Hulp aanschaf houtdraaibank nummer 2

Slingerland

Nieuw lid
26 apr 2011
23
3
Lekkerkerk
Beste houtdraaiers,

Na het verkopen van mijn LMS houtdraaibank ben ik opzoek naar iets nieuws met toch wat meer kwaliteit,
ik wil mij vooral gaan richten op het draaien van schalen dus ben ik opzoek naar een bankje die daar
geschikt voor is. Mijn budget is tot ongeveer 500 euro (zit nog wel een beetje rek op):p.
Ik heb nog niet de behoefte om hele grote schalen te draaien gewoon naar de specificaties van de
draaibank die ik koop. (het blijft hobby)

Nu ben ik er al een aantal tegen gekomen en wil graag jullie mening horen over de betreffende bankjes

- De Hbm bankjes de 1100 of de 450 x 300 Variabele.
(ze hebben jammer genoeg niet echt een laag toerental wat mij weer nadelig lijkt voor het draaien van schalen)

- Een Emco DB5 (wel hoog geprijsd lijkt mij namelijk 450 euro)

- De JET JWL-1015, Woodfast M305, Record Power DML305
(Deze vallen naar mijn inzien allemaal een beetje in het zelfde rijtje lijken, verdacht veel op elkaar)

Graag hoor ik jullie adviezen want ik blijf het toch moeilijk vinden.

Alvast erg bedankt, groeten Chiel
 
Laatst bewerkt:

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi slingerland.

Ik ben tevreden over de hbm 1100 alleen is hij te zwak om schalen groter dan 30 cm te draaien.
dus als je tot een 25 cm wil draaien is dit een prima bankje.
Tussen de centers draaien gaat ook goed.... wel is het aan te bevelen om te controleren of de centers goed in lijn liggen.... zeker als je de kop hebt verdraaid.

Peter
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Woodfast M305, Record Power DML305 zijn inderdaad dezelfde machines. Normaal is de Record iets duurder, logisch, want die geven 5 jaar garantie. Woodfast geeft twee jaar. Beide hebben een MK 2 en een m 33 schroefdraad op de as. Een betere keuze als je later je accessoires naar een grotere machine wil meenemen.

Of deze kleine machines aan te raden zouden zijn voor iemand die echt wil gaan schalen draaien, ook al wil die zich bij de beperkingen van de machine houden ( een goed voornemen, even kijken wat er gebeurd als je de slag goed te pakken hebt) ? Ik denk het eerlijk gezegd niet.

groeten
Ornament
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik denk dat iedere draaier in jouw schoenen heeft gestaan. De eerste draaibank gaat de deur uit want je bent toe aan de volgende stap. Schalen draaien is erg mooi werk inderdaad. Dat een draaibank een centerhoogte heeft van 150 mm wil niet direct zeggen dat hij ook echt geschikt is om schalen van 300mm op te draaien.

Mijn tweede draaibank was een kleine HBM vario en die heb ik echt goed gebruikt(ook tot de maximale afmetingen). Daarna snel de stap gemaakt naar een grote draaibank (want je wil dan toch al snel grotere dingen maken) en daarna weer de stap gemaakt naar de wivamac 1000 die nu in de werkplaats staat. Het nadeel met geld is dat je het maar 1x kan uitgeven. Misschien is er wel een machine van 800 euro die alle specs heeft die je de komende jaren nodig zal zijn. Reserveer ook geld voor bijkomende zaken zoals chucks enz

Succes met de zoektocht.
 

tuoh

Oud hout
Ik zou proberen om het budget zover op te rekken dat er een Midi draaibank of gelijkaardig in beeld komt:D Die dingen hebben een motor van 1 pk en een variabele toerentalregeling. Beide heel aangenaam als je niet te grote schalen wil gaan draaien.
 

Slingerland

Nieuw lid
26 apr 2011
23
3
Lekkerkerk
Bedankt allemaal voor de adviezen het geeft weer een hoop denk voer :p,

Volgende week ga ik bij de emco kijken de persoon zei dat hij ook nog meerdere banken had staan dus wie weet ziet er nog iets tussen,
Daarna nog maar even bij HBM langs om weer eens te kijken wat er allemaal staat ik denk dat ik daar ook maar een simpele chuck ga halen,
via de zoek functie aardig wat info over de chucks tegen gekomen.

Voor mij is het eigenlijk nog een draaibank tussen zeg maar de nog duurdere aangezien ik over een half jaar geruime tijd van huis ben (6 maanden)
dan staat het allemaal op een laag pitje. Voor het schalen draaien hoeven dat echt geen grote te zijn aangezien op de lms het al erg moeilijk was om
uit te hollen omdat deze machine veel last had van trillingen moet ik dat ook nog echt gaan leren dus het gene wat ik zoek is eigenlijk gewoon een
2de beginners draaibank.

groeten Chiel
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Juist om dat trillen tegen te gaan is een hoop gietijzer goed. Zelf heb ik een jet 1442. Ik had toen ik de bank aanschafte de keuze klein middel of groot. Het budget speelde niet mee zolang het een crediteur betrof. Op dat moment had ik nog nooit gedraaid. Nu blijkt deze bank voor mij toch te licht. Advies zie je eerste bank als leergeld. Koop je hem tweede hands krijg je bij verkoop er een behoorlijk percentage voor terug. Op een grote zware bank kan je ook klein werk doen. Andersom niet. Te zwaar koop je hem bijna nooit. Alhoewel op een vb36 een pen draaien is ook een uitdaging.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Zorg in elk gevallen voor een M33 aansluiting en MC2. Dat voorkomt een hoop geklooi met adapters.

Neem een ervaren draaier mee als je gaat kijken/kopen. Die kijkt naar details waar jij waarschijnlijk niet aan denkt.
 
Laatst bewerkt:

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Ook Ik heb voor dezelfde keuze gestaan na de aanschaf van een "prulding" op marktplaats. Uiteindelijk toch gekozen voor de Midi van Schulte, incl een verlengstuk. Ik heb heb daar nog geen seconde spijt van gehad. Met name het motorvermogen van 1 pk heb je zeker nodig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.