PDA

Bekijk Volledige Versie : En nog een peddel - in aanbouw

henkverhaar
14-07-15, 08:00
Na een behoorlijk aantal peddels in elkaar te hebben gezet (in de schuur hangen er nog meer) - beaver tails, otter tails, Passamaquoddy's, Sugar Islands - denk ik nu te weten hoe ik mijn eigen gebruikspeddel wil hebben, qua vorm en qua opbouw.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/601945/verzameling_lzn.jpg
Een Sugar Island met een Passamaquoddy grip zodat je er met gemak een Canadese slag of Northwoods slag mee kan uitvoeren.
Dus van het weekend hout gezaagd en geschaafd en in elkaar gelijmd:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/601945/_7130006_lzn.jpg
Blad bestaat uit plankjes kwartiers gezaagd yellow cedar en dunne strips (3 mm) Amerikaans noten:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/601945/_7140016_lzn.jpg
Grip uit Amerikaans kersen:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/601945/_7140015_lzn.jpg
En de steel uit een kern van Amerikaans linden (basswood) en strips moerasessen.
Er komt nog een 'spline' van essen in de tip van het blad (5 mm dik, gleuf frezen met de bovenfrees).

Volgende stappen: spline aanbrengen, vorm uitzagen op de lintzaag, en vervolgens met schaaf en spookschaaf blad, grip en steel in vorm brengen. Wordt (hopelijk) vervolgd.

HansB
14-07-15, 08:05
Nice! Die ga ik volgen. Ik zou heel graag zelf een canadese kano gaan bouwen maar dan moet ik daar eerste een schuur voor bouwen want de huidige is te klein (5m lang).

Lijm je de boel trouwens met epoxy aan elkaar of gewoon D4 houtlijm?

henkverhaar
14-07-15, 08:37
Nee, geen houtlijm - gewoon epoxy, de langzaam uithardende variant. In mijn geval Bison Professional. Klassiek is overigens om gelamineerde peddels met resorcinol-lijm te plakken. Van de moderne lijmen zijn epoxies het best bestand tegen langdurige invloed van water, zuurstof en UV licht. Polyurethaanlijmen hebben een duidelijk minder lange levensduur en zijn ook op termijn gevoeliger voor water.

Je zou met een solokanootje kunnen beginnen. 12 voet past op zich in een schuur van 5 meter...

Wimmel
14-07-15, 08:37
Succes, leuk topic om te blijven bekijken.

henkverhaar
17-07-15, 21:15
Frezen van de sleuf voor de spline (om het uiteinde van het peddelblad beter te beschermen tegen beschadigingen en inwerking van water) op de WoodRat. WoodRat moet hoger gezet worden dan de standaardbevestiging aan de muur, omdat de peddel er anders niet onder past.

33182

33183

Spline ingelijmd

33184

henkverhaar
18-07-15, 09:08
Peddelblad uitzagen op de lintzaag:

33203

33204

Zijkant bijwerken tot op de potloodlijn met een spookschaaf

33205

33206

Midden van het blad, ten opzichte van de steel, bepalen voor het in vorm schaven

33207

henkverhaar
19-07-15, 16:12
Blad in vorm brengen met schaaf en - daarna - spookschaaf. Vervolgens afwerken met de Festool random orbital sander.

33264

33265

Zo ook grip en steel. De grip had ik hier al eerder gedaan - inkepen op de lintzaag, daarna vormen met de spookschaven.

henkverhaar
19-07-15, 16:16
Peddel klaar, éénmaal in de BLO als ondergrond voor het lakken van het blad - daarna krijgt de steel nog een aantal olielagen.

Blad

33266

Grip

33267

Zijkant blad

33268

Tip van het blad, met spline

33269

Hele peddel

33270

maja158
19-07-15, 20:00
Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik geen verstand heb van paddels, maar ik vind dit een bijzonder fraai exemplaar.

Groet,
Jan

HoutHans
19-07-15, 21:46
Heel erg mooi; het doet me met die laagjes hout die zo mooi scherp eindigen een aan Carl Douglas (http://www.carldouglasrowing.com/) skiff. Veel plezier ermee!

jaap
19-07-15, 23:36
Erg fraai werk Henk!!

jaap

henkverhaar
20-07-15, 06:40
Dank. Je blijft overigens steeds tegen kleine 'onvolkomenheden' aanlopen bij dit soort handwerk. Ook nu ben ik nog niet 100% tevreden, hoewel dit waarschijnlijk wel voorlopig de laatste peddel is die ik voor mezelf maak. Nu maar eens voor iemand anders? ;-)

De vorige was veel fraaier om te zien - de strips yellow cedar waren noodgedwongen dosse gezaagd en vertonen dus een vlamtekening, maar daardoor was het blad met goed fatsoen, dus zonder uitbreeksels, niet dun genoeg te schaven en werd dus te zwaar, en de grip was van boven toch te plat - ik had na eerdere slechte ervaringen geen verdikkingsstukje meer op de steel gelijmd bij de grip. Dat heb ik nu opgelost door een plankje over de hele breedte van de grip te lijmen - minder fraai, maar veel effectiever in het bereiken van de juiste vorm van de greep. De belangrijkste onvolkomenheid in deze peddel is dat de greep net onder het 'handvat' iets te abrupt verjongt - geen functioneel probleem, maar iets minder fraai.

steffen
20-07-15, 12:26
Mooi gemaakt!
Is er nog een voordeel aan het handvat dat deze zo lang breed blijft?

HansB
20-07-15, 12:49
Ik vind het een mooie peddel.
Wat is BLO?
Worden dit soort peddels niet vaak van een laag glasweefsel+epoxy voorzien? Waarom zou je dit wel/niet doen?

henkverhaar
20-07-15, 13:18
Mooi gemaakt!
Is er nog een voordeel aan het handvat dat deze zo lang breed blijft?

Ja. Deze handgreepvorm is meer geschikt voor een Canadese slag of Northwoods slag, waarbij de peddel min of meer horizontaal in het water wordt teruggehaald, en de stand van het blad de koerscorrectie bepaalt - een betere voorwaartse slag dan de J-slag. Omdat bij deze slag bij de terughaal de peddel vlak ligt en op de plek van onderhand roteert is het handiger om de peddel met de bovenhand niet bovenop, maar op de zijkant vast te pakken - wat je beginners vaak ook ziet doen, maar dan foutief, omdat het bij een normale voorwaartse slag juist niet zinvol is...

Zoek maar eens op Canadian stroke, of Northwoods stroke in combinatie met Becky Mason, voor voorbeeldfilmpjes.

henkverhaar
20-07-15, 13:24
Ik vind het een mooie peddel.
Wat is BLO?
Boiled Linseed Oil - gekookte (feitelijk van siccatief voorziene) lijnolie.

Worden dit soort peddels niet vaak van een laag glasweefsel+epoxy voorzien? Waarom zou je dit wel/niet doen?
Ja. door fabrikanten die er van uit gaan dat de gemiddelde koper erg onvoorzichtig met zijn peddel omgaat. Glasvezel/epoxy is voor de functionaliteit van een peddelblad niet nodig (een houten blad is stijf en sterk genoeg) en maakt hem dus alleen maar zwaarder. Wel beschermt zo'n afwerking het blad tegen ruw gebruik, stoten, en indringen van water bij verwaarlozing. Als je een beetje zorgvuldig met je materiaal omgaat, en lakbeschadigingen op tijd bijwerkt is zo'n pantser echter helemaal niet nodig. Bovendien, als je je eigen peddels maakt is een afgeschreven peddel geen hele grote kostenpost - er zit gemiddeld voor 30 euro materiaal in en voor 100-200 euro arbeidsloon en overhead. Dat geldt ook voor een (goeie) peddel die je in de winkel koopt - en daar is het materiaal nog goedkoper omdat dat groot wordt ingekocht. Die peddel van 150 euro kost derhalve 1-2 tientjes aan materiaal, wholesale. Als het dat al haalt.

steffen
20-07-15, 14:43
ahja, interessant! Ik heb toevallig vorig jaar een week gekanood in zweden, daar kregen we een minder luxe peddeltje mee ;)

henkverhaar
20-07-15, 16:41
ahja, interessant! Ik heb toevallig vorig jaar een week gekanood in zweden, daar kregen we een minder luxe peddeltje mee ;)

Dat denk ik. Aluminium Linder Inkas bak (niks mis mee overigens)? Peddel met een alu steel en plestik blad?

Nico Oosthoek
20-07-15, 17:33
Mooie peddel. Vakwerk.

henkverhaar
20-07-15, 17:38
Mooie peddel. Vakwerk.

Nou, vakwerk. Kom m niet van al te dichtbij bekijken ;-) ...

Gelukkig zijn de vaareigenschappen van peddels niet afhankelijk van die laatste paar procent perfecte vorm.

steffen
20-07-15, 22:28
Dat denk ik. Aluminium Linder Inkas bak (niks mis mee overigens)? Peddel met een alu steel en plestik blad?
Haha, precies dat ja. Het was ff inkomen maar prima mee gevaren!

kemo
17-11-15, 18:29
Kan je even je mailbox vrijmaken Henk? sorry dat ik hier stuur, maar ga je anders niet te pakken krijgen...

hartvoorhout.jouwweb.nl
19-11-15, 10:37
Gaaf,

Vakwerk hoor, Mooi om de eerste foto's te zien waar je de delen net gelijmd hebt, lekker grof delen aan elkaar en dan de laatste foto waar op een blinkende peddel te zien is.

Gr Edwin

henkverhaar
19-11-15, 20:33
@Kemo, je hebt m'n email al gevonden zag ik...
@hartvoorhout: dank. Heb er net weer een af. Moet m alleen nog afwerken (schuren met de rotax, oliën en dan het blad vernissen met een 2-K marine vernis.

Pel
19-11-15, 20:41
En dat helemaal met de hand precies op dikte geschaafd, zonder meer mooie peddel.

Groet Pel.