Is deze werkbank wat?

NoizeSuppressor

Nieuw lid
7 jul 2015
9
0
Hopelijk staat het in de juiste categorie :) Ik heb veel goed werkgerief (lees Facom tangen, dopsleutelsets,...) maar wat houtbewerking betreft enkel een ongebruikte Metabo afkortzaag, en een Hitachi cirkelzaag. Zou graag zelf kastjes en de nodige werkbanken maken. Heb veel filmpjes bekeken en wil beginnen met oefenen op verbindingen maken etc. Kan ik met deze bank starten om te oefenen met licht hout? http://www.ebay.de/itm/Hobelbank-We...88?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item51c88817e4

Budget is beperkt, maar dit is wat ik wil aankopen om te kunnen starten;

2x lange Bessey ezc klem @ 60 euro (al geleverd)
werkbank (goedkoop)
beitels Pfeil: 6mm, 16mm, 30mm
5 vijlen
zwaluwstaart zaag
houten hamer

Bedankt!
 

Bijlagen

  • bank.jpg
    bank.jpg
    50,1 KB · Weergaven: 773
  • bank 2.jpg
    bank 2.jpg
    43,2 KB · Weergaven: 770

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ziet er allemaal een beetje licht uit. Als ik de prijs bekijk vind ik deze uiterst redelijk. Maar een kwaliteitsbank kan het niet zijn. Een goede bankschroef is grofweg gelijk in prijs aan de gehele bank. Zelfs het hout dat je nodig hebt voor eigenbouw zal je er niet of nauwelijks voor kunnen kopen. En dan hebben we het nog niet eens over kwaliteitshout.
Mocht deze bank wat onstabiel zijn kan je dat met een plaat hout aan de achterzijde vrij snel verhelpen.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Ik heb deze in het verleden ook gekocht.
De maatvoering is inderdaad wel licht ( wiebelen na verloop van tijd bij schaven ).

Door de jaren heen heb ik op maat gemaakte ladenblok erin gestoken en een groter en dikker blad met meubelmakersbankschroef erin verwerkt.
Tevens een wegklapbare slijpmolen is voorzien.
Het geheel hangt ook vast aan de vloer en muur.

Moraal van het verhaal,
een leuke basis maar je zal snel merken dat het een te lichte bank is.

Groeten

Bert
 
A

Athanor

Guest
Welkom op het forum!

De werkbank lijkt mij ook een slap geval. Misschien wel zo leuk om je eigen werkbank te maken. In onderstaande videoserie kun je kijken hoe je zelf een goede werkbank kunt maken. Even in het zij-menu naar het onderwerp "how to build a workbench" zoeken.

http://www.startwoodworking.com/getting-started/season-two

Er is ook een gratis set werktekeningen te downloaden.


Fons
 

NoizeSuppressor

Nieuw lid
7 jul 2015
9
0
Allen, bedankt. Ben er mij van bewust maar ik wou al lang starten en iets of wat fatsoenlijke bank is 500+ euro. Denk zelf dat ik er wel plezier aan ga hebben. Als het me ligt upgrade ik wel, wil alleen geen Stanley beitels etc uit de gamma... Plan is om snel een zware werkbank te maken, maar ik heb nu enkel schragen of een wankele vloer, als basis :)
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Een starterswerkbank die stevig, stabiel en zwaar is en niet meer kost dan de bank die jij op het oog hebt, is echt realiseerbaar.
Neem als budget het bedrag dat je aan de ebay-bank wilde besteden. Bouw twee stevige schragen. Bevestig er een dikke plaat MDF op (40mm) en koop voor het geld dat je nog over hebt een tweedehands meubelmakersklem en monteer die erop. Boor een gatenpatroon met 3/4inch of 20mm gatwn in het blad. Klaar.

Mooi? Nee. Maar een niet te evenaren vlakke en ook stevige bank Een bank waarop je met de hand kunt schaven :)

Echt. Heel simpel. Ik deed het ook.


mvg
klaas0639
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Welkom op het forum!

De werkbank lijkt mij ook een slap geval. Misschien wel zo leuk om je eigen werkbank te maken. In onderstaande videoserie kun je kijken hoe je zelf een goede werkbank kunt maken. Even in het zij-menu naar het onderwerp "how to build a workbench" zoeken.

http://www.startwoodworking.com/getting-started/season-two

Er is ook een gratis set werktekeningen te downloaden.


Fons

Dat ziet er simpel maar erg effectief uit, is niet duur en gelijk een mooi leerproject.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Laatst bewerkt:

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Zoals vermeld met een plank (of diagonalen) tussen de poten en misschien een paar betonnen tegels op het onderste schap is het een snelle start en een aantrekkelijke prijs.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Plan is om snel een zware werkbank te maken, maar ik heb nu enkel schragen of een wankele vloer, als basis :)

Dit lijkt me een prima uitgangspunt. Ik ben ook begonnen met twee schragen. Een balk op de schragen, tweede balk er tegenaan lijmen, derde balk er tegenaan, enzovoort. Tot de balken op waren. En toen had ik opeens een oerdegelijke werkbank. Gewoon op een paar schragen. :)
Die werkbank heb ik toen gebruikt om een mooi onderstel te maken waar het blad nu op ligt.
 

NoizeSuppressor

Nieuw lid
7 jul 2015
9
0
Ok ik ga die raad opvolgen en ze niet kopen. Heb toch mijn schouder gebroken dus ik kan nog wat rondzien. De Bessey ezs 60-8's zijn allesziens al dik in orde :)
 

NoizeSuppressor

Nieuw lid
7 jul 2015
9
0
Bedankt. Kan ik de balken voldoende schaven als ik met de aankoop van 1 schaaf zou starten? Liefst gelijk een goeie dan maar van schaven weet ik heel weinig.
 
A

Athanor

Guest
Een gebroken schouder helen en beginnen met schaven klinkt voor mij niet als een heel gelukkige combinatie.:rolleyes: Een blad van plaatmateriaal is kort door de bocht en dan kun je later met een schaaf therapeutisch gaan werken voor je schouder door met kleinere werkstukken te oefenen.:cool:

Fons
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Over het algemeen kun je prima met 1 schaaf een grote oppervlakte vlakken. Ik gebruik daar mijn 5 1/2 voor. Eventueel zou je een 4 of 4 1/2 nog kunnen aanschaffen om het blad glad te schaven. Voor een paar tientjes ben je wel klaar als je even zoekt.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
114 euro ? Da's echt bizar goedkoop.. Heb geen ervaring met deze werkbanken maar qua prijs lijkt het me de moeite wel waard. Het wiebelen is inderdaad met een plaat multplex snel opgelost.
 

NoizeSuppressor

Nieuw lid
7 jul 2015
9
0
Dat valt wel mee, wij worden in NL maar vooral BE gewoon bestolen... (Uitzonderingen daargelaten, zoals Nkon.nl etc). Heb vorig jaar voor mijn vader een spotgoedkope werkbank gekocht, 54.95 + 13.95 euro verzending. Later was ze bij Hubo ook even verkrijgbaar, wel aan 89 euro. Mijn powercage (bodybuilding) en Flex polisher had ik voor bijna de helft, besteld uit DE ipv BE. Vroeger alles uit de VS maar ik gun de douane nix meer, dus DE of UK bestellen, soms ook NL.
 

Bijlagen

  • wb1.jpg
    wb1.jpg
    89,2 KB · Weergaven: 217
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.