Kan iemand mij vertellen hoe dit in nederland heet?

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Er is vast wel iemand hier die weet waarom dit schijnbaar een instrument is voor dakdekkers?
Meer voor het zagen van Amerikaanse daken (schilddaken). Als je balken voor een schilddak moet zagen met een bepaalde helling, dan helpt de driehoek om de horizontale en verticale snijlijnen uit te zetten. Ook voor de binnen en buiten-ribben die de helling dwars (45°) neemt is er een schaal voorzien. De schaal is naast graden een helling in 12de dacht ik, dus x inch stijging per voet dakbreedte
 
Laatst bewerkt:

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Ik heb een vergelijkbare bij axminster gekocht, en verwacht niet dat ze precies zijn. Na het klagen over dat de 90graden afweek kreeg ik een nieuwe, maar daar was de 45 graden niet 45... volgens mij kan je beter zelf iets maken van plaatmateriaal en hout.
 

rosewood

Actieve deelnemer
1 jun 2015
46
0
deze haken zijn ook niet zuiver en is de maat aanduiding altijd iets dikker dan op een gewone square met maat aanduiding , omdat er veel gewerkt word met draad en schietlood, voor het uitzetten van dak hout constructies, en daarom heet dit ook een roofing square.
zeer veel verkocht in de states omdat daar nog zeer veel huizen gebouwd worden van hout.

ik heb er een mee laten nemen uit Amerika en mij viel de maatgeving ook vies tegen maar na de uitleg over de werking begreep ik dat het eigenlijk niet geschikt voor fijn houtbewerking is!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.