Fraxinus nigra, Black Ash, Swamp Ash, Basket Ash, Water Ash, Hoop Ash, etc.

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb deze schaal nog maar enkele weken geleden gemaakt van Black Ash, deze boom gaat bij een heel stel andere namen, voor waar het groeit en waar het hout voor gebruikt werd/word.

De boom stond bij mijn zoon langs de bever pont, met nog twee meer bij elkaar, en de bever knaagde ze alle drie af, omdat het zo moerassig is heb Ik deze kleinste boom verleden winter in brandhout lengtes gezaagd en toen eerst met moeite door de diepe sneeuw en dan makkelijk over het ijs naar de plaats gebracht waar het nu nog light om later naar zijn huis te brengen (steep uphill)

Zo Ik was een paar weken geleden weer bij de bever pont/vijver?? en keek zo eens naar dat hout, zag er wel interessant uit... kon wel een stuk naar boven sjouwen en dan er een schaal van draaien.

Zo dat gedaan en mee naar mijn werkplaats genomen, eens wat beter bekeken wat er nou allemaal in zat, deze boom was hol maar wel meer aan een kant en het hout was nou niet echt gezond meer.

Op de band zaag er mee en het beste stuk er uitgehaald, toen dun gedraaid en dat was niet makkelijk, er is een reden waarom ze deze bomen ook Basket Ash noemen, het hout werd dus gebruikt om manden van te maken, omdat het makkelijk in dunne lagen gespleten kan worden.

Zo Ik verloor wel wat hout omdat het zacht/rot was aan de bovenste kant, maar verder geen probleem, het laten drogen ging vlug omdat het zo dun was, en het kromp heel weinig, zo een paar dagen geleden het schaaltje (25cm X 5cm) geschuurd, en toen vond ik dat een jaar ring op twee plaatsen (aan iedere kant een plaats) los was, zo dat met CA glue vast gezet en toen de voet afgedraaid en Pol. Tung olie er op.

Dit is de uitkomst, best mooi hout en kleur, Ik wil van de dikke stam die er nog light, komende winter een stuk van halen, misschien zit dat hout beter aan elkaar, en het is een dikke stam ook, zwaar zo’n block, Ik zal wel help moeten hebben omdat naar huis toe te brengen :eek:.

Black Ash bowl.jpg Black Ash bowl 1.jpg Black Ash bowl 2.jpg Black Ash bowl bottom.jpg Black Ash bottom just finished.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
De structuur van het hout is weer prachtig Leo.
De schaal is uiteraard ook heel mooi.
Super.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Dat zijn weer de leuke verhalen van hoe iemand aan zijn hout komt.
Mooie schaal Leo.

Dankjewel Nico voor je reactie, er is dikwijls wel wat interessants te vertellen over het verkrijgen en het maken van onze projecten :)

Ik zie een schaal met een heel mooi, contrastrijk lijnenspel waar je naar blijft kijken.

Dank je Rien :), je elk stuk hout is verschillend, en dat maakt het zo’n interessant materiaal om mee te werken 1thumb.gif

Erg mooi hout Leo. Waarom ligt dit hier niet.

Thanks Wim :), het light niet daar omdat het hier light ;) 1thumb.gif

De structuur van het hout is weer prachtig Leo.
De schaal is uiteraard ook heel mooi.
Super.

Dank je Jacob :), dit hout is over het algemeen mooier door het grotere kleur verschil tussen het vroege en latere hout in de jaarringen, en dit was meer zo omdat het al wat aan het rotten was plus de draaiingen in de houtnerven.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Prachtig stuk Leo! Hier ligt het ook hoor!
Wordt vaak olijfessen genoemd. En het kan zo maar in de polder naast een slootje groeien!

Thanks for your comment Ronald :), Ik ben onder over en door het net gegaan om enige informatie te vinden van Fraxinus nigra in Nederland of Europa, en kan er niets over vinden.

Hier groeit de boom op vochtige grond in het noord oosten van voornamelijk Canada, maar ook in het nood-oosten van de USA, er is een dichte verwant die in China en zuidoost Rusland groeid, Fraxinus mandschurica.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.