Onderhoud gereedschap

tuoh

Oud hout
Deze week heb ik bij één van mijn houtbeitels de hecht kapot geslagen :( de kunststof sprong in duizend stukjes uiteen, wellicht te hard gemept met de houten hamer.

Dan maar een nieuwe hecht gedraaid, had nog een mooi en zwaar stukje pruimelaar liggen, en ook een oude zadelpen in Aluminium die ik kon gebruiken om de ringen van te zagen.

Om de beitel in de hecht te laten passen heb ik deze niet verwarmt maar ik heb de arend eerst gevijld tot ik vier scherpe hoeken verkreeg, daarna de hecht op diepte ingeboord met een boortje van 5mm, en nadien het hecht met draaiende bewegingen op de beitel gemonteerd.
De scherpe kanten van de arend werken dan als een ruimer, het gat word mooi conisch, de hecht erop gedraaid tot ong. 6mm van het eind en dan de hecht er verder op geslagen met een houten hamer zo zit het handvat muurvast.

Bij het houthakken kwam ik ook een mooi stukje Eik tegen met een verlopende draad die perfect zou passen om nieuwe delen voor mijn spanzaag van te maken, zo word de spanzaag meer ergonomisch in gebruik. Eens gemonteerd bleek dit een hele verbetering, de stand van de pols is nu hetzelfde als bij gebruik van de klassieke kapzaag.

Onderstaand enige foto's van de metamorfoses.

André

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
knap werk!! ik vind het erg leuk als mensen hun eigen gereedschap maken. zelf heb ik nog maar een paar dingen geprobeerd maar niets werkt zo fijn als iets wat eigen gemaakt is. ook het werken zonder electra is soms erg rustgevend. persoonlijk grijp ik snel weer naar de elektrisch apparaten omdat ik vaak geen geduld heb maar het blijkt een nobel streven

rick
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
@Tuoh,
de spanzaag heeft mijn interesse. Ik denk eraan er ook 1 te maken, Voornamelijk voor het schulpen van balken, mijn vraag is waar haal ik een goed zaagblad?
 

tuoh

Oud hout
Frank zei:
@Tuoh,
de spanzaag heeft mijn interesse. Ik denk eraan er ook 1 te maken, Voornamelijk voor het schulpen van balken, mijn vraag is waar haal ik een goed zaagblad?

Hallo Frank,

ik heb mijn zaagblad indertijd besteld bij Dick in Duitsland, maar heb gezien dat je ze bij Baptist ook kan bestellen, je kan er kiezen uit twee types namelijk schulpen of afkorten.

Het zaagblad heeft een Japanse vertanding en gaat door het hout als door een pakje boter :D

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.