Stelen vastzetten in een bijl (niet de basis of techniek)

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
beste lui hier,

Ik zit hier in polen en heb al velen bijlstelen vastgezet in Nederland. Deze gingen vrijwel nooit los. Nu zit ik hier in polen en krijg die dingen niet perfect.

De verschillen zijn;
- dat ik hier gedwongen ben tot valse acacia (Robinia pseudoacacia). Is dit hout minder geschikt dan men zegt?
- Komt het door het landklimaat 20 en +40 gebeuren vrijwel elkaar jaar, moet ik de bijl misschien in een licht verwarmde garage leggen? zodat de bijl maximaal 0 tot 30 graden te verwerken krijgt?

-houten spie , stalen spie, gecombineerd met houtlijm,de steel vaak insmeren met oude motorolie. Alle trucjes helpen me niet in dit land....:mad:
 
Hout is zeer gevoelig voor luchtvochtigheid. Het zou zomaar kunnen zijn dat het in Polen een stuk droger is dan in Nederland. Zorg er voor dat jouw houten stelen in een geconditioneerde ruimte komen te liggen waar de luchtvochtigheid constant rond de 80% is. Bijvoorbeeld een kelder.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Vroeger bij de scouting deden we voor gebruik alle bijlen in een emmer water (met nafta tegen het roesten) om de koppen weer vast te krijgen. Thuis is dat bij mij niet nodig omdat ze blijkbaar vochtiger liggen.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Hoe kom je aan het idee om robinia te gebruiken? De suggestie wat plaatselijk informatie te vragen is prima en ik denk dat voor houtsoort zou je komen te weten dat het gangbaar steel hout es als niet beuk is. Als je een keer de goed houtsoort hebben dan moet het droog zijn wat betekent dat hij meerder jaren in een droog toestand heeft kunnen staan, en als last een tijd (liefst een jaar)zelfs binnen. Het komt zeker niet door een of andere klimaat toestanden want dat is relatief tenminste behalve als je je steel passmakend heeft in Nederland en op zijn kop geplaatst in Polen bijvoorbeeld. Als ik mijn bijlen naar Frankrijk nemen komen zij ook loose te staan, (en me klompen gaat scheuren).
Doe het dan met droog es, maak het goed passende en sla dan een spie van populier hout erin. Het is nu een goed jaar tijd voor dit werk maar een slecht tijd voor zwaar bijlen werk. Dat kan beter wachten tot in de winter of herfst. Je bijlen nooit in een emmer water zetten. Het hout zou tijdelijk uitzetten voor een vast houding maar binnen de korset tijd droogde het weer uit maar krimpt nog meer en komt nog losser te staan. Anders gezegd, dat water gedoe verergert het probleem.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Er groeit hier niks anders dan dennen en Roubinia. De meeste Poolse vakmensen zitten helaas in Nederland:D, wat achterblijft heeft nooit een boek of internet gezien.

Zal wel is vragen naar ander hout en me bijlen in de garage leggen.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Robinia is voor stelen zelfs een betere houtsoort dan Essen, het hout scoort op praktisch alle vlakken (veel) beter dan Essen!!!!!! Robinia heeft een lange vezel en is een heel taaie houtsoort. De houtsoort werd veel gebruikt door wagenmakers om er zwaar belaste onderdelen uit te vervaardigen zoals spaken, lemoenen en wagenbomen.
Probeer wel om kwartiers hout uit te stam te pakken te krijgen, gebruik geen hout van een tak. Het hout komt in Polen veel voor als hakhout denk ik? Dat is niet geschikt voor bijl- of hamerstelen, het moet hout van een boom zijn. Als het hout bij aanvang voldoende droog is ga je geen problemen mogen ondervinden. Let wel op de nerfrichting, het kopshout moet een "staande" nerf laten zien, dwz. de nerf evenwijdig met het bijlblad.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Robinia is te hard met weinig vering of verdamping mogelijkheden wat betekent het kan de schokken van haken zelfs tussen ijzer en hout slechts opvangen en de bijl kop raakt na een tijd loose let staan tussen bijl en licham wat betekent sneller uitputten. Dat hij hooger scoort dan essen in hardheid, taaiheid enz is precies wat maakt de es gischikter voor steelhout. Ik heb net een klompenmakersbijl gekregen met robinia hout steel. En ja hij staat loose. Ik ga hem straks vervangen. Een geschikt es zou niet te snell gegroeid noch te langzaam en de ouwe houthakers meen dat je moeten de vrouwelijk boom vermijden.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo golddigger,
Dit gaat dus wel over de basis en de techniek. Op het web ben ik een tijd terug de volgende familie tegen gekomen. Het zijn een soort van prapers maar eigenlijk ook weer helemaal niet. https://www.youtube.com/user/wranglerstar
Met een beetje spitten in zijn video's kom je er heel veel tegen die WEL over de techniek gaan. Ik vond deze juist wel leerzaam en interessant.
Hartelijke groet Hugo
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Een of twee houten wiggen achter elkaar in de lengte richting van de bijl laten uitsteken 1 cm ofzo. dan kun je ze altijd een tikje geven als de bijl los raak door weersverandering.
 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ja, dit lijkt hoe een Japanse bijl typische inelkaar zit, de wig(gen) haaks op hoe een typische Duits bijvoorbeeld bijl is. Het enig logica dat ik kan vinden achter dit manier is dat je neem aan als gegeven dat de bijl raakt altijd loose en als je hem door middel van de wig verder in te slaan vast kan zetten is looseraaken geen probleem. Maar, de krachten op een bijl lijken mij een zeker tegenstelling op zo'n configuratie te leveren.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Naja ik ken de techniek. Nerf richting ,hout vd stam , geen knoesten, goed drogen etc.

Dit gaat meer over houtsoort en bewaren. Ik ga denk ik ernest dubois tips volg en roubinia als te hard en te taai beschouwen. Het blijven denk ik wel stelen voor gereedschap die geen schokken krijgt zoals scheppen.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik moet vandaag de kippenhok uit mesten en de steel op mijn favoriet schep is gebroken. Vanacht lag ik te bed aan het denken over wat de mogelijkheden die ik heb om een nieuwe steel daarop te zetten zijn. Mijn essen hout is nog te vers, ik dacht vlier maar heeft die genoeg sterkte? En dan dacht ik aan robinia en mijn gedachten ging meteen aan de hark die ik heb een steel van es opgezeten en hoe ik vind het vreselijk om met dat hark te werken vanwege de zwaar gewicht van dat rot steel en dan hoe robinia is nog zwaarder als die en ik weet als ik een steel van robinia op de schep zetten dan zou die meestal in de hoek van de stall blijven staan om stoff te vergaren. Maar robinia vind ik heel goed voor palen en regels voor hekken, hij kleeft zo mooi.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
De splintering en kleur (geur) duidelijk robinia ja.

Rothout om mee te werken maar als het eenmaal staat, dan staat het tientallen jaren :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.