Scheppach TFE-30 freeskop

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Misschien een domme vraag maar, kan het kwaad om een opvulring onder de freeskop te plaatsen om meer hoogte te krijgen?

20150720_155901.jpg

20150720_160048.jpg
 
A

Athanor

Guest
Er is een zeker risico aan verbonden als je het hout aan de bovenkant freest en er hout tussen de freeskop en de tafel zit. Door een onverwachte beweging, zoals bijv. optillen zou het als een projectiel weggeschoten kunen worden. Sommige mensen noemen dat "Kickback" Vraagt dus zeer zorgvuldig handelen en het liefst gebruik van een doorvoerapparaat.


Fons
 

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Bedankt Fons, hoewel de foto's een overdreven beeld vormen ter verduidelijking ben ik niet van plan om op de manier van de eerste foto te frezen. Ik zal de tafel omhoog draaien zodat ik de onderkant van het houtwerk kan frezen. Ik stelde de vraag omdat ik zonder opvulring de freeskop net niet boven de tafel kreeg zelfs niet met de tafel op de laagste stand.
 

tuoh

Oud hout
Het kan geen kwaad als er vulringen onder de frees komen te zitten om meer hoogte te krijgen (daar dienen die dingen oa voor) maar hoe hoger de frees komt te zitten hoe meer trillingen dit kan geven op de freesas. Verder is de opmerking van Fons ook belangrijk, frees zoveel als mogelijk langs onder, dat is veel veiliger werken.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ditto wat André zegt, er is helemaal geen probleem met de ringen eronder te steken, maar het is altijd beter om de freeskop zo laag mogelijk op de as te zetten, want hoe hoger je hem zet, hoe verder van de lager: meer stress op de lager en een vermenigvuldiging van de speling/vibraties.
 

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Dank voor de antwoorden. Nu kan ik morgen met een gerust hart wat testjes draaien ;) Omdat ik de freestafel maar incidenteel gebruik is het dan verstandig om de spanning van de riem te halen?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dank voor de antwoorden. Nu kan ik morgen met een gerust hart wat testjes draaien ;) Omdat ik de freestafel maar incidenteel gebruik is het dan verstandig om de spanning van de riem te halen?

Sommigen doen dat, of het echt ook iets helpt weet ik niet.
Wij hebben een maaidorser met ontelbaar vele riemen, allemaal verbonden aan een motor van 200pk, je kan je dus inbeelden welk soort spanning daar op zit.
En die machines staan 11 maanden per jaar stil, en niemand gaat zich amuseren om die na de oogst los te doen. Dat is zoeken naar problemen want de juiste spanning terug vinden is soms erg complex.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Het gat in een scheppach freestafel is niet heel groot en er zitten nog uitsteeksels in waar het inlegplaatje op ligt. Als je een wat grotere freeskop gebruikt, moet je vaak een aantal vulringen gebruiken en het hout onder de frees doorvoeren. Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad. Gewoon het snijgereedschap zijn werk laten doen en beheerst aanvoeren. Als de freeskop redelijk in balans is, denk ik niet dat je veel last zal hebben van trillingen, ik heb het zelf nog nooit gemerkt. En een nieuw lager kost ook maar 10 euro.
 

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Vandaag heb ik wat testjes gedraait en over de lengte frezen gaat perfect. Maar bij het pennen frezen aan de kopse kant met behulp van de geleider gaat het mis. Ik gebruik hiervoor een profielkop met rechte wisselmessen, maar het resltaat is een scheve schouder. Is er een bepaalde techniek die ik moet hanteren of is dit alleen goed te doen met speciale pennen freeskoppen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Het is me niet geheel duidelijk wat je bedoelt. Frees je de pennen met het hout liggend op de tafel of rechtopstaand tegen de geleider?
 

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Voor de duidelijkheid hier een foto van mijn setup om pennen te frezen. Na alles meerdere malen te hebben afgesteld blijf ik een grote afwijking houden. Er wordt op het einde na het doorvoeren minder hout weggehaald door de freeskop. Ik heb de aluminium fence in 1 lijn staan en de freeskop zit laag en op de spindel zit weinig speling. Het zou aan mijn provisorische aanslag (lijmklem) kunnen liggen, waardoor het werkstuk alsnog wordt weggedrukt door de roterende kracht, ondanks ik het tegendruk geef. Mijn gevoel zegt toch dat het probleem bij de alumnium fence ligt of mijn twee linkerhanden ;) Iemand een idee?

IMG-20150722-WA0006.jpg

IMG-20150722-WA0005.jpg

20150722_152556.jpg
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Idd, de aanslag op de roltafel moet exact 90° staan tov de rol-richting.

klem er een plank op die tegen de freesaanslag komt, schuif de tafel naar achter en voor en maak dat de freesaanslag er altijd mooi tegen staat.
Dan ben je zeker dat de freesaanslag parallel staat met de geleiding. Vanaf dan leg je een hoekijzer op de roltafel tegen haar aanslag en stel die in zodat de roltafel aanslag 90° staat tov de freesaanslag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.