MK1 --> MK2 (in de categorie, naar de bekende weg vragen)

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ok, het draaivirus heeft me redelijk te pakken en ik merk dat ik soms om me heen kijk op marktplaats en hier op het forum voor een zwaarder bankje met een iets logischer indeling dan mijn huidige bank. Echter, aangezien dit een bankje is met een MK1 aansluiting en de meeste aangeboden banken welke ik leuk vind een MK2 aansluiting hebben, wordt dit een flinke extra uitgave dacht ik, geld wat ik liever in een bankje stop :).

Toen bedacht ik me plots, dat ik bij aanschaf een item meekreeg wat bijna nergens op paste. Mijn vraag, en ik weet het zelf 99% zeker maar graag de bevestiging van iemand die een MK2 aansluiting heeft of liever nog, welke er zelf mee werkt, is dit een MK1 naar MK2 verloopstuk? En zo ja, werkt dit goed/stabiel?

Het voelt in ieder geval stevig genoeg aan.


Chuck met verloop los:
20150711_111423.jpg

Chuck en verloop in elkaar gedraaid:
20150711_111523.jpg

Alvast bedankt!
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Zo te zien is dit geen verloop van MK1 --> MK2, maar een verloop van de ene naar een andere schroefdraad. Welke is zo niette zeggen, moet je opmeten.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Bah ;).

Dan ga ik eens zoeken of er verloopstukken van MK1 naar MK2 te krijgen zijn en of dat rendabel is.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bah ;).

Dan ga ik eens zoeken of er verloopstukken van MK1 naar MK2 te krijgen zijn en of dat rendabel is.

Idd geen MK-verloop. MK2 naar MK1 verlopen zijn er legio - en dat werkt ook best goed. MK1 naar MK2 bestaat ook, maar het grote nadeel is dat je dan een soort verlengstuk op je spindel zet. Je ruimte tussen de centers wordt dus minder, het door het MK2 conus aangedreven 'ding' (meenemer, boor, whatever) zal minder gecentreerd en minder stabiel draaien, en je zet een zwaar (relatief) accessoire middels een dun stukkie ijzer (MK1 conus) 'vast', waarbij je wiebelen, trillen en oncentrischheid introduceert. Kortom, het is en blijft een noodoplossing. Maar het bestaat wel. Aanraden zou ik het niet.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Net gebeld met Baptist, die hebben inzetstukken hiervoor zeggen ze voor 32,50.

Bedankt voor de additionele info Henk, dat zal ik zeker mee laten wegen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ik ben vesrschillende keren verloopstukken van MK3 naar MK 2 tegengekomen , in de industrie. Die waren nodig omdat de mastodont kolomboormachine de boren met MK2 achtereinde niet kon nemen. Ook bij zwaardere draaibanken wordt er soms overgeschakeld van MK3 naar MK2 met een verloopstuk. Indien er problemen zouden zijn in verband met de werking ervan zou men ze niet gebruiken.
Het gaat hier wel over een grotere boring in de as van de machine en het gebruik ,met behulp van een tussenstuk , van een boor of center die geschikt is voor een kleinere boring. Je vraagt juist het tegenoverstelde


Je foto's gaan wel over het verloopstukken met schroefdraad en niet over de gladde conische boring in de as ( dat zijn de MK 1, MK2, MK3 ) van de draaibank. Zoals O Peatey al schreef.
De meeneem center en de vrij meedraaiende center van je draaibank hebben achtereinde dat glad is en taps zou moeten toelopen . Dat zou dan een MK 2 of een MK 1 moeten zijn en in de conische boringen in de assen moeten passen.

groeten,
Ornament
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
MK staat voor Morse Conisch, een specifiek glad taps verloop, en om van groter naar kleiner te gaan is makkelijk, je duwt er een conisch in die aan de buitenkant in de grotere conisch past en aan de binnenkant de maat is die je nodig hebt.

Nou probeer een groter stuk in een kleiner gat te duwwen, gaat niet, zo dan moet je een verlengstuk hebben dat eerst in the kleinere opening past en dan er uit steekt en dik genoeg is zodat er een grotere conisch in gemaakt kon worden.

Niet zo’n goed idee, eerst en vooral verlies je nogal wat lengte dat je hebt voor je werkstuk, en je belast de lagers veel meer, plus de speling die nodig is in de lagers geeft je meer trilling met je stuk dat er verder uithangt.

Wat jij daar op de foto hebt staan is een draad verloopstuk dat het mogelijk maakt om een chuck met kleine opening op een dikkere as te schroeven, maar de boven genoemde problemen heb je nog steeds.

Dat is de reden waarom Ik het aanbeveel om een chuck te kopen met een adapter die verwisselt kan worden als je een andere draaibank koopt met een andere draad er op, zoals de Oneway chucks dat hebben.
 
Laatst bewerkt:

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ok, bedankt voor de adviezen.

Feitelijk komt het hier op neer wanneer ik het goed begrepen heb: Niet gaan werken met een verloopstuk wanneer ik een andere bank aanschaf maar zorgen voor een nieuwe chuck welke bij die bank (MK2) hoort. En dus mijn huidige chuck bij mijn huidige bank houden.

Dan kan ik die als set verkopen of als extra bank houden.
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
545
58
Oostzaan
Voor zover ik weet heeft een chuck geen morse conus(mk).
Maar deze heeft gewoon schroefdraad bv. M33.
Zoals eerder gezegd wordt de morse conus gebruikt voor het meedraaiend center en bv. losse boorkop.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
OK, nu begin ik in de war te raken. Waarschijnlijk heb ik een verkeerde term gebruikt en jullie daardoor op het verkeerde pad gezet, excuus.

Zodra ik weer thuis ben maak ik foto's van mijn aansluiting op de draaibank en probeer ik het opnieuw.

Ik ben zo'n ongelofelijke newbie ;).
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Misschien dat je kan aangeven waar je woont, dan kan een ervaren houtdraaier je wellicht ter plekke van advies voorzien.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Dat is iets heel anders, ik denk echt dat ik verkeerde termen door elkaar haal, nogmaals excuus.

Dit is waar ik mijn chuck op vastschroef en ik hoop dat wanneer ik een andere bank koop ik deze nog steeds kan gebruiken, al dan niet met verloop of inzetring.

Schroefgedeelte bank:
20150711_231451.jpg

Chuck (rechts op foto):
20150711_111423.jpg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
OK, nu begin ik in de war te raken. Waarschijnlijk heb ik een verkeerde term gebruikt en jullie daardoor op het verkeerde pad gezet, excuus.

Zodra ik weer thuis ben maak ik foto's van mijn aansluiting op de draaibank en probeer ik het opnieuw.

Ik ben zo'n ongelofelijke newbie ;).

Wim het is makkelijk om in de war te komen waneer wij iets beschrijven dat anderen niet zo mee op de hoogte zijn.

Een goede chuck is duur, en wat nogal eens gebeurd is dat mensen van draaibank verwisselen, als je dan een dure chuck bij de oude draaibank hebt en die past nou niet op de nieuwe bank dan kost je dat altijd duiten ook al krijg je er een goede prijs voor waneer je hem verkoopt.

Zo een betere oplossing is dat je de dure chuck kunt houden, en alleen een vervangend draadstuk hoeft te kopen.

Dit hier is zo’n draadstuk dat je kunt verwisselen, het is conisch en dus altijd precies, het gaat in de achterkant van de chuck en word vast gehouden met 3 schroefjes, en je besteld de chuck met de draad erin voor de draaibank die je hebt.

Als je een ander bank koopt met andere draad dan kun je het draadstuk verwisselen en gaat je niet een hele zak geld kosten

Chuck Adapter .jpg Taperlock info.jpg

Dit is de Oneway Talon chuck, en er is geen betere hout chuck te koop, precies gemaakt met gehard materiaal dat levenslang meegaat, over de lange deur is dit het beste wat je kan doen en kost je mindder dan enkele keren goedkoop te gaan met minderwaardig materiaal.

Chuck package.jpg Talon chuck.jpg
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Leo bedankt voor de opheldering!

Had je mijn post nog gezien welke ik vlak voor jou geplaatst had met de foto's? Ik vermoed dat we tegelijk aan het typen waren en je die niet gezien hebt.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
De meeste kwalitatieve draaibanken hebben in ons deeel van de wereld een schroefdraad van 33 mm; Juister gezegd : een M33 x 3,5. Het laatste cijfer wijst op de afstand tussen 2 windingen van de spiraal. Dat noemt men de spoed van de schroefdraad. Dus naar de toekomst toe, zal alles daarop moeten kunnen passen, om het goed te doen.
Je hebt en zeer volledige set accessoires bij je draaibank gekregen. Of uitbreiding zin heeft? Ik ben daar niet zeker van. Een grotere chuck op een draaibankje zal bijvoorbeeld geen meerwaarde hebben omdat je draaibank beperkte capaciteit heeft die de mogelijkheden limiteren. Anders gezegd: een chuck die hele grote diameters kan klemmen en tijdens het draaien ook kan vasthouden, heeft geen zin op een draaibank die die diameters toch niet kan draaien. Een kwestie van evenwicht.

Goede draaigutsen zijn aan elke draaibank welkom

groeten
Ornament
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Dat is het dus juist, ik wil een grotere draaibank en dan liefst de chuck meenemen.

Maar ik begrijp dat de meningen daarover verdeeld zijn maar vooral dat het afgeraden wordt. Oftewel, kopen van een nieuwe bank is tevens kopen van nieuwe chuck en klauwen.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Wim je had gelijk, Ik had die post van jou niet gezien, zie hier is wat Ik denk, hier worden veel oudere banken die uit scholen komen opnieuw in gebruik genomen en de draad einden zijn heel dikwijls verschillend, ja meeste nieuwe banken hebben een 1”X 8TPI , dat is een ongeveer 25mm dikte en 8 draden in 25mm lengte maar de grotere banken hebben dikwijls een dikkere as ongeveer 32mm, maar nog steeds 8 draden in 25mm, en er zijn nog grotere zoals 1.5”, dat’s 38mm

Maar goede kwaliteit banken die hier in Canada en de USA gemaakt waren/zijn, en veel beter dan de lage kwaliteit die nu uit China komen, zijn erg gezocht, meestal met een paar nieuwe lagers zijn deze banken weer zo goed als nieuw.

Zie een maat past niet op alle banken, en met een chuck die groot genoeg is waar je gemakkelijk voor twee tientjes een nieuwe adapter kan kopen die op de grotere bank past is volgens mij een voordeel en betere keuze.

Er word wel eens gezegd dat je kleine dingen kunt draaien op een grote bank, maar geen grote dingen op een kleine bank, zo een chuck die misschien meer kan handelen dan jouw bank nu kan, is nog steeds een goede chuck en ook waneer je een grotere bank aanschaft, zo wat gedacht word als te groot nu, is misschien wel een betere keuze op de lange duur.

Ik zou nooit met een verleng stuk willen werken, en een chuck met alleen passent op een soort draad is volgens mij een slechte keuze, all dit is juist mijn opinion, maar na meer dan 50 jaar in metaal en met de hout draaiende machines te hebben gewerkt en gezien wat de problemen mensen zich zelf aandoen en de problemen kosten meestal veel $$ om op te lossen.
 
Laatst bewerkt:

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Ok, het draaivirus heeft me redelijk te pakken en ik merk dat ik soms om me heen kijk op marktplaats en hier op het forum voor een zwaarder bankje met een iets logischer indeling dan mijn huidige bank. Echter, aangezien dit een bankje is met een MK1 aansluiting en de meeste aangeboden banken welke ik leuk vind een MK2 aansluiting hebben, wordt dit een flinke extra uitgave dacht ik, geld wat ik liever in een bankje stop :).

Toen bedacht ik me plots, dat ik bij aanschaf een item meekreeg wat bijna nergens op paste. Mijn vraag, en ik weet het zelf 99% zeker maar graag de bevestiging van iemand die een MK2 aansluiting heeft of liever nog, welke er zelf mee werkt, is dit een MK1 naar MK2 verloopstuk? En zo ja, werkt dit goed/stabiel?

Het voelt in ieder geval stevig genoeg aan.


Chuck met verloop los:
Bekijk bijlage 32885

Chuck en verloop in elkaar gedraaid:
Bekijk bijlage 32886

Alvast bedankt!

Wim,
Jouw Haager heeft een draad van 3/4" met 16 t.p.i. Het verloopstuk op de foto is van deze draad naar M33 draad. Hiermee kun je jouw chuck zonder probleem gebruiken op een grotere bank met M33 opname. Als je alleen kleine dingen zoals pennen wilt bliven draaien is dat wel degelijk een goede optie om mee te beginnen. Een zwaardere chuck kopen kan altijd nog....Je zou jouw kleine chuck plus verloopstuk eens uit kunnen proberen bij iemand met een M33 bank. Succes, Jaap Bri
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.