst de beton opdikken met iets wat beter isoleert en ook vochtbestendig is. Maar opdrachtgever wil er niet teveel geld aan kwijt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.