Stoelzittingen.

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Na wat drukke momenten heb ik noodgedwongen wat tijd gemaakt om een 13-tal stelzittingen te draaien voor een kameraad.
Op die manier ben ik weer eventjes aan mijn draaibank geraakt.

Het geleverde model.
P7090040.jpgP7090037.jpgP7090036.jpg

Mijn kameraad heeft de zittingen zelf verlijmd met een zigzag verlijming.
Daarna heeft hij de buitendiameter op gefreesd met de cnc-machine en via een puntfrees werd er een halve mm diep gefreesd om mijn vaste flens te kunnen positioneren..
De buitendiameter was 2 mm groter dan het moest worden. Zo kan ik zelf nog 1 mm afnemen aan de buitendiameter mocht er toch een kleine slag opzitten.

Voorbereidingen tot het realiseren van de zittingen.
P7090001.jpgP7090003.jpgP7090005.jpgP7090006.jpgP7090008.jpgP7090009.jpgP7090010.jpg

Malletje gemaakt via het geleverde model.
P7090012.jpgP7090013.jpg

Het draaien zelf.
P7090015.jpgP7090016.jpgP7090017.jpgP7090018.jpgP7090024.jpgP7090027.jpgP7090023.jpg

Werkstuk is af/geschuurd.
P7090032.jpgP7090033.jpgP7090034.jpgP7090035.jpg

Nog een selfie hoe ik onder de krullen zat tijdens het draaien.
P7090021.jpg

Eindresultaat.
P7090043.jpgP7090044.jpg
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Voor vrienden doe je alles toch ?

Seriewerk is ook niet mijn ding maar ergens heeft het iets meditatiefs....Ik weet niet waarom maar ik word er lekker rustig van (nou...ga dan wat mee seriewerk maken hoor ik veel mensen al roepen..;);) )

Mooi in beeld gebracht weer.
 

tuoh

Oud hout
Ik versta niet dat men zo weinig zin heeft in serie draaiwerk. Het is DE perfecte manier om oog en hand te trainen. Draai eens 100 balusters van hetzelfde model, de eerste stuks ben je aan het meten en passen om die dingen gelijkend te krijgen. Na een aantal stuks begint alles veel soepeler te lopen omdat je ziet wanneer je de juiste vorm of dikte bereikt hebt, je hebt nauwelijks nog de mal of schuifmaat nodig. Dan pas ga je snelheid maken.
De effectieve draaitijd van een werkstuk komt nooit ter sprake, maar snelheid van werken is ook een (belangrijk) onderdeel van het "vakkundig houtdraaien" en snelheid krijg je maar door te oefenen, en oefenen kan je het best bij "saai" serie.......:p Bij seriewerk gaat je beitelvoering met reuzenstappen vooruit zonder dat je er iets speciaal voor moet doen. Je onderbewuste neemt het dan over.

Ambachtelijk werken vraagt nu eenmaal langdurige training om topresultaten te krijgen, of het nu over schaven, zagen, of draaien gaat, de resultaten komen pas na enkele duizenden oefenmeters.
 
Ambachtelijk werken vraagt nu eenmaal langdurige training om topresultaten te krijgen, of het nu over schaven, zagen, of draaien gaat, de resultaten komen pas na enkele duizenden oefenmeters.

Dat probeer ik beginnende draaiers ook bij te brengen,"meters maken" maar of er naar geluisterd wordt betwijfel ik wel eens.
Hollen,bollen v-groeven met de guts en platte beitel oefenen zie ik bijna niemand meer doen.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Wat Nico Oosthoek en Tuoch hier boven meegeeft zit veel waarheid in.
Door meters en veel hetzelfde te gaan draaien krijg je inderdaad voeling en weet je precies dat de vormen kloppen door bijna niets meer te gaan meten.
De basis elementen zoals hollen, bollen en V-tjes te draaien lijkt wat saai, maar weer hetzelfde, de voeling komt van zelf.
Luisteren, stelen met uw ogen en veel oefenen maken een goede ambachtelijke houtdraaier.
Liefhebber zijn is zeker ook een must.

Bedankt voor de wijze reacties en laat ons daar zeker oog voor hebben om verder prachtige dingen te draaien en op het forum te plaatsen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.